صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / رشد باسوادی در ایران از میانگین ۱۵ ساله جهان بالاتر است
رشد باسوادی در ایران از میانگین ۱۵ ساله جهان بالاتر است

معاون وزیر آموزش‌وپرورش:

رشد باسوادی در ایران از میانگین ۱۵ ساله جهان بالاتر است

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: رشد باسوادی در ایران از میانگین 15 ساله جهان بالاتر است.

سوادآموزی

به گزارش کسب و کار نیوز، علی باقرزاده در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: در طی ۵ سال گذشته جهش بزرگی در خصوص آموزش و توانمندسازی بزرگسالان روی داده است. ما شاهد کاهش ۱٫۵ میلیون نفری از جمعیت بی‌سوادی کشور بوده‌ایم. رشد باسوادی در ایران از میانگین ۱۵ ساله جهان بالاتر است.

وی با اشاره به این که ما در ۵ سال گذشته رشد نرخ باسوادی داشته‌ایم، ادامه داد: در استان قریب به ۹۹ درصد افراد زیر ۲۰ سال، ۹۸ درصد افراد زیر ۳۰ سال و ۹۷ درصد افراد زیر ۵۰ سال باسواد هستند. همه سازمان‌ها، جوامع و نظام‌های آموزشی با بحران یادگیری مواجه‌اند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: موفقیت جوامع این است که روش خوب زیستن را بیاموزند. دولت به‌طور مستقیم حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش هزینه می‌کند. اگر نظام‌های آموزشی در  زمینه یادگیری ناموفق باشند، منابع ملی را به‌هدر می‌دهند.

باقرزاده افزود: در درازمدت تفاوت در یادگیری‌ها شکاف‌های اقتصادی، اجتماعی و… را دامن می‌زند. زمانی که افراد نمی‌توانند یاد بگیرند توانایی حل‌مسئله نیز پیدا نمی‌کنند. یکی از سنجه‌هایی که به‌تازگی افزوده شده است توانایی پایدار حل‌مسائل است.

وی با اشاره به این که یک دولت هنگامی مقتدر است که بتواند مشکلات خود را به‌صورت پایدار حل کند، اضافه کرد: مدرسه طلایی‌ترین فرصت یادگیری است و نه منحصرترین فرصت. بسیاری از مشکلات اجتماعی در سایه یادگیری مردم رفع می‌شود. در بحران جهانی که در خصوص آموزش وجود دارد سه بعد مطرح می‌شود. اولین بعد آن عدم تحصیل است یعنی افراد در دوره‌های آموزشی حضور نیابند. 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: در جهان حدود ۷۵۰ میلیون نفر توانایی خواندن و نوشتن یک متن ساده را ندارند و از این جمعیت حدود ۲۵۰ میلیون نفر کودک هستند. تفاوت بسیاری است بین مدرسه رفتن، تحصیل کردن و یادگرفتن. دومین بعد این بحران عدم یادگیری است بدین معنا که افراد به مدرسه می‌روند اما یاد نمی‌گیرند.

باقرزاده بیان کرد: بعد سوم این بحران صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان است. معلمی که در تدریس توانایی داشته باشد، می‌تواند بسیاری از متغیرهایی دیگر را تغییر دهد. برای رفع این بحران باید یک استراتژی وجود داشته باشد. شعار ما این است همه برای یادگیری و یادگیری برای همه.

وی خاطرنشان کرد: باید میزان یادگیری به‌طور مستمر سنجیده شود و چیزی که قابل اندازه‌گیری نباشد قابل مدیریت کردن نیست. برای یادگیری مدارس حتما باید مجهز باشند. معلمان باید وقت زیادی برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی صرف کنند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه « در این زمینه باید همه عومل هم‌راستا و منسجم باشند»، افزود: هم‌راستایی به معنای این است که همه باید به سمت یک مقصد حرکت کنند و انسجام به‌معنای این است که همکای‌های لازم صورت پذیرد. ما هدف سوادآموزی را از خواندن و نوشتن به سمت مهارت‌های دیگر تغییر دادیم.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.