صفحه اصلی / سرخط خبرها / نبود فساد اقتصادی در همدان
نبود فساد اقتصادی در همدان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ‌مطرح کرد؛

نبود فساد اقتصادی در همدان

‌رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با حضور در دفتر ایسنا درباره کشف کالاهای احتکار شده گفت: طبق آئین‌نامه نظام صنفی کالاهای توقیف شده در اختیار خود افراد قرار می‌گیرد و این افراد موظف به توزیع کالاها در بازار هستند به طوریکه مواد غذایی به صورت فروش فوق‌العاده و سایر کالاها به قیمت فاکتور خرید با سود متعارف عرضه خواهد شد.

‌حمیدرضا متین

‌حمیدرضا متین در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با بیان اینکه در صورت دریافت گزارش مبنی بر عدم توزیع، مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرند و با آنها برخورد خواهد شد، اعلام کرد: خوشبختانه در استان همدان فساد اقتصادی نداشتیم و افرادی که ارز با نرخ دولتی دریافت کرده، محصولات خود را خریداری و در بازار عرضه کردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل کسب‌وکار و ایجاد شغل موضوع فروش است، بیان کرد: کسانی‌که برای شروع کار و تولید یک محصول مراجعه می‌کنند، هیچ اطلاع و دورنمایی از شغل مورد نظر و رفتار بازار ندارند و کسی که رفتار بازار را بلد نباشد، محکوم به شکست است.

متین اظهار کرد: در ایجاد کسب‌وکار در مرحله نخست با فردی مواجه هستیم که اطلاع و دید کافی از شغل موردنظر خود ندارد، هیچ تجربه‌ای در بازار و فروش ندارد و مسأله مستتر در این قضیه تولیدات همگون است؛ به عنوان مثال در حال حاضر دستمال کاغدی به علت افزایش قیمت تیشو به عنوان مواد اولیه این کار وارداتی، گران شد بنابراین کسی که قصد راه‌اندازی تولیدات دستمال کاغذی را دارد باید ابتدا شرایط بازار را بسنجد، رقبای خود را بشناسد، ارزیابی کند که می‌تواند در بازاری که از بهترین برندها در آن حضور دارند، رقابت کند یا نه، چنین فردی باید با دید کافی شروع به این کار کند.

وی افزود: کسی که قصد ایجاد کسب‌وکار دارد باید ظرفیت‌های موجود را بشناسد، از عملکرد دستگاه‌ها مطلع باشد، بداند در خط تولید یک دستگاه چند بار خراب می‌شود و کارگر خود کاری انجام نمی‌دهد. تمام این موارد به ظاهر کوچک در موفقیت یک کار آیتم‌های بزرگ و موثری هستند. برای انجام و بررسی این موارد کارآفرین باید به صورت تیمی عمل کند و از مشاوره استفاده کند اما متأسفانه مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم، حرفه‌ای نبودن مشاوران موجود است که این موضوع تأثیر بسیاری در شکست یک کسب‌وکار دارد.

متین ادامه داد: بحث گرانی و دلار ربطی به بحث سرمایه‌گذاری ندارد، درست است که در این شرایط سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیری بالایی می‌خواهد اما این موضوع تأثیر مستقیمی بر ایجاد کسب‌وکار ندارد. موشک اقتصادی به جامعه اصابت کرده است و ما در حال حس کردن آثار این ضربه هستیم. این وضعیت باید مدیریت شود تا بتوان از این شرایط عبور کنیم، باید این شرایط هرچه زودتر رفع شود، چرا که جامعه و شرایط مملکت ایجاب نمی‌کند که بیش از این طول بکشد.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۱ سال پیش جلسه‌ای با بحث سرمایه‌گذاری در صنعت غذا و صنایع تبدیلی برگزار و آماری ارائه شد که طبق آن صنایع تبدیلی کل کشور ۱۷۴۰ واحد بود که در آن زمان حدود ۷۰ درصد بازار در اختیار ۵۴ واحد بود و مابقی شرکت‌ها عملا هیچ جایگاهی در بازار نداشتند و علت عمده این موضوع نبود سرمایه‌گذاری‌های کوچک بود چرا که سرمایه‌گذاری کوچک در این بخش محکوم به فناست اما کسی حاضر به قبول کردن این موضوع نیست.

