چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سمیر جعجع: برای عادی سازی روابط با سوریه باید منتظر روند سیاسی واقعی باشیم
سمیر جعجع: برای عادی سازی روابط با سوریه باید منتظر روند سیاسی واقعی باشیم

سمیر جعجع: برای عادی سازی روابط با سوریه باید منتظر روند سیاسی واقعی باشیم

رییس حزب القوات البنانیه اعلام کرد، در صورتی که لبنان روابطش با دمشق را ازسربگیرد، دو بار شکست خواهد خورد.

سمیر جعجع

به‌ گزارش ‌ایسنا، به نقل از شبکه روسیا الیوم، سمیر جعجع ، رئیس حزب القوات اللبنانیه در مراسم بزرگداشت تلفات این حزب که در جنگ داخلی لبنان(۱۹۷۵-۱۹۹۰) کشته شدند، گفت‌: ما اخیرا می‌شنویم که برخی‌ها خواهان عادی سازی روابط لبنان با سوریه هستند. آیا یک نفر می‌تواند یک دولت مشروع در سوریه را به من نشان دهد که ما بتوانیم روابط کاملی با آن داشته باشیم؟ کسانی که عادی سازی روابط را در سطح سیاسی با نظام بشار اسد مطرح می‌کنند، دو دلیل برای این مساله دارند دلیل اول موضوع آوارگان سوری و دلیل دوم فروش و تبادلات محصولات کشاورزی و صنعتی لبنان است.

وی ادامه‌ داد: از چند ماه پیش بیش از چهار هزار آواره سوری خواهان بازگشت به کشورشان شده‌اند اما درخواست بیش از دو هزار نفر پذیرفته نشد و این نتیجه خوبی نیست، چراکه در مدت زمانی که تنها دو هزار آواره توانسته‌اند به کشورشان بازگردند، میزان زاد و ولد سوری‌ها در لبنان دستکم به ۱۵ هزار کودک افزایش یافته است.

سمیر جعجع ادعا کرد: این مساله نشان می‌دهد که موضوع اصلی، عادی سازی روابط برای بازگشت آوارگان سوری به وطنشان نیست،‌ بلکه عادی سازی روابط برای بازگشت نفوذ نظام سوریه به لبنان است. در این صورت ما دو بار شکست می‌خوریم. یک بار اینکه آوارگان در اینجا باقی می‌مانند و بار دوم این که سوریه مجددا در لبنان نفوذ خواهد کرد.

رئیس حزب القوات اللبنانیه به مساله روابط تجاری میان دو کشور پرداخت و گفت‌: تمامی توافقات برای تبادل تجاری میان لبنان و سوریه موجود کاملا لازم است و در نتیجه‌ اگر گذرگاه نصیب بازگشایی شود پس دیگر چه مشکلی برای عبور کامیون‌های لبنانی از خاک سوریه مثل زمان قبل از بحران وجود دارد بدون اینکه ما بخواهیم در تمامی رخدادهای سوریه دخالت کنیم؟ از سوی دیگر کسانی هستند که همواره به بستن مرزهای لبنان و سوریه تهدید می‌کنند و ما باید این سوال را از آنها بپرسیم که آیا فقط لبنان از این مرزها سود می‌برد؟ آیا نمی‌دانند که کامیون‌های لبنانی که وارد خاک سوریه می‌شوند عوارض می‌پردازند، در حالی که کامیون‌هایی که از سوریه وارد لبنان می‌شوند هیچ گونه عوارضی را پرداخت نمی‌کنند؟

سمیر جعجع تاکید کرد : عادی سازی روابط با سوریه یک مساله طبیعی و منطقی است و به نفع منافع دو کشور است اما برای اینکه بتوانیم با سوریه به عنوان یک کشور و نه یک گروه سوری روابطمان را از سر بگیریم باید منتظر روند سیاسی واقعی بر اساس نشست‌های ژنو یک و دو و رسیدن به یک دولت سوری مشروع که نماینده تمامی مردم این کشور باشد، باشیم و در این صورت شرایط عادی سازی روابط نیز فراهم شده و منافع لبنان و سوریه محقق می‌شود.

اخیرا نمایندگان حزب أمل و حزب الله در پارلمان خواهان بازگشت روابط سیاسی و اقتصادی میان سوریه و لبنان شده‌اند.

روابط سیاسی میان لبنان و سوریه بعد از آن دچار تنش شد که سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان مقامات دمشق را به دست داشتن در ترور پدرش رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان متهم کرده بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.