صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / نرم افزار صیغه‌یاب کلاهبرداری فضای مجازی
نرم افزار صیغه‌یاب کلاهبرداری فضای مجازی

رییس پلیس فتای استان اصفهان:

نرم افزار صیغه‌یاب کلاهبرداری فضای مجازی

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: نرم‌افزارهای صیغه‌یاب که در فضای مجازی دست به دست می‌شود هیچ چیز جز سرقت اطلاعات بانکی و برداشت غیر قانونی از حساب در خود ندارند.

صیغه یاب

به گزارش کسب و کار نیوز- منطقه اصفهان، سید مرتضی مرتضوی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری، اظهارکرد: قریب به اتفاق شهروندان در فضای مجازی حضور دارند و امنیت در این فضا نیز باید به اندازه زندگی واقعی وجود داشته باشد، اما آمارها نشان می دهد حجم آسیب پذیری در جامعه در حال افزایش است.

وی ادامه داد: در پنج ماهه اول سال جاری با رشد ١٢۴ درصدی جرایم سایبری در استان اصفهان روبرو هستیم. گرچه پلیس فتا پابه‌پای این آمار کشف خود را افزایش داده است، اما باید به این مسأله به خصوص با افزایش آموزش به شهروندان توجه بیشتری شود.

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان افزود: بیشترین فراوانی و رشد در سال ١٣٩٧ برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی است که ٣٢٧ درصد رشد داشته است. علت اصلی، ضعف شهروندان در شناخت فرآیندهای بانکی است و آموزش‌های لازم در این رابطه برای شهروندان انجام نمی‌شود.

مرتضوی گفت: کلاهبرداری‌های سایبری نیز ١۶۵ درصد افزایش یافته است. بعد از آن حوزه‌های اخلاقی و اجتماعی، و همچنین انتشار تصاویر خصوصی ٩۶ درصد رشد داشته است. بعد از آن هتک حیثیت و مزاحمت افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همه این اعداد نشان می‌دهد جامعه در حوزه فرهنگ‌سازی نیاز به فعالیت‌های مضاعف دارد. برخی از آمارها در شهر اصفهان شدت بیشتری دارد. هنگام بررسی پرونده‌ها از حوزه ترفند، نشان می‌دهد ترفندها درونی است و کلاهبرداران هر روز تلاش می‌کنند با اتفاقات روز، ترفندهایی را تعریف کنند.

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: نصب نرم افزارهای صیغه یاب در جامعه گسترش پیدا کرده است که هیچ چیز جز جاسوسی اطلاعات در آنها نیست. همچنین نرم افزارهای خیریه می‌توانند برای جاسوسی ساخته شده و اطلاعات حساب های بانکی کاربر را سرقت می کنند. به همین دلیل برای انجام کارهای خیر نیز باید تنها به مراکز معتبر اعتماد شود.

مرتضوی گفت: تبلیغاتی تحت عنوان ماهواره‌های جیبی نیز تنها به دلیل سرقت اطلاعات بانکی انجام می شود. بنابراین در هر برهه زمانی شاهد هستیم سارقان از ترفندهای مناسب همان زمان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: رقم جرم‌یابی در فضای مجازی افزایش ۵٠ درصدی داشته است که خوشبختانه رقم بسیار خوبی است. در حوزه آموزش‌های همگانی، آموزش ١٠ هزار نفر ساعتی را در پلیس اصفهان داشته‌ایم. در طرح عملیاتی مرصاد ٩ در قرارگاه اقدام و عمل در حوزه نظارت رشد ١۴٢ در صدی را به دست آوردیم. 

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از اهداف سال جاری اشرافیت بر مراجع کسب و کار اینترنتی است. این مسأله باید به شدت کنترل شود. البته مرجع قانونی ساماندهی به این مسأله سازمان صمت است اما پلیس هم در این حوزه کمک می کند. 

مرتضوی ادامه داد: یکی دیگر از مسایل فضای مجازی، هجمه‌های روانی است که از سال گذشته شهروندان را با اخبار کذب و مایوس کننده مورد حمله قرار داده است. منشا این اخبار مشخص است و تلاش دارند روح و روان مردم را تحت تاثیر قرار دهند. متاسفانه در داخل نیز مردم با بازنشر این اخبار کذب، ناخواسته به این موج دامن می‌زنند. در حوزه‌های مقابله با آسیب و همچنین پیشگیری با آسیب به آموزش شهروندان نیاز داریم.

وی افزود: متاسفانه هنوز در جامعه با کلاه‌برداری‌های پیامکی و اینترنتی روبرو هستیم. با وجود اینکه این اتفاق یکی از ساده‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری است اما همچنان به شدت در حال افزایش است. شهروندان باید از حقوق خود آگاهی داشته باشند.

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: در رابطه با هتک حیثیت از برخی از افراد و مدیران نیز پرونده‌هایی تشکیل شده است و برخی افراد شناسایی و تقدیم مقامات قضایی شده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.