صفحه اصلی / دسته بندی نشده / در مجالس عزاداری از دین‌شناسان استفاده شود/عزاداری‌های ما امروز از گذشته تاثیرگذارتر است
در مجالس عزاداری از دین‌شناسان استفاده شود/عزاداری‌های ما امروز از گذشته تاثیرگذارتر است

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد:

در مجالس عزاداری از دین‌شناسان استفاده شود/عزاداری‌های ما امروز از گذشته تاثیرگذارتر است

مدیرکل تبیلغات اسلامی بوشهر با تاکید بر این موضوع که نذری دادن یکی از مبانی ارزشی و اعتقادی در دین اسلام است گفت: برای رفع معضلات و آسیب‌هایی که در برخی از هیئات مذهبی وجود دارد از فضای مجازی کمک بگیریم و سعی کنیم فقط به دنبال این نباشیم که شوری در جامعه ایجاد کنیم بلکه باید این شور همراه با شعور در عرصه مسائل اجتماعی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروستانی

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا سروستانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که نذر و نذری دادن همواره در شریعت نبوی و دین مبین اسلام مطرح بوده و یک فرصتی است که انسان از این طریق برای تقرب جستن به سوی خداوند و اهل بیت (ع) استفاده می‌کند، اظهار کرد: یک سری از مسایل نه تنها در دین اسلام بلکه در میان تمام ادیان توحیدی مطرح است. با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی ما، توسل جستن به خاندان رسالت در سطح جامعه مرسوم است و همواره مردم  هزینه‌هایی را در حوزه فرهنگ و یا تهیه غذای نذری به صورت شخصی و یا جمعی انجام می‌دهند.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که نذری دادن حتی می‌تواند در جهت تقویت برنامه‌های فرهنگی نیز مثمر ثمر واقع شود، اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شبهاتی در رابطه با این موضوع در جامعه مطرح می‌شود و با توجه به مسائل اقتصادی که در جامعه به وجود آمده است شاید برخی از افراد بخواهند به این امر خرده بگیرند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا در مواردی که بسیاری از امور دیگر در جامعه وجود دارد و هزینه‌هایی گزاف برای آن می‌شود این موضوع مطرح نیست؟ برای سفر رفتن به خارج که از نظر ما مشکلی ندارد، اما از سوی همان روشنفکران بر این موضوع خرده‌ای گرفته نمی‌شود اما برای یک حرکت مذهبی  برخی افراد درصدد هستند مسیر را به سمت انحراف ببرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر یادآور شد: کسانی که شبهه ایجاد می‌کنند درصدد این هستند که انسان‌ها را از مباحث دینی خارج کنند اما باید این را بدانیم که نذری دادن یک مساله دینی و معنوی است که برای روح و آرامش روان انسان و بعضا برای رفع مشکلات و نگرانی‌ها در جامعه وجود داشته و تاثیرگذار است. امیدواریم تمام افراد جامعه که در مجالس اهل بیت (ع) حضور دارند و یا افرادی که شبهه ایجاد می‌کنند این را بدانند که آنچه برای انسان می‌ماند کارهای عام‌المنفعه و حرکت در راستای توسعه دین است. حال این امر چه انفاق باشد و چه نذری در راه ائمه (ع).

خطبا باید جریانات دینی را به خوبی تشخیص بدهند و ببینند مباحث آسیبی و اصلی کجاست و براساس آن موضوعات را مطرح کنند و همچنین باید به توسعه و ضرورت فرهنگ عاشورا در جامعه نیز توجه کنیم.

سروستانی در ادامه با اشاره به این موضوع که در هیات‌های مذهبی بعضا شاهد آسیب‌هایی هستیم که هر چند تعداد آنها کم است اما همان کم هم در این عرصه زیاد است، یادآور شد: خاندان رسالت دارای نور معنویت هستند و پیروی از آنها می‌تواند جامعه را از آسیب‌ها نجات بدهند. تمام کسانی که در جهت معرفی اهل بیت(ع) تلاش می‌کنند و مجالس را برپا کرده و یا در قالب مداحی و سخنرانی مشغول فعالیت‌ هستند کارشان ارزشمند است اما باید تلاش کنیم که این خدمت‌رسانی به دین با ترویج معارف اهل بیت (ع) و دین همراه باشد و اگر قرار است در این مجالس وعظ و خطابه و یا مداحی صورت بگیرد باید بدون اغراق و آسیب باشد.

