صفحه اصلی / سرخط خبرها / تابستان کم‌آب و علف در بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران
تابستان کم‌آب و علف در بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران

تابستان کم‌آب و علف در بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از خریداری 40 تن علوفه خشک برای حیات وحش ذخیره‌گاه زیست‌کره توران خبر داد و گفت: در 6 ماهه نخست امسال بیش از 1.2 میلیون لیتر آب برای حیات‌وحش توران از طریق تانکر منتقل شده است.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، «عباسعلی دامنگیر» اظهار کرد: با توجه به تداوم پدیده خشکسالی که سبب فقر مراتع این منطقه و کمبود شدید علوفه حیات وحش علفخوار منطقه شده است ؛ ۴۰ تن علوفه خشک توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان خریداری و جهت توزیع در زیستگاه‌های حساس ذخیره‌گاه زیستگاه توران ارسال شد.

وی با بیان این‌که به علت وسعت بالای منطقه امکان پخش علوفه در کل منطقه وجود ندارد، افزود: این علوفه خریداری شده در چند نقطه از منطقه و در محل تجمع گورخر آسیایی و آهو پخش می‌شود.

وی افزود: کاهش شدید میزان بارندگی در چندین سال گذشته باعث شده تا مراتع ما از نظر پوشش گیاهی نسبت به سال‌های گذشته با فقر جدی مواجه شده و از آنجا که مجموعه مورد حفاظت توران بزرگترین ذخیره‌گاه زیستکره  و زیستگاه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان و کشور است اینگونه اقدامات می تواند کمک مؤثری در جلوگیری از کاهش جمعیت حیات وحش طعمه و گربه‌سان در شرایط خشکسالی کنونی و کمبود علوفه باشد .

دامنگیر گفت: در راستای مقابله با خشکسالی و پیشگیری از کوچ احتمالی برخی از گونه‌های حیات وحش شاخص و مهم منطقه ، خصوصا گورخر ایرانی و آهو؛ این اداره کل به طور مستمر برنامه‌های ویژه ای برای تامین بخشی از علوفه مورد نیاز وحوش  داشته و این مهم جزء اهداف کلان آن است.

وی با بیان این‌که اداره کل محیط‌زیست استان نگاه ویژه ای به پارک ملی توران به عنوان بزرگترین و مهم ترین زیستگاه گونه های در معرض خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی دارد،افزود: در سه ماه دوم سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته حدود ۴۰ تن علوفه با ارزشی ریالی حدود ۵۵۰ میلیون ریال، برای این منطقه خریداری و در محل پاسگاه‌های سرمحیط بانی دلبر و محیط‌بانی عباس آباد جهت مصرف حیات وحش شاخص علفخواردر طول سال ارسال گردید .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از تلاش این اداره کل برای مبارزه با خشکسالی خبر داد و اظهار کرد: خرید یک دستگاه کامیون تانکر آب‌رسان با منبع ذخیره ۱۲ هزار لیتری به منظور آبرسانی به حیات‌وحش منطقه از جمله اقدامات این اداره کل است.

وی از توزیع آب برای حیات‌محش در این استان خبر داد و گفت: جهت آبرسانی به منابع ذخیره آب منطقه در سال گذشته حدود ۲۱۰ سرویس آب شرب حیات وحش به مقدار دو میلیون و ۵۲۰ هزار و در شش ماه اول سال جاری نیز حدود ۱۰۱ سرویس آب شرب حیات‌وحش به مقدار یک‌میلیون و ۲۱۲ هزار لیتر خریداری و توسط کامیون حمل آب به منابع ذخیره آب منطقه توران حمل شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.