صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / بخش صنعت جامانده رشد اقتصادی
بخش صنعت جامانده رشد اقتصادی

بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی بهار را 1.8 درصد اعلام کرد

بخش صنعت جامانده رشد اقتصادی

بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی کشور در سه‌ماهه نخست امسال را 1.8 درصد اعلام کرده که 1.1 درصد آن به مدد اثرگذاری بخش نفت بوده است. در این فصل صنعت با رشد منفی 1.5 درصدی ترمز رشد را کشیده و بخش عمده رشد 0.7 درصدی بخش غیرنفتی اقتصادی از فعالیت بخش‌های معدن و حمل‌ونقل حاصل شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی ایران در بهار ۱۳۹۷ به ۱٫۸ درصد رسیده است و بخش‌های نفت، معدن و حمل‌ونقل بیشترین اثرگذاری را در آن داشته‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، طبق محاسبات بانک مرکزی، نرخ رشد بخش نفت در بهار امسال ۵٫۲ درصد بوده که نسبت به رشد ۰٫۹ درصدی بهار سال قبل افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده و ۱٫۱ درصد از کل رشد اقتصادی بهار امسال را به خود اختصاص داده است. بر این اساس رشد اقتصادی بهار امسال بدون احتساب نفت فقط ۰٫۷ درصد است.

نکته قابل‌توجه در آمارهای رشد اقتصادی بهار، رشد منفی ۱٫۵ درصدی بخش صنعت است که از دلایل عمده آن می‌تواند عدم بهبود فضای کسب‌وکار و همچنین تشدید فشارهای اقتصادی به حوزه تولید باشد. رشد این بخش در بهار سال گذشته ۵٫۴ درصد بوده و پایین‌ترین رشد تجربه شده آن ۴٫۴ درصد در پائیز ۹۶ محاسبه شده است.

همچنین در این فصل علاوه بر بخش صنعت، بخش‌های خدمات بازرگانی، رستوران و هتلداری، خدمات عمومی و خدمات اجتماعی منفی بوده است.

برآورد ارزش‌افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی در سه‌ماهه اول سال ۹۷ نشان می‌دهد که افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را بیشتر ناشی از افزایش ارزش‌افزوده فعالیت‌های «نفت»، «حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات»، «برق، گاز و آب» و «خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی» جستجو کرد.

بر اساس محاسبات بانک مرکزی سهم ارزش‌افزوده بخش‌های اثرگذار در نرخ رشد ۱٫۸ درصدی تولید ناخالص داخلی در فصل اول امسال در بخش نفت ۱٫۲ درصد، در بخش حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات ۰٫۵ درصد، در بخش برق، گاز و آب ۰٫۱ درصد و در بخش خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی نیز ۰٫۱ درصد بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.