صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / اشتغال، مهم‌ترین عامل مهاجرت در ایران طی سال ۱۳۹۶
اشتغال، مهم‌ترین عامل مهاجرت در ایران طی سال ۱۳۹۶

مرکز آمار و اطلاعات راهبری وزارت کار اعلام کرد

اشتغال، مهم‌ترین عامل مهاجرت در ایران طی سال ۱۳۹۶

بر اساس مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار با موضوع «نقش کار در مهاجرت جمعیت در سال ۹۶»، جستجوی کار و یافتن کار بهتر بیشتر علت مهاجرت در ایران طی سال گذشته بوده است.

ر اساس مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار با موضوع «نقش کار در مهاجرت جمعیت در سال ۹۶» جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته ۶۸۴ هزار نفر بود که حدود ۵۶۷ هزار نفر از این جمعیت در نقاط شهری و ۱۱۷ هزار نفر از مهاجران نیز در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد، «جستجوی کار» و «یافتن کار بهتر» بیشترین علت مهاجرت در سال گذشته بوده است و علاوه بر کسانی که به دنبال یافتن شغل جدید هستند، شاغلان هم بخشی از جمعیت مهاجران را تشکیل می‌دهند.

بر اساس مطالعه صورت گرفته از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، بیش از ۵۶۱ هزار نفر از کل جمعیت مهاجر در سال گذشته در سن ۱۰ ساله و بیشتر بوده‌اند که ۸۲٫۱ درصد از مهاجرت کنندگان را شامل می‌شود.

از این تعداد ۲۹۵ هزار نفر معادل ۵۲٫۶ درصد ازنظر اقتصادی فعال و ۲۶۶ هزار نفر معادل ۴۷.۴ درصد غیرفعال اقتصادی بودند. از ۲۹۵ هزار نفر جمعیت فعال مهاجر، بیش از ۲۲۳ هزار نفر شاغل (۷۵.۵ درصد) و ۷۲ هزار نفر بیکار (۲۴.۵ درصد) بودند.

چالش اشتغال پایدار امسال رفع می‌شود؟

بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در حال حاضر کشور ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیکار دارد که بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال، قرار است ۱ میلیون شغل ایجاد شود. به محمدباقر نوبخت ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی، ۵ هزار میلیارد تومان از منابع سازمان هدفمندی و ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به‌علاوه ۳۰ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی برای ایجاد این‌ یک میلیون فرصت شغلی اختصاص‌ یافته است.

شنبه هفته جاری، محمدباقر نوبخت، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دو تفاهم‌نامه جداگانه با موضوع «ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در سال ۱۳۹۷» و «برنامه‌های افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصص» امضا کردند که هدف این تفاهم‌نامه‌ها افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و تسهیل در جذب و به‌کارگیری جوانان در بنگاه‌های اقتصادی است.

علاوه بر این، «طرح ملی اشتغال پایدار» در مناطق روستایی و عشایری یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت درزمینهٔ اشتغال در حوزه روستایی است که از دی‌ماه سال گذشته باهدف شناسایی مزیت‌های استانی و رسته‌های پراشتغال در حوزه‌های مختلف خدمات، صنعت، کشاورزی، پوشاک، کفش، گردشگری، IT ، حمل‌ونقل، بافت فرسوده اجراشده است.

بر اساس این طرح، دستورالعمل آیین‌نامه پرداخت وام اشتغال روستایی باهدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰هزار نفر از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ دی‌ماه ۹۶ تحت عنوان «دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

به‌رغم اینکه مرحله اول ایجاد اشتغال پایدار عملیاتی شده است، اما تا امروز آمار دقیقی در دست نیست که با تخصیص این میزان اعتبار چه مقدار شغل ایجادشده است.

به گفته غلامرضا کاتب رئیس گروه حمایت از تولید ملی و اشتغال‌زایی بر اساس نرخ دلار در زمان تخصیص، تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان از اعتبار ۱٫۵ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی به فاز اول ایجاد اشتغال پایدار روستایی تخصیص داده‌شده و ازآنجایی‌که این مرحله ۱۰۰ درصد عملیاتی نشده است همچنان به مرحله دوم و تخصیص مابقی اعتبارات ورود نمی‌شود.

بار دیگر آمار منتشر شده از سوی مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان می‌دهد اشتغال دغدغه اصلی در کشور است. با وجود اختصاص بودجه‌های کلان در دولت، چشم‌انداز روشنی پیش روی مردم در زمینه اشتغال در سال جاری وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.