صفحه اصلی / دسته بندی نشده / در بازار لوازم‌التحریر کردستان چه می‌گذرد؟
در بازار لوازم‌التحریر کردستان چه می‌گذرد؟

در بازار لوازم‌التحریر کردستان چه می‌گذرد؟

در شهریور ماه هر سال با نزدیک شدن به آستانه سال تحصیلی جدید بازار خرید نوشت افزار، گرم شده و دانش‌آموزان به همراه والدین خود روانه فروشگاه‌های سطح شهر می‌شوند تا نوشت افزار مورد نیاز خود را تهیه کنند.

لوازم‌التحریر

اما امسال با توجه به گرانی‌های موجود و کاهش توان اقتصادی مردم، بازار لوازم التحریر همچون گذشته گرم نیست و شلوغی سال‌های قبل در بازار و خیابان‌ها مشاهده نمی‌شود.

علاوه بر این، لوازم التحریر با نقوش خارجی همچنان بر طرح‌های ایرانی پیشی گرفته و به دلیل تنوع بیشتر، خواهان بیشتری هم دارد و به گفته فروشندگان لوازم التحریر، علیرغم گرانی، برخی افراد صرفا خواستار لوازم التحریر خارجی هستند و اجناس ایرانی نمی‌خرند.

کسانی هم که توان مالی چندانی ندارند، از دستفروشان اجناس بی‌کیفیت و وارد شده از کشور چین را می‌خرند، اجناسی که به گفته نماینده صنف لوازم‌التحریر در اتحادیه چاپ و نشر شهرستان سنندج، بیماری‌های پوستی برای کودکان در پی دارد. 

شیلان ثقتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه طرح‌های لوازم التحریر باید متنوع باشد، تصریح کرد: باید روی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار مدارس بیشتر کار شود تا برای دانش‌آموزان جذاب باشد، در واقع متنوع بودن لوازم‌التحریر باعث می‌شود کودکان استقبال بیشتری داشته باشند. 

 وی با اشاره به ضرورت متنوع بودن لوازم التحریر، بیان کرد: نوشت‌افزارهای متنوع، موجب می‌شود که دانش‌آموزان رغبت بیشتری به مدرسه داشته باشند.

نماینده صنف لوازم‌التحریر در اتحادیه چاپ و نشر شهرستان سنندج، عنوان کرد: عمده لوازم‌التحریر موجود در سطح بازار سنندج از کشور چین وارد شده و با قیمت کم فروخته می‌شود، والدین دانش‌آموزان هم به کیفیت کالاها و اقلام لوازم‌التحریر توجه چندانی نمی‌کنند.

وی ذکر کرد: متاسفانه لوازم التحریری که در کشور چین تولید و وارد بازار کشور و استان کردستان و دستفروشان با قیمت‌ کمتری به مردم فروخته می‌شود از کیفیت خوبی برخودار نیست. 

وی افزود: به دلیل قیمت گران اجناس، خانواده‌ها توان خرید ندارند و به ناچار لوازم‌التحریر ارزان و بی‌کیفیت خریداری می‌کنند. 

ثقتی بیان کرد: از شهریور تا اوایل مهر ماه هر سال در آستانه بازگشایی مدارس بسیاری از صنوف که شغل دیگری دارند که هیچ ارتباطی با نوشت‌افزار ندارد اقدام به فروش لوازم‌التحریر می‌کنند. 

نماینده صنف لوازم‌التحریر در اتحادیه چاپ و نشر شهرستان سنندج، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل نوسانات قیمت نوشت افزار، خانواده‌ها ناآگاهانه از دستفروشان خرید می‌کنند. 

دستفروشان لوازم التحریر نامرغوب می‌فروشند 

ثقتی در ادامه تاکید کرد: از مردم و همشهریان درخواست می‌کنم بیشتر کیفیت را مدنظر قرار دهند و نیازمندی‌های خود را از دستفروشان تامین نکنند چراکه اجناس بی‌کیفیت و نامرغوب می‌فروشند که موجب عوارض و بیماری‌های پوستی برای فرزندانشان می‌شود.

