صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / پیگیری مشکلات ارزی دانشجویان خارجی در ایران/ راه بازگشت وزارت بهداشت برای دانشجویان خارج رفته

معاون آموزشی وزیر بهداشت خبر داد

پیگیری مشکلات ارزی دانشجویان خارجی در ایران/ راه بازگشت وزارت بهداشت برای دانشجویان خارج رفته

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان، آموزش پزشکی از مکاتبه با دانشگاه‌ها برای رسیدگی به مشکلات ارزی دانشجویان خارجی در حال تحصیل در ایران خبر داد.

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت

محمد باقر لاریجانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه‌های وزارت بهداشت، که با نوسانات ارزی دچار چالش‌هایی شده‌اند، اظهار کرد: درخواست بعضی از کسانی که از افغانستان یا برخی کشورهای دیگر در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند این است که پرداخت هزینه‌هایشان به صورت غیر ارزی انجام شود، ما نیز با دانشگاه‌ها مکاتبه‌ای کردیم و از دانشگاه‌ها خواستیم که این موضوع را بررسی کنند و تلاش کنیم که ببینیم مشکلات این‌ها را چه جوری حل کنیم.

وی درباره تعداد دانشجویانی که از کشورهای دیگر داخل کشور در حال تحصیل هستند، توضیح داد: حدود سه هزار دانشجوی خارجی از ۴۱ کشور در ایران تحصیل می‌کنند که  بخشی از آن‌ها مشکلاتی پیدا کرده‌اند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان، آموزش پزشکی با بیان اینکه برای آن دانشجویانی که ارز را از خارج از کشور می‌آورند، تفاوت زیادی به وجود نیامده است و این مشکل بیشتر مربوط به کسانی است که ارز را از داخل کشور تهیه می‌کردند، یادآور شد: دانشگاه‌ها مصوباتی دارند که می‌توانند از دانشجوی خارجی به صورت ارزی هزینه بگیرند.

لاریجانی افزود: البته تعدادی از دانشجویان با حمایت‌هایی که انجام شده با پرداخت هزینه‌های بسیار محدود در دانشگاه مشغول به تحصیل‌ هستند.

وی افزود: البته خیلی از دانشجویان خارجی در پرداخت ارز مشکلی ندارند، زیرا ارزشان از خارج از کشور می‌آید، اما تعدادی بحث‌شان این است که خانواده‌هایشان در کشورهای همسایه هستند و درآمدهای آنچنانی ندارند و در هزینه‌ها وتبدیل ارز دچار چالش‌هایی شده‌اند که باید در تعامل با دانشگاه برای آن‌ها راه حلی پیدا کنیم.

لاریجانی درباره زمان به نتیجه رسیدن این مکاتبات با دانشگاه‌ها گفت: این روند خیلی زمان‌بر نیست و نتیجه به مهر ۹۷ می‌رسد البته چون هیئت امنای دانشگاه‌ها در این خصوص مصوبه دارند باید برای تسریعش از هیئت امنا کمک گرفت.

دانشجویان خارج رفته می‌توانند درس خود را در ایران ادامه دهند؟

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان، آموزش پزشکی در خصوص دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند نیز گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز تغییر کرده برنامه‌ریزی‌هایی که خانواده‌ها برای فرزندانشان داشته‌اند متفاوت شده است.

لاریجانی یادآور شد: وزارت بهداشت با یک اقدام نسبتا پیشگیرانه تلاش کرده که بعد از بررسی‌های لازم، تعداد واحدهای مورد نیاز برای اینکه افراد داخل کشور بیایند را کاهش دهد تا افرادی که رفته‌اند و با این مشکل رو به رو شده‌اند ساده‌تر بتوانند برگردند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان، آموزش یادآور شد: البته دانشگاه‌های ما خودشان با محدودیت‌های جدی روبه‌رو هستند، کسانی که به داخل کشور می‌آیند باید بدانند که با پرداخت هزینه‌های تحصیلشان باید به گونه‌ای دانشگاه‌ها را مورد حمایت قراردهند.

 لاریجانی با بیان اینکه وزارت بهداشت با تسامح شرایط بازگشت برای کسانی که قبلا رفته‌اند را فراهم می‌کند، تاکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های محدودی را در داخل کشور برای دانشجویانی که در رقابت‌های سخت کنکور شرکت می‌کنند داریم، طبیعی است کسی که می‌خواهد خارج از کشور تحصیل کند تا پایان دوره‌اش باید خارج از کشور باشد.

وی در پایان تاکید کرد: اما کسانی که از این پس و در ابتدای سال ۲۰۱۹ می‌خواهند بروند باید با این برنامه‌ریزی از کشور خارج شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.