صفحه اصلی / سیاسی / دولت / راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران در توسعه روابط با همسایگان است
راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران در توسعه روابط با همسایگان است

واعظی در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان:

راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران در توسعه روابط با همسایگان است

رئیس دفتر رئیس جمهور که در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی، اقتصادی به ترکمنستان سفر کرده است در ادامه دیدارهای خود با مقامات ابن کشور عصر امروز به همراه هیئت همراه با وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر واعظی به ترکمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، مقامات دو کشور در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه روابط راهبردی دوکشور خواستار تعمیق و تسریع در روابط دو کشور در زمینه های مختلف شدند و محمود واعظی با تاکید بر راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران در توسعه روابط باهمسایگان خود گفت ایران و ترکمنستان دارای رابطه ای دیرینه  و تاریخی و پیوند فرهنگی عمیقی با یکدیگر هستند و با توجه به هدف راهبردی ایران در تعمیق روابط باهمسایگان خود در توسعه روابط دوجانبه در تمامی حوزه ها با ترکمنستان اعلام آمادگی می کنیم.

وی با  اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری‌های دو کشور افزود: مناسبات  متنوع و گوناگون اقتصادی و تجاری دوکشور در مرحله خوبی قرار دارد و تهران و عشق آباد می‌توانند با همکاری‌های مشترک میزان مبادلات و روابط تجاری خود را افزایش بدهند 

وی با اعلام آمادگی ایران برای عملیاتی کردن تمامی توافقات انجام شده گفت: تهران هیچگونه محدودیتی در همکار های دوجانبه در حوزه‌های مختلف نظیر  انرژی ،همکاری های گمرکی ،خدمات فنی و مهندسی،حمل ونقل و ترانزیت  ،همکاری های دریایی در حوزه دریاچه خزر و روابط تجاری با عشق آباد ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور بابرشمردن مزیت‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه دارای منافع مشترک منطقه ای افزود: مرز مشترک و اشتراک فرهنگی دوکشور یک مزیت منحصر به فرد برای رونق روابط تجاری و گردشگری دوکشور است و ما خواستار رفع موانع و گسترش روابط تجاری و گردشگری دو کشور هستیم.

رشید مردف وزیر امور خارچه ترکمنستان نیز با ابراز خرسندی از سفر واعظی به عشق آباد و مذاکره مقامات دوکشور گفت:تهران و عشق آباد روابطی قدیمی و تاریخی دارند و اشتراک فرهنگی دو ملت  انگیزه ای قوی برای توسعه همه جانبه روابط دوکشور است.  

وزیر خارجه ترکمنستان با برشمردن همکاری‌های ایران و ترکمنستان افزود: از ابتدای استقلال و تاسیس جمهوری ترکمنستان ،ایران همواره در کنار مردم و دولت ترکمنستان بوده است و ایران جایگاه ویژه ای در حوزه سیاست خارجی ما دارد.

رشید مردف با اشاره به حضور مقامات مختلف در هیات‌های دو کشور گفت: مقامات مسول حاضر در این مذاکرات از سوی دوکشور نشان از اراده ایران و ترکمنستان برای تسریع در عملیاتی کردن  توافقات و در حوزه های مختلف  دارند.  

وی با تاکید بر زمینه های مشترک همکار های دوکشور افزود: ایران می تواند نیازمندیهای مختلف ترکمنستان در حوزه های گوناگون حمل و نقل دریایی،هوایی و ریلی ،روابط تجاری ،خدمات فنی و مهندسی را مرتفع کند. 

وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به اراده سیاسی دو کشور در همکارهای منطقه ای و دوجانبه گفت: عشق‌آباد هیچ‌مانعی در راه توسعه و گسترش روابط دوجانبه و منطقه‌ای با تهران ندارد و معتقدیم دوکشور همسایه ایران و ترکمنستان منافع مشترک بی شماری دارند که این منافع ایجاب میکند دوکشور تمامی موانع موجود را مرتفع و روابط خود را گسترش بدهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

دولت مسئله اشتغال را با جدیت دنبال می‌کند/آمار بیکاری کاهشی است

به گزارش کسب و کار نیوز، «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در جشن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.