وام بدهی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اعلام کرد: مشکل دیگری که در بحث کسب‌وکار وجود دارد، گرفتن وام است به طوریکه فرد بیکار برای ایجاد شغل وام می‌گیرد و این کار اشتباه است چرا که وام یک نوع بدهی محسوب می‌شود و سرمایه نیست، کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید بداند وام بدهی است و باید با مبلغ بالاتری آن را پرداخت کند اما متأسفانه این تفکر در سرمایه‌گذاران ما وجود ندارد.

وی افزود: ۹۸ درصد شکست‌های واحدهای تولیدی در مواردی است که وام و تسهیلات با سود بالا ۵۰ درصد دریافت کرده‌ و توانایی بازپرداخت آن را نداشتند و داشته‌های خود را هم از دست دادند، بنابراین درخواست دادیم قبل از صدور جواز تأسیس دوره آموزشی برگزار شود تا سرمایه‌گذار بداند وارد چه راهی شده است و چه مسیری پیش‌رو دارد، با هم‌طرازان خود آشنا شود تا از شکست خوردن این فرد جلوگیری به عمل آید.

متین ادامه داد: در حال حاضر برای صدور جواز تأسیس کپی شناسنامه و فیش ثبت‌نام نیاز است و در نهایت ۲٫۵ ساعت زمان می‌برد البته در مواردی که زمین موردنظر نیازمند دریافت تأیید و استعلامات لازم باشد ممکن است این پروسه طولانی شود.

وی تصریح کرد: تمام قیمت‌ها ۳ برابر شده است، همزمان با شرایط جامعه قیمت‌های جهانی هم ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده، قیمت محصولات اولیه هم به همین میزان افزایش یافته و بر سایر قیمت‌ها تأثیر گذاشته است و کنترل این موضوع در دست متقاضی نیست و در اینجا بحث نوسانات بازار مستتر می‌شود.

تأثیر منفی اشتغال خانگی بالاتر از تأثیر مثبت آن است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه با بیان اینکه تأثیر منفی اشتغال خانگی بیشتر از تأثیر مثبت آن است، گفت: اشتغال خانگی در بحث صنایع دستی و کوچک و کسانی‌که به کارهای تکه‌دوزی، سوزن‌دوزی و این قبیل مشاغل مشغول هستند، مناسب و قابل بررسی است اما در صنایعی که مشابه تولیدی ثبتی آن وجود دارد، لطمه زننده است.

وی یادآور شد: واحدهای تولیدی تمام هزینه‌ها اعم از بیمه، دستمزد طبق قانون کار، مالیات و … پرداخت می‌کنند، در حالی‌که مشاغل خانگی هیچ‌کدام از این موارد را ندارد، در نتیجه به بدنه این تولیدی‌ها ضربه زده می‌شود.

پروسه زمانبر تأسیس پالایشگاه در همدان

متین با اشاره به تأسیس پالایشگاه نفت در استان همدان گفت: وزرات نفت موافقت خود را برای تأسیس این پالایشگاه اعلام کرده است و سرمایه‌گذاران مشغول پیگیری‌های لازم هستند. این پالایشگاه عملا تخریب زیست‌محیطی ندارد و هدف از تأسیس آن ایجاد یک پایلوت کشوری در نقطه استراتژیک کشور است.

وی افزود: محل تأسیس این پالایشگاه نقطه ما بین روستاهای ویان و جهان‌آباد که از نقاط ویژه اقتصادی به شمار می‌آیند، است که با بررسی‌های زمین‌شناسی انجام شده نقطه‌ای انتخاب شده است که فروچاله‌ای در آنجا وجود نداشته باشد و اگر مشکل سهمیه پساب را با وزرات نیرو حل کنیم مشکل خاص دیگری وجود ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اعلام کرد: اگر در اجرای این پروژه تکنولوژی اتخاذ شود که مصرف آب کمتری داشته باشد، به صرفه‌تر خواهد بود البته پروسه تأسیس زمانبر خواهد بود چرا که ارزیابی‌های سنگینی دارد و انتخاب تکنولوژی آن نیازمند بررسی‌های دقیق است اما احداث این پالایشگاه سبب اشتغال پایدار در استان می‌شود و تأثیر خود را به جامعه خواهد گذاشت.

متین گفت: برای گردشگران خارجی هیچ واحد صنعتی و هایپر مارکتی به منظور بازدید نداریم، ۱۱ مورد هایپر در دست ساخت بوده و ۱۷ مورد در حال بهره‌برداری داریم اما هیچ‌یک از آنها آماده نیست، به طوریکه اگر این افراد بازارهای ما را می‌دیدند و عکس‌های آن مخابره می‌شد آبروی همدان در سطح جهانی می‌رفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.