صفحه اصلی / استان ها / کردستان / ظرفیت تولید زالوی طبی در کردستان به ۲ میلیون قطعه می‌رسد
ظرفیت تولید زالوی طبی در کردستان به ۲ میلیون قطعه می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

ظرفیت تولید زالوی طبی در کردستان به ۲ میلیون قطعه می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با توجه به اهمیت طب سنتی در استان کردستان تا دوسال آینده ظرفیت تولید زالوی طبی به 2میلیون قطعه خواهد رسید.

زالو

به گزارش کسب و کار نیوز، خالد جعفری در سومین جلسه برنامه عملیاتی بخش کشاورزی شهرستان سنندج، اظهار کرد : شش تعاونی صید، تکثیر و پرورش ماهی در شش سد استان با ۴۸۰ نفر بهره‌بردار به فعالیت صید و پرورش ماهی اشتغال دارند.  

وی افزود: تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی، توسعه پرورش و تکثیر آبزیان در مزارع و مجتمع‌های پرورشی و پرورش در قفس، صید و بهره‌برداری، تکثیر، ماهیان زینتی در راستای تولید پایدار با هدف تامین نیاز استان و همچنین صادرات مازاد تولید به روند قابل قبولی در استان رسیده است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: تکثیر و پرورش ماهیان طبی در دو سال اخیر توسط شیلات انجام شده که با هدف‌گذاری‌های انجام شده امید آن می‌رود در تولید ماهیان طبی استان به جایگاه مناسبی برسد.  

وی تاکید کرد: شاید تعداد مزارع در این مورد محدود باشد اما باتوجه به امکانات صید و بهره برداری، افزایش وزن در زمان فروش، درآمد مناسبی برای بهره برداران این حوزه رقم می‌زند.  

جعفری با اشاره به اصلاح نژاد ماهیان در استان اظهار کرد: در حال حاضر استان کردستان جزء استانهای محدود است که با اصلاح نژاد سعی بر آن دارد تا در آینده از وابستگی خارج شود.  

وی یادآور شد: باتوجه به وجود منابع آبی در شهرستان سنندج، یکی از برنامه‌های در حال انجام در این شهرستان افزایش تولید ۱۱۰ تن ماهی سردآبی است که تاکنون ۲۰ تن آن توسط ۴ واحد محقق شده است که انتظار می رود تا پایان سال به تحقق ۱۰۰ درصدی این مقدار از افزایش تولید در شهرستان سنندج برسیم.  

به گفته وی در ازای تولید هر پنج تن ماهی سردآبی یک شغل در حوزه شیلات ایجاد می‌شود.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد :در راستای افزایش بهره‌وری در حوزه شیلات، استفاده از مکانیزاسیون، سیستم‌های تزریق اوزون در ایجاد محیط باکیفیت برای پرورش ماهیان سردآبی بسیار تاثیر گذار است.  

وی ادامه داد: بعد از مطالعات انجام شده ۲سد در شهرستان سنندج در حال بهره‌برداری است که در حال حاضر سد قشلاق انجام شده و بزودی سد آزاد نیز به اجرای نهایی خواهد رسید.  

جعفری در ادامه افزود: براساس مطالعات انجام شده، با رها سازی‌های مناسب در سد وحدت سنندج سالانه ۲۸۰ تن ماهی صید می‌شود.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: در حوزه پرورش ماهیان زینتی ظرفیت شهرستان سنندج ۶۰۰ هزار قطعه در سال است که با هدف‌گذاری جدید به ۸۰۰ هزار قطعه خواهد رسید.  

به گفته جعفری هر ۳۰ هزار قطعه پرورش ماهیان زینتی برای یک نفر ایجاد شغل می‌کند که ظرفیت شش نفر در اجرای این پروژه درنظر گرفته شده است.  

وی خاطرنشان کرد: یکی از شغل‌هایی که بیشترین متقاضی دریافت مجوز را دارد، پرورش زالوی طبی است که به ازای هر ۲۵ هزار قطعه زالوی طبی پرورشی برای دو نفر شغل ایجاد می‌شود.

 وی در پایان یادآور شد: با توجه به اهمیت طب سنتی در استان کردستان تا دوسال آینده ظرفیت تولید زالوی طبی به دو میلیون قطعه خواهد رسید. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.