صفحه اصلی / استان ها / سمنان / عمدا صدای گوزن‏‌ نر را درمی آورند!
عمدا صدای گوزن‏‌ نر را درمی آورند!

عمدا صدای گوزن‏‌ نر را درمی آورند!

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر، از "گاوبانگی"به عنوان ترفندی غیرانسانی برای شکار مارال‌ها در فصل جفت‏گیری آنها نام برد و گفت: شکار گوزن سرخ با استفاده از غریزه طبیعی آن در دفاع از قلمرو خود که از آن به عنوان گاویانگی نام می برند یکی از شیوه‌های غیراخلاقی شکار در مناطق مختلف و از جمله در مهدیشهر است.

گوزن نر

عباس زارع در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: گوزن سرخ یا مرال که به نام گاوکوهی نیز مشهور است، دارای جثه بزرگی در حد یک گاو بوده و وزن آن به ۱۲۰ کیلو نیز می‌رسد.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه گونه‌های مرال و شوکا هر دو گونه‌ای هستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند، تصریح‌کرد: در راستای حفاظت از اینگونه اقدامات زیادی در این منطقه صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به ایجاد پاسگاه ها و مستقرشدن چادرهای حفاظتی در این منطقه حفاظت شده، اشاره کرد.

وی به دیگر اقدامات این اداره در راستای حفظ این گونه ارزشمند اشاره کرد و گفت: برای حفظ گونه با ارزش مرال (گوزن سرخ)، در فصل جفت‌گیری ، کارشناسان و مامورین اجرایی محیط‌زیست این شهرستان با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد و دستداران حیات‌وحش طی مدت یک ماه در سه چادر که در مناطق جنگلی استان سمنان برپا شده مستقر و از شکار این گونه باارزش جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه این افراد به صورت شبانه‌‏روزی از زیستگاه این گونه مراقبت می‌کنند ادامه داد: براساس قوانین با شکارچیان با شدت برخورد می شود.

زارع در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی مشارکت NGO ها در حفاظت از این گونه به اصطلاح گاوبانگی اشاره کرد و گفت: گاو بانگی اصطلاحی است که در مورد فصل جفت‏گیری مارال‌ها به‌کار برده می‌شود. فصل جفت‏گیری مرال‏ ها معمولاً از ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه است.

وی ادامه‌داد: در این زمان مرال‏‌های نر با صدای غرش و سپس تعقیب کردن همدیگر و نمایش شاخ و شاخ به شاخ شدن با مرال‏‌های نر دیگری که به قلمرو آنها وارد می‏‌شوند، به نوعی مبارزه می‏‌پردازند تا برای تسلط قلمرو و هم‏چنین دوران جفت‏‌گیری با مرال‏‌های ماده آماده شوند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر تصریح کرد: گوزن سرخ در فصل جفت‏‌گیری، کمتر مسئله‏‌ی حفاظت از خود را جدی می‏‌گیرند، لذا شکارچیان از این شگرد استفاده می‏‌کنند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گوزن‏‌های نر که معمولاً از ابزاری مانند مثل شاخ کل یا بز استفاده می‏‌شود توجه گوزن نر را به خود جلب می‏‌کنند. گوزن نر با خیال اینکه گوزن نر دیگری وارد قلمرو او شده است به طرف صدا می‏‌رود و شرایط را برای شکارچی بی‏‌رحم آماده می‏‌کند تا او را به آسانی و با شلیک گلول‌ه‏ای هلاک کند.

وی با بیان اینکه در این طرح از سوی دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش، مساحتی بالغ بر ۱۵ هزار هکتار تحت حفاظت قرار گرفت تصریح‌کرد: خوشبختانه سال قبل با اجرای این طرح گزارشی مبنی بر شکار مرال در منطقه نداشتیم.

این دوستدار حیات‌وحش با بیان اینکه چندین سال است این طرح در مهدیشهر اجرا می‌شود اظهارکرد: بیش از چهار سال است که این طرح در راستای حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض با کمک و همراهی دوستداران محیط‌زیست در زیستگاه مرال اجرا می‌شود.

وی با اشاره به استقرار و برپایی سه چادر حفاظتی در مناطق جنگلی زیستگاه مرال در شمال مهدیشهر گفت: تلاش ما بر این است که به صورت شبانه ‏روزی از زیستگاه این گونه ارزشمند مراقبت و محیطی امن برای آنها در فصل جفتگیری فراهم کنیم.

زارع با تقدیر ویژه از داوطلبین شرکت‌کننده در این طرح خاطرنشان کرد: این طرح که چند سالی است اجرا می‌شود در سال‌های آتی نیز برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند برای مشارکت در آن ثبت‌نام کنند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.