صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / شروع فعالیت سه شبکه از سمن‌های گردشگری، استارت‌آپ و کارآفرینی در کشور

معاون ساماندهی امور جوانان خبر داد

شروع فعالیت سه شبکه از سمن‌های گردشگری، استارت‌آپ و کارآفرینی در کشور

معاون ساماندهی امور جوانان از موفقیت شبکه سازی سه شبکه سمن در حوزه جوانان با موضوع گردشگری، استارت آپ و کارآفرینی خبر داد و گفت: به زودی شبکه سمن‌های خیرین ازدواج نیز فعال می‌شود.

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از آغاز شبکه‌سازی سمن‌های کشور خبر داد و گفت: از آنجایی که سمن‌های فعال در سراسر کشور از فعالیت‌های همدیگر مطلع نبودند و این مسئله باعث موازی‌کاری می‌شد، تصمیم‌ گرفتیم در جهت توانمندسازی و با هدف افزایش اشتغال شبکه‌سازی سمن‌ها را آغاز کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، وی ادامه داد: با ایجاد این شبکه به منظور کارآمدی سمن‌ها می‌توانیم به رشد اشتغال کمک کنیم.

تندگویان با بیان اینکه در حال حاضر توان ایجاد سه شبکه مجزا را داشتیم، اظهار داشت: منظور ما از شبکه‌سازی ایجاد دبیرخانه‌های متفاوت با موضوعات خاص در کشور است و به همین منظور در قدم نخست به تهیه یک لیست کشوری در خصوص فعالیت‌های سمن‌ها اقدام کردیم.

وی تصریح کرد: تقسیم‌بندی سمن‌ها بر اساس موضوع فعالیت قدم دوم بود که شروع آن با توجه به اوضاع اقتصادی با شبکه‌سازی سمن‌های فعال در حوزه گردشگری بود که از این شبکه‌سازی پاسخ خوبی دریافت کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به این نکته که دبیرخانه شبکه سمن‌های گردشگری جوانان در شهر تبریز واقع شده است، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که هیچ کدام از دبیرخانه‌ها در تهران مستقر نشود تا جوانان استان‌ها توانمند شوند.

تندگویان با بیان اینکه سمن‌های جوانان در سراسر کشور برای شبکه‌سازی ثبت‌نام کردند و سمن‌ها در ۷ پهنه کشوری تقسیم شدند، گفت: بر این اساس شبکه گردشگری با توجه به پهنه‌های مختلف خدمات گردشگری را ارائه می‌دهد.

وی افزود: این شبکه توانمند برای گردشگران ورودی به کشور،تورهای صنعتی، علمی و تفریحی برگزار می‌کنند در بخش گردشگری داخلی نیز برگزاری اردوهای مختلف در رده‌های دانش آموزی، دانشجویی و حتی خانوادگی ساماندهی می‌پردازد.

معاون ساماندهی امور جوانان از ارائه گزارش عملکرد این شبکه در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: گزارش خوبی از اشتغالزایی و درآمدزایی این شبکه ارائه خواهیم کرد.

تندگویان یادآور شد: معاونت ساماندهی امور جوانان برای توانمندسازی شبکه‌های گردشگری دوره‌های آموزشی برگزار کرده و دو ماه آینده نیز یک دوره کارگاهی دیگر با ارائه مدارک علمی معتبر برگزار خواهد کرد.

وی از فعال شدن شبکه استارت‌آپ‌ها با استقرار دبیرخانه در زنجان خبر داد وگفت: استارت‌آپ‌های جوانان پس از ثبت‌نام وارد سایت تعیین شده، می‌روند و پس از ۷ هفته آموزش و ثبت شرکت و زمانی که به مرحله سوددهی رسیده‌اند از چتر حمایتی خارج می‌شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان خاطرنشان کرد:‌ شبکه‌سازی استارت‌آپ‌های جوانان با همراهی جهاد دانشگاهی شروع شده و سال دیگر حداقل ۱۰ استان به این شبکه متصل خواهند شد.

تندگویان همچنین از فعال شدن شبکه سمن‌های کارآفرین با دبیرخانه استان گیلان خبر داد و گفت: به دنبال ایجاد یک بازار کشوری برای خرید و فروش دستاوردهای سمن‌ها در حوزه‌های مختلف (تولیدی، صنایع دستی،تولید محتوای نرم‌افزار) هستیم.

وی ادامه داد:‌تا پایان سال دو شبکه سمن دیگر در کشور ایجاد می‌شود که یکی از آنها معروف به خیرین حوزه ازدواج است.

معاون ساماندهی امور جوانان تصریح کرد:در ۱۸ استان مجمع خیرین حوزه ازدواج فعال است و بنا بر پیش‌بینی‌ها دبیرخانه این شبکه در استان گلستان مستقر خواهد شد.

به گفته تندگویان تامین کالای مورد نیاز زوجین، تامین مسکن ارزان و فراهم سازی شرایط اشتغال برای زوجین از جمله فعالیت‌های این شبکه در کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت شبکه سمن‌های استار‌ت‌آپی نوعی موازی کاری با پارک‌های علمی فناوری کشور نیست، گفت: این پارک‌ها عمدتا بر روی استارت‌آپ‌هایی متمرکز شده‌اند که نخبگان علمی آن را راه‌اندازی می‌کنند، اما معاونت امور جوانان بر روی نخبگان اجتماعی تمرکز کرده است. بر این اساس جوانانی که تحصیلات دانشگاهی هم نداشته باشند اما در زمینه کارآفرینی توانمند باشند، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این سؤال که آیا شبکه سازی سمن‌ها از سوی یک نهاد دولتی موجب سیاسی‌کاری و دخالت‌های دولت در فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد می‌شود، اظهار داشت: همانطور که پیش از این گفتم دبیرخانه سمن‌ها را خود تشکل‌ها اداره می‌کنند و از مرحله اجرا تا نظارت مستقل هستند.

تندگویان تصریح کرد: پس از حل مسئله شناسه سمن‌ها با همکاری وزارت کشور حل شده و با برگزاری انتخابات مجمع علمی در دی ماه عملا دولت امکان هیچ گونه دخالتی را اداره این سازمان های مردم نهاد نخواهد داشت و تمام فعالیت سمن‌ها از سوی مجمع ملی رصد و پایش می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع حمایت‌های این معاونت تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که شبکه‌های سمن‌ها به قوام رسیده و ساختارشان شکل بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.