چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / چابهار، کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چارچوب توسعه محور شرق کشور
چابهار، کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چارچوب توسعه محور شرق کشور

چابهار، کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چارچوب توسعه محور شرق کشور

‌مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: هدف اصلی ما در منطقه آزاد چابهار تبدیل این منطقه به کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چارچوب توسعه محور شرق کشور است.

چابهار

‌عبدالرحیم کردی در گفت وگو با ایسنا-‌ افزود: اتصال به شبکه ریلی، اتصال به شبکه گاز، امکان ساخت صنایع پایین دستی با آغاز بکار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی، فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی از فرصت های آینده در بندر چابهار و این منطقه است.

کردی از ارائه مشوق های ویژه سرمایه گذاری در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه آزاد چابهار می توانند از معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی ۲۰ ساله نیز استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه تجارت با کشورهای همسایه را یکی از راه های توسعه بیان کرد و افزود: تجارت با افغانستان یکی از مزیت های بندر و منطقه آزاد محسوب می شود که در این زمینه بیش از ۱۶۰ شرکت افغانستانی به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه مسیر و محور درست توسعه مناطق آزاد را پیدا کرده ایم، افزود: امروز فرصت آن است که بر اساس تجربه ای که به دست آوردیم، از ظرفیت اقتصادی به وجود آمده همانطور که همه دنیا استفاده کردند، ما نیز استفاده کنیم. مناطق آزاد تجربه ای موفق است و همه می دانند با این امکان و ظرفیت‌ می توان به سمت صادرات و تولید و انتقال دانش و تجربه رفت.

کردی تاکید کرد: نباید به دلیل برخی اشکالات از ظرفیت های موجود در مناطق آزاد صرف نظر کنیم. با شاخص ها و اعداد و ارقامی که در مناطق آزاد وجود دارد و نشان از اثرات مثبت آن است، فرصت آن رسیده، این تجربه را توسعه دهیم و به مناطق آزاد اضافه کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری–صنعتی چابهار از علاقه هندی‌ها به فعالیت در سه بخش صنایع انرژی‌بر، فرآوری مواد غذایی و توزیع کالا و ترانزیت از چابهار خبر داد‌.

عبدالرحیم کردی همچنین در ادامه گفت: توسعه صنایع انرژی‌بر با توجه به کمبود منابع هندی‌ها و گرانی انرژی، فعالیت در حوزه فرآوری مواد غذایی برای بازارهای منطقه‌ای با ایجاد مراکز توزیعی و نیز توزیع کالا و ترانزیت از طریق چابهار سه حوزه‌ای هستند که هندی‌ها، جهت فعالیت در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند‌.

کردی تاکید کرد:باید شرایط لازم جهت آشنایی سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف از جمله هندی‌ها جهت بازدید از زیرساخت‌های بندری کشور به ویژه چابهار فراهم شود‌.

وی ادامه داد: باید تمرکز خود را به فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط که مقیاس کار بین‌المللی ندارند و یا شرکت‌های بین‌المللی که با آمریکایی‌ها مشارکت نمی‌کنند معطوف کنیم و از ظرفیت‌های بالای شرکت‌های کوچک و متوسط به نحو مطلوب بهره‌مند شویم‌.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار امکانات استقرار صنایع و نیز خدمات توزیع دربازارهای منطقه‌ای و زیرساخت های ضروری این امور در چابهار فراهم است و فعال شدن کریدور جنوب به شمال از طریق چابهار دسترسی به بازارهای آسیای میانه و مرکزی را وارد فصل جدیدی می‌کند و هند می‌تواند از این فرصت بهره حداکثری را ببرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.