صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / چرا صنایع دستی کردستان فروش خوب ندارد؟
چرا صنایع دستی کردستان فروش خوب ندارد؟

بررسی‌ در "نشست فرصت‌ها و تهدیدهای صنایع دستی":

چرا صنایع دستی کردستان فروش خوب ندارد؟

مسئولان بخش‌های مختلف استان کردستان تاکید دارند با توجه به قیمت‌بالای صنایع دستی این استان، امکان رقابت در بازار برای این کالاها کم شده و لازم است این قیمت‌ها به سمت رقابتی شدن برود.

صنایع دستی و فرش

به گزارش کسب و کار نیوز، با حضور مدیر اجرایی طرح مشاغل جهاد دانشگاهی، رئیس اداره اشتغال ادره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان، “نشست فرصت‌ها و تهدیدهای صنایع دستی کردستان” برگزار شد.

اسعد ساعد پناه، معاون صنایع دستی استان کردستان در این نشست اظهار کرد: صنایع دستی کردستان یک برند است ولی متاسفانه صنعت‌گران این مهم را یاد نگرفتند که محصول خود را چگونه به فروش برسانند.

معاون صنایع دستی استان کردستان ضمن اشاره به اینکه کردستان از دیر باز تا کنون مهد تولید صنایع دستی به‌ویژه صنایع چوبی بوده است، عنوان کرد: صنعت‌گران کردستان با توجه به اینکه کار دست انجام می‌دهند قیمت کالاهای آنها بالا است.

وی در ادامه افزود: صنعت‌گران اگر میخواهند کالای تولید خود را بفروش برسانند باید قیمت کالا را پایین بیاورند تا از قطار اقتصادی جامعه به جا نمانند.

ساعد پناه با بیان این مهم که باید به صنعت‌گر اعتماد داده شود، گفت: صنعت‌گران استان کردستان از قشر بی‌سواد یا کم‌سواد جامعه هستند و این مهم می‌طلبد که وب‌سایت‌های( IT ) که در راستای فروش اجناس فعالیت می‌کنند اعتماد را به صنعت‌گران بدهند.

معاون صنایع دستی کردستان با اشاره به اینکه صنعت‌گران این ذهنیت را که نمایشگاه جایگاه فروش اجناس است را باید پاک کنند، اظهار کرد: نمایشگاه‌های سراسری صرف فروش اجناس نیست بلکه معرفی کالا و  گرفتن سفارش است.

ساعد پناه در پایان یادآور شد: صنعت‌گران این دیار شناخت کافی در مورد بازار فروش ندارند و باید توسط کارشناسانی همچون مدیر عامل وب سایت خرید و فروش آموزش داده شوند.

لزوم آشنایی با زبان و تفکر صنعت‌گران

در ادامه این نشست نجم الدین طوتنی، رئیس اداره اشتغال اداره  کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: پشتیبان‌ها در بحث اشتغال‌زایی قابل اهمیت هستند چون آنها با تفکر و زبان صنعت‌گران آشنا هستند.

وی با بیان این مهم که در کردستان پشتیبانان قوی در زمینه صنایع دستی وجود دارد، بیان کرد: مارکت‌های کشوری باید در زمینه صنایع دستی پشتیبانان‌های این استان را شناسایی کنند و با آنها فعالیت مستمری داشته باشند.

رئیس اداره اشتغال اداره کار و تعاون رفاه اجتماعی استان بیان کرد: برگزاری چنین جلساتی می‌تواند در بررسی اوضاع صنایع دستی استان و اشتغال تاثیر گذار باشد و امیدوارم این نشست‌ها و بازدیدها در آینده ادامه داشته باشد.

استقبال از طرح توسعه مشاغل خانگی

مجید آوج، مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه طرح مشاغل خانگی در استان کردستان بالغ بر ۱۱ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: امروزه کلیه جامعه دغدغه اشتغال و بیکاری  را دارند و اجرایی این طرح می‌تواند آمار بیکاری را تاحدودی کاهش دهد.

وی با بیان این مهم که ادارات مربوطه خصوصا مدیریت و کارشناسان اداره کل کار همکاری خوبی با اجرای این طرح داشته اند، ذکر کرد: استان کردستان در اجرای طرح نوین اشتغال خانگی ۲۶۰۰ نفر سهمیه داشته است که با استقبال خوبی که مردم نسبت به این طرح داشتند، تعداد ثبت نامی ها در سامانه به ۴۱۶۴ نفر رسید.

آوج ضمن اشاره به اینکه فاز دوم این طرح آغاز شده است، عنوان کرد: جهاددانشگاهی با تمام توان بعد از اتمام فاز دوم(آموزش) به اجرای فاز سوم که بخش اتصال به بازار و مهمترین بخش این طرح است حرکت خواهد کرد.

مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی در این نشست گفت: در بین ۱۳ رشته انتخابی شش رشته آن مربوط به بحث صنایع دستی است و این مهم نشانه اهمیت صنایع دستی در این استان است.

لزوم کاهش قیمت محصولات

در پایان نیز سعید عباسی بنی، مدیر عامل یک شرکت خصوصی به سابقه این شرکت اشاره و اظهار کرد: امروزه ما شبکه‌ای ساخته‌ایم که ۳۰۰ تولید کننده و کارگاه به آن وصل هستند و بیشتر از ۲۰۰۰ کالا در آن عرضه می‌شود.

این کارآفرین جوان که خود تحصیل کرده صنایع دستی است در ادامه گفت: این شرکت از این طریق کالاهای صنعتگران را به فروش می‌رساند و به برندهای جهانی متصل می‌کند.

وی در ادامه افزود: بعضی از کالاهایی که توسط صنعتگران کردستانی ارائه می‌شوند بسیار گران هستند و بازار فروش برای آنها سخت است و بر همین اساس باید از قیمت خود بکاهند.

عباسی خاطرنشان کرد: بیشتر صنعت‌گران بازار فروش را نمی‌شناسند و بر همین اساس مشاهده می‌کنیم اثری خاص از یک هنرمند سالها در گوشه‌ای باقی می‌ماند و این یک ایراد است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.