او در ادامه با تاکید بر این موضوع که شاعران باید در بحث انتخاب شعر و سرودن آن محتواهای دینی را در نظر بگیرند و بدون اغراق در سرودن اشعار فعالیت داشته باشند، یادآور شد: اگر قرار است از مناقب و یا مصیبت‌های اهل بیت (ع) گفته شود باید آن را به صورت درست بیان کنیم نه کم نه زیاد. در رابطه با سخنرانی‌ها نیز، سخنرانان باید این موضوع را مدنظر داشته باشند. قاطبه‌ی شاعران و مداحان ما با اخلاص و تدین در این حوزه فعالیت دارند لیکن عده‌ای قلیل هستند که مسیرهای انحرافی و آسیب‌هایی را هیات‌های مذهبی ایجاد می‌کنند و این مسیر نورانی را بعضا به سمت جریانات آسیب‌زا و انحرافی می‌کشانند. آنچه از ایام گذشته رسم، سنت و تاثیرگذار بوده است، نشست‌های معرفتی در عرصه مفاهیم عاشورایی بوده است.

فلسفه قیام امام حسین(ع) برای شناساندن معارف دینی و احیای سنت نبوی بوده است. هر مداح و خطیبی باید این موضوع را در نظر داشته باشد و با این هدف در مجالس امام حسین(ع) حضور پیدا کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهربا اشاره به این موضوع که در منبرها باید برنامه‌ها و سخنان ارزشی مطرح شود، ادامه داد: خطبا باید جریانات دینی را به خوبی تشخیص بدهند و ببینند مباحث آسیبی و اصلی کجاست و براساس آن موضوعات را مطرح کنند. صرفا مجالس را نباید با این رویکرد پیش ببریم که فلان مداح اشکی را درآورد؛ در عین حال که این کار ارزشمند است، اما باید به توسعه و ضرورت فرهنگ عاشورا در جامعه نیز توجه کنیم و کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند باید به حوزه دین‌شناسی آگاه بوده و اطلاعات کافی را داشته باشند و با وعظ و خطابه خود نور معنویت و معارف دینی را در جامعه تبیین کنند.

سروستانی یادآور شد: فلسفه قیام امام حسین(ع) برای شناساندن معارف دینی و احیای سنت نبوی بوده است. هر مداح و خطیبی باید این موضوع را در نظر داشته باشد و با این هدف در مجالس امام حسین(ع) حضور پیدا کند؛ اگر اینگونه باشد مطمئنا از الطاف الهی بهره‌مند می‌شود. متاسفانه اخیرا می‌بینیم که جریاناتی در جامعه به وجود آمده که می‌خواهند برخی از مجالس را به سمت‌وسویی دیگر هدایت کنند و باید این را بدانیم که آنها ایادی مزدوران هستند و سعی می‌کنند با ایجاد وهن در دین مردم را از مسایل دینی دور کنند و مردم باید در مقابل آنها هوشیار باشند.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که می‌توانیم این را بگوییم که عزاداری‌های ما امروز از گذشته تاثیرگذارتر است، یادآور شد: آسیب‌هایی وجود دارد که این آسیب‌ها هرچقدر هم کم باشد در این گونه مسایل زیاد است همچون فردی که لباسی سفید به تن دارد و لکه‌ای سیاه به روی آن می‌افتد که آن لکه سیاه خودش را نشان می‌دهد. در رابطه با آسیب‌های هیات‌های مذهبی همین موضوع وجود دارد. شاید آسیب باشد هر چقدر هم که کم باشد اما تاثیر منفی می‌گذارد و برای رفع این معضل علاوه بر هوشیاری نیازمند این هستیم که منبرهای سنتی را حفظ کرده و در عین حال با توجه به نیازهای روز جامعه در فضای مجازی نیز بیشتر فعالیت‌ کنیم. تبلیغات سنتی خوب است اما نباید از رسانه‌های جامعه امروز نیز فاصله بگیریم.

به دنبال این نباشیم که شوری ایجاد کنیم اما شعوری ایجاد نشود. باید شور و شعور اجتماعی را از طریق هیات‌های مذهبی در جامعه احیا کنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر  ادامه داد : نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشیم  این است که رویکرد جوانان امروز با گذشته تغییر کرده است و آنچه که می‌گوییم باید به گونه‌ای باشد که آنها را توجیه کرده و به خدا نزدیک‌تر شوند. به دنبال این نباشیم که شوری ایجاد کنیم اما شعوری ایجاد نشود. باید شور و شعور اجتماعی را از طریق هیات‌های مذهبی در جامعه احیا کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.