اگر تولیدکنندگان لوازم‌التحریر با کیفیت و با قیمت مناسب طراحی کنند… 

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان لوازم‌التحریر، باید اجناس متنوع و با کیفیت ارائه دهند، خاطرنشان کرد: اگر تولیدکنندگان طرح نوشت‌افزارها را با کیفیت و با قیمت مناسب به مردم ارائه دهند، علاوه بر استقبال دانش‌آموزان و خانواده هم به راحتی میتوانند وسایل مورد نیاز فرزندانشان را تهیه کنند. 

نماینده صنف لوازم‌التحریر در اتحادیه چاپ و نشر شهرستان سنندج، یادآور شد: به دلیل قیمت بالای غرفه‌ها، هنوز نمایشگاه لوازم‌التحریر در شهریور ماه برگزار نشده است. 

خبات زانیار، یک فروشنده لوازم التحریر کردستانی، اظهار کرد: با وجود اینکه امسال قیمت اجناس ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما مردم استقبال خوبی برای خرید لوزام‌التحریر داشته‌اند. 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از وسایل مدارس امسال در لوازم‌التحریرها وجود ندارد ، تصریح کرد: بسیاری از اجناس از اردیبهشت ماه در گمرک مانده و هنوز به دست ما نرسیده است. 

پگاه مرادی دیگر فروشنده کردستانی هم با بیان اینکه بسیاری از مردم تمایل به اجناس خارجی دارند، افزود: همه وسایل لوازم‌التحریر در کشور ایران تولید نمی‌شود و نمی‌توانیم اظهار کنیم که این دفتر یا خودکار تولید ایران است اما اکثر خانواده لوازم‌التحریر خارجی از ما می‌خواهند. 

اجناس هر لحظه گرانتر می‌شوند 

وی با اشاره به اینکه هر کدام از لوازم‌التحریر دو یا سه برابر افزایش قیمت داشته است، بیان کرد: هفته‌ای یک بار خرید می‌کنیم و هر بار قیمت اجناس تغییر پیدا می‌کند برای مثال اگر قیمت کاغذ ۱۸هزار تومان باشد سه روز بعد با افزایش به ۲۲ هزار تومان  می‌رسد و ما هم نسبت به بازار اجناس خود را می‌فروشیم. 

برخی اجناس در بازار  وجود ندارد 

این فروشنده کردستانی، عنوان کرد: برخی اجناس همچون کاغذ کاهی و خودکار بیک در بازار وجود ندارد و این در حالی است که بسیاری از آموزشگاه‌های هنری مشکل کاغذ کاهی دارند و به این خاطر مجبورند نوع کاغذ طراحی را عوض کنند. 

مرادی با اشاره به استقبال نکردن مردم از خرید لوازم‌التحریر، بیان کرد: مردم قدرت خرید و پول کافی برای خرید ندارند و فقط اجناس را قیمت می‌کنند و به دنبال نوشت‌افزار ارزان هستند، در واقع قیمت‌ها بیش از حد گران شده است.

فرزاد نادری پدر یک دانش‌آموز ، گفت: با وجود افزایش بیش از حد قیمت لوازم‌التحریر، خانواده‌ها مجبور هستند برای فرزندانشان وسایل تهیه کنند. 

وی با اشاره به خرید کالای ایرانی، عنوان کرد: اگر کیفیت و تنوع اجناس به روز باشد از لوازم التحریر ایرانی خریداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نوشت‌افزار سال قبل فرزندانمان را برای امسال نگه داشتیم، افزود: کودکانمان خوشبختانه قبول کرده‌اند که لوازم‌التحریر سال گذشته را استفاده کنند لذا امسال فقط نیمی از وسایل را تهیه کرده‌ایم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

قانونی که به نفع هیچکس نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شرق، کالاهای قاچاق و به قولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.