محمدمهدی ایزدخواه در گفتوگویی با ایسنا با بیان اینکه اغلب نوشتافزارهای ایران حاوی کاراکترهای خارجی هستند افزود: کشور ما به اندازه مطلوبی در حوزه خلق، تولید و ساخت انیمیشن و یا فیلمهای سینمایی برای کودکان فعالیت نکرده تا بدین وسیله آنها را به یک نماد تبدیل و بر روی نوشت افزارهای کودکان طراحی کنیم. نوشتافزارهای موجود در بازار نشان میدهد که در حوزه محصولات کاراکتر محور هیچ استراتژی وجود نداشته و متولیان حوزههای لوازم التحریر، عروسک، اسباببازی و بازیهای ویدیویی به فکر طراحی استاندارد برای کودکان نیستند.
تاثیر شخیصتهای کارتونی و کاراکترها بر تغییر رفتار کودکان
وی که معتقد است نوشتافزارها علاوه بر جنبه اقتصادی، دارای ابعاد فرهنگی بسیار مهمی هستند گفت: در ایران هیچ راهبرد بلند مدتی برای این محصولات در نظر گرفته نشده و به راحتی این حوزه را به حال خود رها کردهایم، این درحالیست که در دنیا حدود ۲۵۰ میلیارد دلار ( یعنی نیم درصد از اقتصاد دنیا) به محصولات کاراکتر محور (نوشتافزار، اسباببازی، بازیهای ویدیویی و …) اختصاص داده میشود.
ایزدخواه با تاکید بر اینکه کاراکترهایی که برای نوشتافزارها استفاده میشوند بر روی سبک زندگی و علایق کودکان اثرگذار هستند خاطرنشان کرد: باتوجه به پژوهشهای علمی انجام شده در این زمینه لازم به ذکر است که کاراکترها و نمادها میتوانند بر روی تغییر رفتار کودکان بسیار موثر عمل کنند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه تغییر عقاید و باورهای فرد موجب تغییر رفتار ،تغییر محصولات استفاده شده توسط فرد و در نتیجه منجر به تغییر نمادهایی که فرد تحت تاثیر آن قرار می گیرد، خواهد شد بیان کرد: در دنیای امروز روشهای دیگری برای تغییر رفتار افراد وجود دارد؛ راهی که در ابتدا نمادهای فرد تغییر داده میشود ، زیرا تغییر نمادهای یک فرد منجر به تغییر محصولات استفاده شده توسط فرد، تغییر رفتار ،تغییر هنجار ، تغییر عقاید و در نتیجه تغییر باورهای فرد میشود؛ روشی که عمدتاً در دنیا برای کارهای فرهنگی مورد استفاده قرار میگیرد.
“فیلشاه” پر مخاطبترین نماد نوشتافزارهای ایرانی
دلیل تمایل تولیدکنندگان ایرانی به استفاده از کاراکترهای خارجی
وی با بیان اینکه کودکان ایرانی به خوبی با نمادهای فعلی کشور ارتباط برقرار میکنند، به نمایشگاه نوشتافزارهای ایرانی و اسلامی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه کودکان استقبال بسیار خوبی از نوشت افزارهایی با نماد “فیلشاه” داشتند. لازم به ذکر است که هزینه ساختی که برای این کاراکتر صرف شده تنها یک هزارم ساخت یک کاراکتر آمریکایی بوده، این مسئله نشان میدهد که میتوان با فعالیت درست در این حوزه بسیار موفق باشیم.
ایزدخواه در ادامه با تاکید بر اینکه باید مسئله حق مالکیت معنوی در این حوزه برطرف شود، گفت: در کشور اگر یک کاراکتر ایرانی بر روی نوشت افزارها قرار گیرد باید به مالک کاراکتر مبلغی پرداخته شود این در حالیست که اگر کاراکترهای خارجی بر روی نوشت افزارهایمان چاپ شود نیازی به پرداخت هزینه نیست، به همین دلیل است که تمایل تولیدکنندگان این حوزه به استفاده از کاراکترهای خارجی بیشتر است.
این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا استفاده از نوشتافزارهای طرحدار توسط کودکان میتواند بر روی یادگیری کودکان اثرگذار باشد؟ گفت: در شرایطی نیستیم که بتوانیم در مورد این موضوع تصمیم بگیریم چراکه همه کودکان به دلیل ویژگیهای بخصوص یک کاراکتر حس همذاتپنداری کرده و جذب آنها میشوند و تمایل زیادی به استفاده از نوشت افزارهای طرح دار و نمادهای بخصوص دارند.
وی در پایان پیشنهاد کرد که دولت بر روی ساخت و طراحی کاراکترها سرمایه گذاری کند. همچنین دولت میتواند با کمک به تولید کنندگان، خط تولیدها و همچنین سرمایه گذاری برای ساخت انیمیشنهای ایرانی، از این حوزه حمایت کند.
انتهای پیام