صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / چرا مناظرات دانشجویی برگزار می‌کنیم؟
چرا مناظرات دانشجویی برگزار می‌کنیم؟

پاسخ رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی:

چرا مناظرات دانشجویی برگزار می‌کنیم؟

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت فرهنگ گفت‌و گو در کشور، اظهار کرد: اخلاق و فرهنگ گفت‌وگو باید در کشور نهادینه شود که مناظرات دانشجویی برای همین هدف تدوین شده است.

مناظرات دانشجویی

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی کاظمی‌خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در اولین نشست منطقه‌ای مدیران شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در خصوص اهم برنامه‌های این سازمان گفت: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی دو رویکرد عملکردی دارد، یک رویکرد ساماندهی و ساختار فعالیت جهاددانشگاهی در داخل دانشگاه‌ها در قالب ساختار شعب و مجموعه کانون‌های موجود در این نهاد انقلابی است که بیش از ۱۳۰ کانون در ۳۴ شعبه‌ مناطق مختلف دارد.  

  وی با اشاره به فعالیت‌هایی که به طور مستقیم در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، ادامه داد: این سازمان به دنبال این است که فعالیت‌هایی که در فضاهای دانشگاهی کشور مغفول مانده است را پیگیری کند که این فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی افزود: یکی از کارهایی که این سازمان دنبال می‌کند، آموزش فرهنگ گفت‌وگو است، چیزی که به شدت در کشورمان مورد نیاز است. اخلاق و فرهنگ گفت‌وگو باید در کشور نهادینه شود که مناظرات دانشجویی برای همین هدف تدوین شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مناظرات دانشجویی به‌عنوان متد و روش آموزشی است که با استقبال دانشجویان در سطح استان‌های مختلف روبه‌رو شده است؛ به ‌طوری که ما امسال با شرکت ۲۵ استان در ۱۰ دانشگاه مسابقات را برگزار کردیم که نزدیک به ۵۵۰ تیم در این مسابقات حضور یافتند که بیشترین تعداد گروه‌های شرکت‌کننده، استان چهارمحال و بختیاری با ۹۶ تیم بود.

وی تصریح کرد: از نظر کیفیتی نیز ما شاهد حضور گروه‌های قوی از استان چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، زنجان و تعدادی از استان‌های دیگر بودیم که جزو استان‌های موفق بودند. همچنین لازم به ذکر است که در مهرماه و اوایل آبان شاهد برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات خواهیم بود.

کاظمی‌خالدی با اشاره به اینکه حوزه فعالیت‌های اجتماعی، یکی دیگر از مسائلی است که جزو فعالیت‌های متمرکز و سازماندهی شده محسوب می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ تشکل دانشجویی در کشور در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند که در هشت منطقه شبکه و ساختار دارند و با یکدیگر کارهای مشترکی را انجام می‌دهند.

چرا دانشجویان کمتر عضو کانون‌های مختلف می‌شوند؟

مدیر امور شعب و روابط‌عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز در ادامه این مراسم با بررسی مشکلات عضوگیری شعب مختلف جهاددانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف کشور، گفت: باید دانشجوی امروزی را بهتر بشناسیم و به دنبال برطرف کردن نیازهای او باشیم.

عبدالماجد حمیدیان افزود: گروه سنی هدف جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال است و این دوره سنی امکان مهمی را برای نهادهایی مثل جهاددانشگاهی فراهم می‌کند تا در شکل‌گیری هویت فردی افراد موثر باشند.

مسئول کمیته تبلیغات پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی، اظهار کرد: از اهداف جهاددانشگاهی، سازماندهی و تربیت دانشجویان مستعد و تبدیل سازمان دانشجویان به با اهمیت‌ترین سازمان‌ها است. همچنین باید دانشجویان در بدنه جهاددانشگاهی به گونه‌ای تربیت شوند که بتوان نیروی کار جهادگر را برای سال‌های آتی تامین کرد.

حمیدیان با اشاره به مشکلات سال‌های گذشته جهاددانشگاهی در زمینه عضوگیری، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که برای عدم عضویت دانشجویان در جهاددانشگاهی می‌توان اشاره کرد، نداشتن جذابیت عضو شدن در کانون‌ها و شعب جهاددانشگاهی است که سعی می‌شود با ارائه خدمات رفاهی و دانشجویی، این مشکل تا حدودی برطرف شود. همچنین عدم مشخص بودن برنامه‌های سازمانی و شفاف نبودن آن، از دیگر مشکلات در این زمینه است.

کم‌توجهی به بخش فرهنگی به دلیل درآمدزا نبودن

سرپرست جهاددانشگاهی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه سختی کار در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی به مراتب بیشتر از سایر بخش‌ها است، گفت: هر زمانی که جهاددانشگاهی دارای طرح و ایده مناسبی باشد، همواره پیروز میدان است.

کامران جعفری خاطرنشان کرد: کار فرهنگی کردن ضمن اینکه درآمدزا نیست، در برخی مواقع نیز با وجود هزینه‌بر بودن، جواب عکس می‌دهد، به همین خاطر است که اعتقاد داریم کسانی که در عرصه فرهنگ کار می‌کنند، سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند.

کارشناسان فرهنگی شعب مختلف جهاددانشگاهی شمال‌غرب کشور نیز اعم از زنجان، قزوین، کردستان، آذربایجان‌غربی و شرقی و گیلان به بیان دغدغه‌های‌شان در شعب جهاددانشگاهی خود پرداختند و یکی از دغدغه‌های خود را در شرایط فعلی و با مشکلات موجود، کم‌توجهی مسئولان به حوزه فرهنگی به دلیل در آمدزا نبودن، دانستند.

همچنین این کارشناسان، برگزاری مناظرات دانشجویی را نقطه عطف فعالیت‌های جهاددانشگاهی دانستند و بیان کردند که برگزاری مناظرات دانشجویی کمک شایانی در برطرف کردن خلاءهای موجود در جامعه علمی داشته است.

این کارشناسان در ادامه با اشاره به وجود برخی مشکلات در شعب جهاددانشگاهی سراسر کشور، عمده مشکلات جهاددانشگاهی را عدم همکاری ریاست‌های دانشگاه‌های مختلف با جهاددانشگاهی دانستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.