صفحه اصلی / سرخط خبرها / چگونه در پاکیزه کردن محیط اطرافمان سهیم باشیم
چگونه در پاکیزه کردن محیط اطرافمان سهیم باشیم

روز جهانی پاکسازیِ زمین

چگونه در پاکیزه کردن محیط اطرافمان سهیم باشیم

طرفداران و فعالان پاکیزگی محیط زیست روز پانزدهم سپتامبر هر سال که به نام "روز جهانی پاکسازی" نامگذاری شده به خیابان‌ها، اماکن عمومی شهرها، فضاهای سبز، سواحل رودخانه و دریا سرازیر می‌شوند تا با جمع‌آوری زباله، سهمی هرچند کوچک در پاکیزه سازی زمین داشته باشند.

 

۱۵ سپتامبر، روز جهانی پاکسازی امسال (۲۰۱۸ میلادی) قرار است به عنوان بزرگ‌ترین روز تلاش برای جمع آوری داوطلبانه زباله‌ها در طول تاریخ به ثبت برسد.

این روز مردم سراسر جهان را به گردهمایی برای رهانیدن سیاره‌مان از زباله ها و پاکسازی سواحل، رودخانه ها، جنگل‌ها و خیابان‌ها از زباله ها فرا می خواند. تا کنون حدود ۲۰ میلیون داوطلب در ۱۲۰ کشور جهان برای شرکت در این مراسم ثبت نام کردند و انتظار می‌رود میلیون‌ها نفر دیگر نیز به این مراسم بپیوندند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، ساده ترین راه برای شرکت در روز جهانی پاکسازی رفتن به خیابان ها، پارک ها، میدان های شهر یا مکان های مورد علاقه تان و جمع آوری زباله ها از آن جاست. البته در ۱۲۰ کشور از جهان امکان شرکت رسمی در این مراسم وجود دارد. با ثبت نام برای شرکت در این مراسم اطلاعات این روز از سراسر جهان جمع آوری شده و تعداد داوطلبان و مقادیر زباله جمع آوری شده اندازه‌گیری می‌شود.

روز جهانی پاکسازی نخستین بار ۱۰ سال پیش توسط یک جنبش جمع آوری زباله به نام “Let’s Do It” در استونی آغاز شد. در این جنبش که چهار درصد از جمعیت این کشور در آن مشارکت کردند، تنها در یک روز ۱۰ هزار تن زباله جمع آوری شد. این سازمان غیردولتی از سال ۲۰۱۲ که ۲۵۰ هزار نفر در اسلوونی در جمع آوری ۱۰ هزار تن پسماند غیرقانونی شرکت کردند در بزرگ‌ترین روز پاکسازی به ثبت رسیده نقش داشته است.

رهبر این جنبش در اسپانیا ضمن بیان این که روز پاکسازی توسط سازمان ملل متحد حمایت می‌شود، اعلام کرده که این روز به هیچکس تعلق نداشته و تنها جمع آوری داوطلبانه زباله ها با اتحاد مردم است و ارتباطی میان شهروندان و مقامات، شهرداری ها و سازمان های مربوطه برقرار می کند. هم‌چنین افرادی که در این جنبش شرکت می‌کنند در آینده بیشتر مراقب اند و زباله‌های کمتری تولید می‌کنند.

سازمان حفاظت از اقیانوس‌ها که ۳۰ سال است رویدادهای جمع آوری داوطلبانه زباله ها را سازماندهی می کند نیز با این کمپین همکاری می کند. با این حال برخی از سازمان‌ها مانند شعبه فرانسوی سازمان “زباله صفر” از این کمپین حمایت نمی کنند چرا که معتقدند این کمپین برای مقابله با زباله ها بسیار کارساز نیست.

این سازمان اعلام کرد اگرچه کمپین “Let’s Do It” آگاهی ها را نسبت به زباله ها افزایش می دهد اما در راه مقابله با زباله ها تاکید باید بر تولید زباله های کمتر باشد، نه پاکسازی و جمع‌آوری زباله ها.

گزارش های اخیر تلویزیون ملی فرانسه ارتباط میان برخی سازمان هایی که به طور داوطلبانه به کمپین پاکسازی پیوستند را با شرکت هایی که بیشترین میزان تولید زباله را دارند، نشان داده است. این شرکت ها اغلب با هدف سبک کردن بار گناه تولید انبوه زباله به این کمپین می‌پیوندند.

به گزارش یورونیوز، برگزارکنندگان این کمپین اما با بیان اینکه ۳۶۴ روز از سال برای انتقاد وجود دارد و ۱۵ سپتامبر هر سال زمانی برای پاکسازی زمین است، اعلام کردند: درست است که صنعتی شدنِ جهان مشکلاتی به همراه خود آورده است اما تصمیم این که چه چیزی بخریم و زباله هایمان را کجا بیندازیم به هر فرد بستگی دارد و جهان می‌تواند با قدرت هر یک از مردم معضل زباله را حل کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.