شایلی قرایی
به عنوان مثال با مشاهده بستههای اینترنتی در سایت رسمی اپراتور دوم تلفن همراه متوجه میشوید که به راستی انتقادات زیادی بر این مدل ارائه خدمات وارد است و این اپراتور با ۵۴ بسته اینترنت، یک بسته ماهانه روزانه ندارد. مشترکان ایرانسل به اینکه این اپراتور ۵۴ بسته متعدد اینترنت دارد، اما یک بسته حسابی یک ماهه برای مصرف مشترکان معمولی ندارد، انتقاد دارند. تمامی بستههای یک ماهه ایرانسل شبانه و از ۲ تا ۷ صبح است و ارزانترین بستهای که بتوان به عنوان بسته ماهانه استفاده کرد ۳٫۵ گیگ با قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۱۵ روز است که هزینه یک ماه آن ۳۳ هزار تومان میشود. به گفته کاربران اینترنت موبایل، اپراتور دوم قیمت بستههای اینترنت موبایل را گران کرده و در بخش بستههای ماهانه حتی یک بسته قابلاستفاده در کل روز ندارد. تمام بستههای یک ماهه یا ترکیبیاند یا شبانه یا ساعات پرت که کاربر ناچار به سراغ بستههای دو ماهه میرود، اما تمام بستههای دو ماهه نیز حذف شدند. بنابراین راهی نمیماند جز انتخاب بستههای سه ماهه، اما این پایان ماجرا نیست، چراکه در بخش بستههای سه ماهه نیز حجم کاهش و قیمت ۴۰ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر در رابطه با اپراتور اول تلفن همراه نیز شکایات بسیاری وجود دارد که حذف بسته شبانه همراه اول در صدر شکایات مشترکان قرار گرفته است. مشترکان همراه اول از حذف ترافیک رایگان شبانه گلایه دارند و از سوی دیگر از اینکه اپراتور قیمت بسته پرمصرف ماهانه را تغییر داده، ناراضیاند. در حال حاضر مشکلی که اعتراض کاربران را به همراه داشته، این است که اپراتورها برای تمام بستهها در کنار حجم روزانه، گیگ شبانه هم اضافه کردهاند و کاربر مجبور است برای خرید بسته، حتی اگر نخواهد از اینترنت شبانه استفاده کند، پول آن را بپردازد. این در حالی است که چندی پیش محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ اعتراض کاربران از نحوه تعریف بستههای جدید اینترنت موبایل گفت: «این موضوع را شنیدهام، اما هنوز به صورت کامل آن را پیگیری نکردهام، اما به محض مشخص شدن موضوع آن را اطلاعرسانی خواهم کرد.» وی پیشتر نیز گفته بود که ارائه بستههای ترکیبی شبانه و روزانه توسط اپراتورها ممنوع شده و دیگر نباید ارائه شوند. گفتنی است به تازگی نسترن محسنی، معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در مصاحبهای گفته است که «در مقررات چیزی به عنوان تقسیم شبانه و روزانه نداریم؛ در واقع اگر تعرفهای اعلام شده، برای همه ساعات شبانهروز یکسان است و چنین تقسیمبندی نداریم. البته فروش بسته به این صورت که بخشی از حجم مخصوص شب و بخشی از آن مخصوص روز باشد، خلاف مقررات نیست، بلکه باید میزان تعرفه در تمام شبانهروز به یک میزان باشد.»از سوی دیگر قرار بر این است که با اجرای طرح آزادسازی تعرفههای اینترنت، اپراتورها بتوانند برای ساعاتی که پیک ترافیکی پایین است، پیشنهادهای ارزانقیمتتری به مشترکان خود ارائه دهند. این در حالی است که برخی کارشناسان بر این باورند که هزینههای بنگاههای اقتصادی در شرایط نامناسبی که مدتهاست اقتصاد در آن گرفتار شده است، افزایش یافته و این بنگاهها که اپراتورهای موبایل نیز جزئی از آنها هستند مجبور به جبران افزایش هزینههای خود هستند. به عبارتی گران شدن بسیاری از کالاها و خدمات در شرایط فعلی اقتصادی به مشترکان فشار مضاعف وارد میکند و از آن سو، بنگاههای اقتصادی نیز از افزایش هزینهها در نتیجه همین فشار اقتصادی گلایه میکنند. حال با این تفاسیر اگر هم این اظهارنظرها درست باشد، آیا صحیح است که جبران این هزینهها از جیب کاربران باشد؟
تخلفات محرز شود باید برای جبران آن اقدامات لازم انجام شود
حسین فلاحجوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
مدتی است که کاربران تلفن همراه به دلیل تغییر نرخ بستههای ترکیبی اینترنت موبایل (بستههای روزانه و شبانه) که ازسوی اپراتورها ارائه شده و به نوعی گران شدن بستهها، نارضایتی خود را اعلام کردهاند که در شبکههای اجتماعی به گوش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز رسیده است.
سازمان تنظیم مقررات این موضوع را بررسی میکند و در حال حاضر در حال پیگیری این موضوع است و اگر تخلفات اپراتورها در این مورد اثبات شود به طور قطع با آنها برخورد خواهد شد. این سازمان متولی و ناظر بر عملکرد اپراتورهاست و باید حقوق مصرفکننده رعایت شود. اگر پس از بررسیهای انجامشده تخلفات محرز شود باید برای جبران آن اقدامات لازم انجام شود. در حال حاضر شکایات بسیاری وجود دارد، اما این اطمینان را میتوانیم بدهیم که در حال بررسی این موضوع هستیم و به سرعت آن را پیگیری خواهیم کرد. کاربران بسیاری در رابطه با اجبار برای خرید ترافیک شبانه اعتراض کردهاند. به عبارتی گفته شده اپراتورها در قیمتگذاری بستههای اینترنت، کاربران را مجبور به خرید اینترنت شبانه در کنار روزانه میکنند. در این رابطه باید اشاره شود که تاکنون مدل بستههای اینترنت اپراتورهای موبایل به گونهای بود که بستههای ترکیبی با قیمتهای کم یا حجم رایگان به کاربران پیشنهاد میشد تا کاربران تشویق به استفاده شوند، اما باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که هماکنون آیا اپراتورها حق انتخاب را از کاربر گرفتهاند یا خیر. بنابراین سازمان وارد عمل شده و برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود در اسرع وقت به این موضوع پرداخته است و در پایان رسیدگی به آن اگر لازم باشد اپراتورها باید برای اصلاح تعرفهها و بستههای اینترنت موبایل اقدام کنند.