صفحه اصلی / دسته بندی نشده / لزوم ارائه مفاهیم اجتماعی و سیاسی در شعر دینی
لزوم ارائه مفاهیم اجتماعی و سیاسی در شعر دینی

حمیدرضا شکارسری مطرح کرد

لزوم ارائه مفاهیم اجتماعی و سیاسی در شعر دینی

حمیدرضا شکارسری می‌گوید: شعر دینی وظیفه‌مند، مسئول و متعهد است و باید بتواند مفاهیم اجتماعی و سیاسی را گره‌خورده با مفاهیم دینی ارائه کند.

حمیدرضا شکارسری

این شاعر با بیان این‌که شعر دینی باید از دریچه دین و آموزه‌های وحیانی مفاهیم سیاسی و اجتماعی را بازتعریف کند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای همین است که گفته می‌شود در روزگار ما، شاعر دینی صرفا یک آدم مومن و دین‌دار که دارای استعداد شعری‌ است نیست، بلکه باید تحلیل درستی هم از وقایع سیاسی و اجتماعی پیرامون خودش داشته باشد و در حینی که شعر می‌نویسد به تحلیل این حوادث سیاسی و اجتماعی از دریچه دین و آموزه‌های وحیانی بپردازد.

او افزود: در این صورت است که می‌توانیم بگوییم شعر دینی وجه تازه و مدرنی پیدا کرده است و در غیر این صورت همچنان در چنبره سنت خودش باقی می‌ماند؛ البته که این سنت‌گرایی نیز ارزشمند است و کسی منکرش نیست اما وقتی از ژانر دینی به ژانر اجتماعی سیاسی نقب می‌زند در آن صورت است که می‌توان گفت شعر دینی ما هویت تازه‌ای پیدا کرده است و ما امکان نجات داریم.

شکارسری در ادامه با اشاره به شعرهای متعهد شاعرانی چون علی موسوی گرمارودی، نعمت آزرم و اسماعیل نوری علا در پیش از انقلاب، درباره شعرهایی از این دست در بعد از انقلاب نیز گفت: بعد از انقلاب یک جریان از شعرهای دینی داریم که نمی‌خواهند فقط بگریانند یا بخندانند و می‌خواهند هویت سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

او در حالی که لفظ شعر آیینی را برای شعرهای مذهبی نادرست دانست گفت: شعر آیینی اصطلاحی غلط است که مفهوم کلان‌تر و وسیعی‌تری را دربر می‌گیرد و آن‌چه مدنظر ماست شعر مذهبی‌ است.

این شاعر با تاکید بر این‌که شاعر دینی هم باید از اوضاع و احوال روزگار خودش در سیاست و اجتماع باخبر باشد و هم با سند و مدرک به مقاتل اشراف داشته باشد بیان کرد: تحلیل اوضاع و احوال امروز بدون تحلیل تاریخی عملا یک تحقیق ابتر است و سرانجامی ندارد.

او ادامه داد: یک شاعر دینی باید با اشراف بر مقاتل و تاریخ بتواند شاعرانه قطعات مختلف تاریخ را پازل‌وار کنار هم بگذارد و یک بسته تازه ایجاد کند که این بسته تازه در واقع به گمان من وجهی مدرن و حتی پست‌مدرن پیدا می‌کند که نه تنها هویت دینی بلکه هویت واقع‌گرایانه دارد.

حمیدرضا شکارسری در پایان افزود: شعر سنتی ما معطوف به حقیقت است اما شعر مدرن معطوف به واقعیت است و این دو با هم تفاوت دارد. شعر امروز نه تنها باید معطوف به حقیقت باشد چنان که در تاریخ شعر دینی هم بوده است بلکه باید واقع‌گرایانه و معطوف به واقعیت‌های زمانه نیز باشد تا بتواند خارج از تکایا و مراسم‌ مذهبی هم هویت شاعرانه داشته باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.