صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / عملکرد تحصیلی، معیار «هدایت تحصیلی» دانش‌آموزان/ اجباری برای ورود به رشته‌های فنی نداریم

معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد

عملکرد تحصیلی، معیار «هدایت تحصیلی» دانش‌آموزان/ اجباری برای ورود به رشته‌های فنی نداریم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی توانسته رضایتمندی دانش آموزان و اولیاء را فراهم کند گفت: در هدایت تحصیلی فرد اختیار دارد ولی در چارچوب عملکرد تحصیلی‌اش است. نرخ ثبت نام فنی و کاردانش به ۳۳ درصد رسیده است و نیاز نیست بچه‌ها را مجبور کنیم به رشته‌های فنی بروند.

زرافشان معاون وزارت آموزش و پرورش

علی زرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، توضیحاتی درباره روند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهمی و ساماندهی ورود به شاخه‌ها و رشته‌های مختلف ارائه و اظهار کرد: هدایت تحصیلی توانسته رضایتمندی دانش‌آموزان و اولیاء را فراهم کند.

وی افزود: تا هفته گذشته از یک میلیون دانش آموز واجد شرایط  ۵۶۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و هنوز اطلاعات ۴۴۰ هزار نفر وارد سامانه سناد نشده است. اطلاعات قبولی‌های خرداد وارد سامانه سناد شده اما بخشی از دانش آموزان منتظر نتایج آزمون نمونه و سمپاد هستند و قبولی‌های شهریور هم هنوز انتخاب رشته نکرده‌اند و بر خلاف برخی اظهارات، اطلاعات سامانه سناد بروز است و اطلاعات ثبت نامی روزانه دریافت می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چرا در برخی برگه‌های هدایت تحصیلی، اولویت اول رشته‌ای مانند کشاورزی درج شده در حالی که مثلا در تهران، هنرستان کشاورزی نداریم؟ گفت: فرم هدایت تحصیلی همه امکاناتی را که دانش‌آموز می‌تواند از آن برخوردار شود را در اختیارش می‌گذارد. در فرم به دانش‌آموز می‌گویند با این سابقه تحصیل و رغبت و علاقه‌مندی می‌توانی این رشته‌ها  را انتخاب کنی. حالا ممکن است در هنرستان‌های آن منطقه، همه رشته‌ها ارائه نشوند، در این صورت دانش آموز می‌تواند به هنرستان شبانه‌روزی دارای همان رشته و یا هنرستان منطقه مجاورش برود.

زرافشان ادامه داد: در واقع ما در فرم هدایت تحصیلی به دانش‌آموز می‌گوییم توانمندی‌ات در همین زمینه است و اینکه در فرم هدایت تحصیلی برای همه علایق دانش‌آموزان اولویت‌بندی و به آن اشاره می‌شود و تناقضی با عدم وجود یک رشته در یک منطقه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در فرم هدایت تحصیلی بر اساس سوابق و آزمون‌های مشاوره‌ای تمام علایق و توانمندی‌های دانش آموز را سنجیده و اولویت‌هایش را قید می‌کنیم، در پاسخ به اینکه آیا ورود به رشته تجربی دارای محدودیت است؟ گفت: اولویت بر مبنای عملکرد تحصیلی است. به عنوان مثال اگر یک دانش‌آموز نمره ریاضی و تجربی‌اش ۲۰ است و دیگری هر دو را ۱۷ گرفته باشد و ما یک صندلی خالی داشته باشیم دانش‌آموزی را که نمره‌اش ۲۰ بوده را ثبت‌نام می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در واقع این اولویت‌بندی بر مبنای ظرفیت هم هست. اگر در ریاضی ظرفیت پذیرش ۱۰۰ دانش‌آموز را داریم از اولویت “الف” شروع می‌کنیم، به همین ترتیب ۳۰ نفر اول در اولویت “الف”، بعد “ب” و ” ج” ثبت نام می‌شوند. اگر دانش آموزی اولویت “ج” اش  رشته تجربی باشد و ظرفیت خالی وجود نداشته باشد و اولویت اول وی انسانی باشد، باید رشته انسانی ثبت نام کند.

زرافشان افزود: در هدایت تحصیلی فرد اختیار دارد ولی در چارچوب عملکرد تحصیلی‌اش است و شرط حداقل حد نصاب نمره برای ورود به رشته‌های مختلف وجود دارد. تا کنون نرخ ثبت نام فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ۳۳ درصد رسیده است و نیاز نیست بچه‌ها را مجبور کنیم به رشته‌های فنی بروند. اکنون بالاتر از سقف مورد انتظار در فنی، ثبت‌نام انجام داده‌ایم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.