صفحه اصلی / استان ها / اردبیل / میانگین فرسودگی مدارس در اردبیل ۴۱ درصد است
میانگین فرسودگی مدارس در اردبیل ۴۱ درصد است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل:

میانگین فرسودگی مدارس در اردبیل ۴۱ درصد است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: میانگین فرسودگی ساختمان‌های آموزشی در اردبیل 41 درصد است.

مدارس فرسوده

به گزارش کسب و کار نیوز،‌احمد ناصری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: در حالی که میانگین فرسودگی مدارس کشور ۳۰ درصد است این وضعیت در ناحیه دو اردبیل به ۴۱ درصد رسیده و ما در ناحیه دو اردبیل در بیش از ۱۰۰ واحد آموزشی نیاز به تخریب و بازسازی داریم.

وی با بیان اینکه در ناحیه یک آموزش و پرورش اردبیل نیز به دلیل واقع شدن شهرک‌های جدیدالاحداث نیاز به توسعه فضای آموزشی داریم، خاطرنشان کرد: این کمبود فضا به حدی است که ما هر سال باید ۱۶ مدرسه ۹ کلاسه در ناحیه یک آموزش و پرورش احداث کنیم تا پاسخگوی تراکم دانش‌آموزی باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه در دهه اخیر بیش از ۱۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی اردبیل افزوده شده است، گفت: ما در اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد به دلیل تراکم دانش‌آموزی با کمبود فضا روبرو هستیم.

ناصری در ادامه به مصوبه قبلی شورای آموزش و پرورش در عودت ساختمان آموزشی در مشگین‌شهر از طریق دانشگاه محقق اردبیلی به آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: قرار است تا مهرماه این تحویل و تحول انجام شود تا در فضای آموزشی ۱۸ کلاسه دانش‌آموزان این شهرستان مشغول تحصیل شوند.

 
وی ادامه داد: در اجرای ماده ۱۶ که شهرداری باید به ازای صدور مجوز برای احداث پاساژ و مجموعه‌های تجاری ۵ درصد ارزش زمین را به ازای هر مترمربع به صورت نقد به حساب آموزش و پرورش واریز کند که ما در بررسی از ۲۰ استان کشور به این جمع‌بندی رسیدیم که در اکثر استان‌ها این ماده قانونی اجرا نشده و تنها در ۵ استان در اجرای مصوبه تاکید شده که با تاکید استاندار اردبیل قرار شد این ماده قانونی اجرا شود تا شهرداری از این محل منابع مدنظر آموزش و پرورش را به حساب درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش واریز کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: درآمدهای حاصل از این محل صرف تملک و ساخت فضاهای آموزشی خواهد شد که امیدواریم منابع خوبی از این محل به آموزش و پرورش اختصاص یافته و زمینه اجرای پروژه‌ها فراهم آید.

ناصری گفت: ۲۳ درصد مدارس واقع در ناحیه دو اردبیل دوشیفته فعالیت می‌کنند که با بهره‌برداری از پروژه حیات طیبه در قالب ۳۶ کلاس درس دو مدرسه در شهرک‌های جدیدالاحداث و مدرسه هاجر بخشی از کمبود فضای آموزشی در اردبیل برطرف خواهد شد.

وی میانگین فضای آموزشی را در اردبیل ۵٫۷ صدم مترمربع اعلام و تصریح کرد: این میانگین در بالاترین سطح مربوط به استان یزد و ۸٫۸۰ صدم مترمربع است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به تهیه و تدوین پروژه مهر اشاره و اظهار کرد: ما در قالب کارگروه‌های مختلف از چند ماه پیش کارهای اجرایی را برای آغاز مهر باشکوه همراه با آرامش شروع کردیم و تلاش می‌کنیم تا بهترین فضا، امکانات و تجهیزات را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

ناصری از ارسال تجهیزات بهداشتی، آموزشی، هنرستانی، هوشمندسازی مدارس شهری، روستایی و عشایری و همچنین افزایش فضای آموزشی و بهسازی و رنگ‌آمیزی برخی از مدارس خبر داد و خاطرنشان کرد: با مشارکت نوسازی مدارس اغلب واحدهای آموزشی استان به سیستم گرمایشی مجهز شدند و در کنار ساخت و بهره‌برداری از واحدهای آموزشی همزمان با شروع سالتحصیلی چندین سالن و نمازخانه در مدارس استان اردبیل به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین از پرداخت مطالبات فرهنگیان تا آخر شهریورماه خبر داد و گفت: ما در کنار پذیرش نقدها و انتقادات سعی می‌کنیم تا براساس سند تحول بنیادین در بخش‌های مختلف نظیر ساختمان، تجهیزات، نیروی انسانی و همچنین حضور دانش‌آموزان در مدارس و همراهی اولیای آنها برنامه‌ریزی‌ها را به نحوی انجام دهیم تا مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

در این جلسه مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو اردبیل به سابقه یکصد ساله آموزش و پرورش در اردبیل آن هم به شکل مشارکتی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در شهرستان اردبیل ۸۰۱ مدرسه برای ۱۰۸ هزار دانش‌آموز ارائه خدمات می‌کنند که بیش از ۴۸٫۵ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان در این شهرستان تحصیل می‌کنند.

احمدی به تنوع مصوبات جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان در حوزه‌های آموزشی، پرورشی، اداری – مالی، عمرانی و رفاهی – خدماتی اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش ناحیه دو اردبیل از بیشترین فضای آموزشی فرسوده رنج می‌برد به طوری که ۴۱ درصد مدارس ناحیه دو اردبیل نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: در این ناحیه ۴۰۷ باب مدرسه در قالب ۶ هزار کلاس درس در سالتحصیلی جدید فعالیت خواهد کرد به طوری که بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان این ناحیه در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

وی به بحران کمبود فضای آموزشی در این ناحیه به دلیل تعدد شهرک‌های جدیدالاحداث اشاره و خاطرنشان کرد: باید در هر سال ۱۶ مدرسه ۹ کلاسه در این ناحیه احداث شود که برای مهرماه امسال به همت مجمع خیرین تنها چهار باب مدرسه آماده افتتاح شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آبگرم‌ سرعین

تعطیلی آبگرم‌های سرعین تا اطلاع ثانوی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسن حسن‌پور امروز هفتم اسفند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.