صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / به نام سلول‌درمانی، به کام سودجویان
به نام سلول‌درمانی، به کام سودجویان

در انتقاد معاون پژوهشگاه رویان از سودجویی‌ها مطرح شد

به نام سلول‌درمانی، به کام سودجویان

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان گفت: متاسفانه این یک بحث جدی است که گریبانگیر مملکت ما شده است، عده‌ای از فرآورده‌های مختلف استفاده می‌کنند و نامش را سلول‌درمانی می‌گذارند.

سلول درمانی

به گزارش کسب و کار نیوز، با انتقاد از این موضوع که در موارد متعدد درمان‌های متفرقه با عنوان سلول درمانی ارائه می‌شود، اظهار کرد: این مسئله چندین ضرر دارد، یکی از ضررهایش این است که به دروغ محصولی را که در آن اصلا سلول وجود ندارد به اسم سلول درمانی جا می‌زنند.

دکتر احمد وثوق ادامه داد: وقتی این روش جواب ندهد جامعه نسبت به خود سلول درمانی بی اعتماد می‌شود و بیمار فکر می‌کند که واقعا سلول درمانی همان است که انجام داده و جواب نگرفته است، زیرا به اطلاع بیمار نمی‌رسانند که این درمانی که دریافت کرده سلول درمانی نبوده است.

جای خالی نظارت جدی

وی درباره روش‌هایی که با نام سلول درمانی از آن‌ها استفاده می‌شود، گفت: گاهی اوقات از محتویات سرم انسانی، مکمل‌ها یا ترکیبات دیگر استفاده می‌کنند و آن‌ را به جای سلول جا می‌زنند و باعث می‌شوند که جامعه نسبت به سلول‌درمانی بی اعتماد شود.

وثوق ادامه داد: روش”PRP” (پلاکت درمانی) نیز سلول درمانی نیست ولی به اسم سلول درمانی از آن استفاده می‌کنند.

وی درباره پیامدهای دیگر این مسئله یادآور شد: خیلی از این محصولات ضرر دارند و استفاده از آن‌ها عوارض جدی به بار آورده است، اما ما نتوانستیم یک ساختار و تشکیلات مناسب داشته باشیم تا واقعا به این‌ها رسیدگی کنیم و از این درمان‌های خطرناکی که اصول علمی، استریل بودن محل، اثربخشی و هزینه در آن‌ها رعایت نمی‌شود، جلوگیری کنیم.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان در پایان تصریح کرد: هیچ کدام از این‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و سیستم نظارتی ما هم آن‌ طور که باید و شاید نظارت کافی روی آن‌ها ندارد تا از آن‌ها جلوگیری کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.