صفحه اصلی / سرخط خبرها / بخشنامه اخیر بانک مرکزی موجب از دست‌دادن بازارهای صادراتی عراق و افغانستان می‌شود
بخشنامه اخیر بانک مرکزی موجب از دست‌دادن بازارهای صادراتی عراق و افغانستان می‌شود

مصری:

بخشنامه اخیر بانک مرکزی موجب از دست‌دادن بازارهای صادراتی عراق و افغانستان می‌شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بخشنامه اخیر بانک مرکزی در مورد لغو قراردادهای ریالی با برخی کشورها را موجب تعطیلی واحدهای تولیدی در داخل و بروز مشکل برای کارگران ایرانی عنوان کرد.

عبدالرضا مصری اظهار کرد: پیش از این بسیاری از قراردادهای فروش محصولات ایرانی به کشورهایی مثل عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می‌شد که متاسفانه طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی قراردادها باید به صورت ارزی انجام شود و این امر باعث می‌شود ما بازارهای صادراتی عراق و افغانستان را از دست بدهیم و به تبع آن هزاران کارگر ایرانی بیکار خواهند شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه «بسیاری از قراردادهای خارجی مربوط به فروش مصالح ساختمانی از جمله تیرآهن کرمانشاه به صورت ریالی منعقد شده» یادآور شد: حتی اگر دولت بخواهد مجددا تصمیم بر تداوم قراردادهای ریالی بگیرد، در این فاصله بازارهای دیگری برای کشورهای همسایه به دست می‌آید و ممکن است این بازارها مجددا به دست ما نیفتد. مثلا ترکیه منتظر است که بازار را از ما بگیرد و تا ما بخواهیم برای مشتری اطمینان ایجاد کنیم، به طول می‌انجامد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه «پول ایران در عراق و افغانستان رواج دارد» اظهار کرد: لازم است مسئولان مربوطه برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی فکری کنند. حداقل اینکه قراردادهای قبلی را لغو نکنند و مهلت چند ماهه به آنها بدهند مثلا اگر یک کارخانه قرارداد تحویل ۲۰۰ تن محصول را پیش از این به صورت ریالی منعقد کرده و نیمی از محصول را تحویل داده، در شرایط جدید قرارداد به صورت یکطرفه لغو می‌شود و کشور مقابل نیز مابقی پول را پرداخت نمی‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد که لغو فروش ریالی به عراق و افغانستان که همواره در جریان بوده، موجب از بین رفتن اشتغال در داخل کشور می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟/ مهلت یک ماهه به طلافروشان

به گزارش کسب و کار نیوز ، چهارم تیر ماه کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.