صفحه اصلی / سرخط خبرها / قرارداد موقت ۱۸ ماه هندیها صرفا قرارداد خدمات اپراتوری است
قرارداد موقت ۱۸ ماه هندیها صرفا قرارداد خدمات اپراتوری است

قرارداد موقت ۱۸ ماه هندیها صرفا قرارداد خدمات اپراتوری است

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: این قرارداد عملا بخش های خصوصی هر دو کشور را برای اجرای قرارداد آتی آماده نموده و از فرصت یک سال و نیم تا تامین تجهیزات قرارداد اصلي از پتانسیل ها و قابلیت های این بندر به بهترین شکل استفاده خواهد شد.

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نظر به اینکه فرآیند سرمایه گذاری قرارداد ۱۰ ساله ساخت و تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار در حال انجام بوده و تامین تجهیزات که مراحل ساخت آنها توسط شرکتهای خارجی با هزینه هندیها در مراحل اجرایی بوده و حداکثر دو سال زمان خواهد برد؛ لذا در سفر ریاست محترم جمهوری با هدف شروع بهره برداری از بندر چابهار، توافقنامه‌ای با شرایط جدید با هدف انجام عملیات اپراتوری؛ بصورت اجاره بخشی از اسکله کانتینری فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار و مساحت ده هکتار از محوطه کانتینری با امکان بهره برداری از تجهیزات جهت ارائه خدمات صرفاً اپراتوری شامل تخلیه و بارگیری و انبارداری کالا در محوطه مذکور به مدت یک سال و نیم (۱۸ ماه) با دریافت اجاره بهای ثابت سالیانه و اجاره بهای متغیر بر اساس انجام عملیات اپراتوری موضوع قرارداد منعقد گردیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: این قرارداد عملا بخش های خصوصی هر دو کشور را برای اجرای قرارداد آتی آماده نموده و از فرصت یک سال و نیم تا تامین تجهیزات قرارداد اصلی از پتانسیل ها و قابلیت های این بندر به بهترین شکل استفاده خواهد شد.

آقایی گفت: بر اساس قرارداد منعقده مستاجر متعهد است به منظور ضمانت حسن اجرای کار یک هفته قبل از تاریخ آغاز عملیات تجاری دو فقره ضمانت بانکی به موجر تحویل نماید که این فرآیند در دستور کار بانکهای هر دو کشور قرار دارد.
وی افزود: قرارداد سرمایه گذاری ۱۰ ساله هندی ها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، قراردادی با مدل BOT است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: یکی از دغدغه های مدیران کشورهای در حال توسعه، فائق آمدن بر مشکلات تامین مالی پروژه ها است. به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و…) و نیروی انسانی کارآمد، به تنهایی جهت توسعه پایدار منطقه و کشور کافی نبوده، بلکه با مدیریت قوی و هوشمندانه و مشوق های سرمایه گذاری می توان شرایط حضور سرمایه گذاران بین المللی را برای اجرای پروژه های تعریف شده و انتقال دانش و تکنولوژی نوین به کشور مهیا نمود.

لذا یکی از این مدل ها بهره گیری از قرارداد ساخت، بهره برداری و انتقال یا اصطلاحاً (B.O.T (Build-operation-Transfer است که مورد استقبال سرمایه گذاران نیز قرار گرفته است.

آقایی در ادامه افزود: دلیل عمده استقبال از این مدل، مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسکهای پروژه (مالی، اجرایی، بهره برداری و…) بوده بطوریکه بیشترین ریسک های قرارداد به سرمایه گذار منتقل می‌شود. به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه، تکنولوژی و تحمل پذیری ریسک بسیار پایینی را دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان داده بنحوی که در طول مدت بهره برداری از پروژه، بخش خصوصی با اخذ عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض؛ سود سرمایه خود را جبران و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر، مستحدثات سرمایه گذاری شده شامل ابنیه، تأسیسات و تجهیزات را بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل خواهد نمود.

آقایی تصریح کرد: با توجه به موارد عنوان شده و اهمیت بندر چابهار بعنوان دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA، افغانستان، CIS و آسیای میانه همچنین نزدیکی این بندر به بنادر حوزه دریای عمان و اقیانوس هند از منظر تجارت دریایی بهترین مسیر ترانزیتی به کشورهای منطقه محسوب می گردد.

وی در ادامه افزود: با امعان نظر به موارد مطروحه و ارزش تبادلات تجاری قابل ملاحظه هندوستان با کلیه کشورهای فوق الذکر در سنوات قبل و پیش بینی ترانزیت حجم زیادی از کالا تا سال ۲۰۲۰ از مقصد هندوستان، می توان نقش و موقعیت بی‌نظیر بندر چابهار در این تبادلات را از مهم ترین دلایل پذیرش سرمایه گذاری هندی ها برشمرد.

آقایی گفت: با توجه به وجود معادن با خلوص بالا در افغانستان که بیش از دو میلیارد تن در سال برآورد می گردد و قراردادهای دو کشور هند و افغانستان در خصوص بهره برداری از این معادن، توجیه این نوع مدل، سرمایه گذاری و تلاش جهت اجرایی سازی تفاهم نامه‌های سه جانبه (موافقتنامه چابهار) را دو چندان می نماید.

وی گفت: قرارداد با طرف هندی در سرمایه گذاری در تامین تجهیزات توسط طرف هندی، انجام عملیات اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری منعقد گردیده که بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق نموده که حداقل ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین و ایجاد خط اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط EXIM بانک هند برای توسعه بندر چابهار تعهد شده است.

آقایی افزود: در این مدل قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات خدمات اپراتوری انجام کلیه فرآیندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر از / به کشتی، برنامه ریزی و انبارداری در محوطه اسکله های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، خن کاری، جابجائی کانتینر در محوطه ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده ها جزء تعهدات طرف هندی می باشد.

آقایی اظهار داشت: بعد از تصویب و ابلاغ قرارداد در سال ۱۳۹۴، طرفین متعهد شدند مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز جهت انجام خدمات ترمینال کانتینری و کالای عمومی را احصاء و فرآیند مقدمات تأمین تجهیزات از طریق برگزاری مناقصه توسط کارگروه مشترک ایران و هند به انجام رساند تا بعد از ایجاد زیرساخت های طرح توسعه بندر شهید بهشتی؛ هندی ها تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری را بر اساس برنامه زمانبندی در ترمینال نصب و عملیاتی نمایند.

ایشان تصریح کرد: از افتتاح پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی ٩ کشتی حامل کالاهای ترانزیتی افغانستان از مبدا هند به بندر شهید بهشتی ورود بطوریکه طی این مدت ۱۲ هزار عملیات کانتینری انجام گرفته است که نشان از تدبیر و هدفگذاری صحیح در انعقاد قرارداد مشارکت با کشور هندوستان در راستای توافقنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان (توافقنامه چابهار) است که مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان پشتوانه آن می باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.