پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / حماس به دنبال تشدید تظاهرات فلسطینی‌هاست
حماس به دنبال تشدید تظاهرات فلسطینی‌هاست

در واکنش به شکست تلاش‌ها برای تحقق آتش‌بس

حماس به دنبال تشدید تظاهرات فلسطینی‌هاست

جنبش حماس در واکنش به توقف مذاکرات آتش بس با اسرائیل به تشدید تظاهرات بزرگ مردمی از طریق راهپیمایی‌های بازگشت روی می‌آورد.

حماس

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، جنبش حماس به دنبال تشدید تنش مردمی با اسرائیل از طریق راهپیمایی‌های بازگشت در مرزهای نوار غزه و از سرگیری فرستادن بادبادک‌های آتش‌زا به مناطق تحت کنترل اسرائیل است.

منابع فلسطینی اعلام کردند، هدف از این اقدام احتمالی حماس معطوف کردن دوباره توجهات به اوضاع بد نوار غزه پس از شکست مذاکرات آتش‌ بس و اعتراض به توقف این مذاکرات است.

این منابع تاکید کردند: حماس که پس از تهدیدهای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از توقف این مذاکرات ناراحت است، می‌خواهد از این طریق مذاکرات آتش‌ بس را از سر بگیرد.

مذاکرات آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیل پس از تهدیدهای عباس با شکست روبه‌رو شد. عباس گفته بود اجازه نخواهد داد توافق آتش بسی در نوار غزه منعقد شود چرا که این توافق در جدایی این منطقه از کرانه باختری نقش داشته و یک نوع ورود به طرح “معامله قرن” است.

پیشتر احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و دستیار ارشد عباس گفته بود، در صورت برقراری آتش‌بس توسط حماس با اسرائیل، تشکیلات خودگردان تامین بودجه غزه را به طور کامل قطع خواهد کرد. تشکیلات خودگردان ماهانه حداقل ۱۰۰ میلیون دلار به نوار غزه پرداخت می‌کند.

توقف و تامین بودجه نوار غزه مستلزم وجود طرفی آماده برای ارائه ۱۰۰ میلیون دلار در ماه است و این مساله هنوز محقق نشده است.

یک مقام مسؤول در حماس اذعان داشت که طرح آشتی ملی به بن بست رسیده و هیچ پیش‌نویس توافق نامه آتش‌بسی وجود ندارد.

همچنین یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه به گروهی از جوانان اطلاع داد که میانجی‌گران تنها در صورت وجود تنش دست به اقداماتی می‌زنند.

وی تاکید کرد:‌ راهپیمایی‌های بازگشت تنها گزینه مردم غزه است و میانجی گران در حالی که رژیم اشغالگر توسط مردم تحت فشار بود روزانه بارها به غزه می‌آمدند و در حال حاضر به خاطر اینکه خواستیم به طرف‌ها برای لغو محاصره فرصت دهیم این فشار را کنار گذاشتیم در حالی که می‌دانیم رژیم اشغالگر تنها در صورت وجود فشار محاصره را لغو خواهد کرد.

سنوار ادامه داد: تصمیم گرفتیم به هر نحو ممکن محاصره غزه را بشکنیم.

این اظهارات وی دعوت به تشدید دوباره تنش تفسیر شد و منابع فلسطینی اعلام کردند، جمعه آتی جمعه متفاوتی خواهد بود و احتمالا راهپیمایی‌های بازگشت در روز جمعه عنوان “مقاومت گزینه ماست” را در واکنش به فریب ملت فلسطین توسط دنیا بر خود خواهد داشت.

پس از اینکه مصر به حماس اطلاع داد مذاکرات آتش بس را تا پایان یافتن پرونده طرح آشتی ملی فلسطین متوقف کند، این جنبش موضع جدیدی اتخاذ کرد و کاملا روشن است که مصری‌ها این مذاکرات را به دلیل مخالفت قاطعانه عباس متوقف کردند.

همچنین جنبش حماس عباس را به تعطیلی آتش‌ بس متهم کرد و محمود الزهار، از رهبران حماس گفت: تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس تلاش می‌کند که نقش مصر را کم رنگ کرده و هرگونه تلاش برای کاهش محاصره غزه را ناکام گذارد.

وی ارتباط پرونده آتش بس با آشتی ملی را رد کرد و گفت: بهتر است مقاومت مردم فلسطین را درباره‌ طرح آشتی ملی فریب ندهد زیرا عباس مخالف آن است.

انتقادهای الزهار با انتقادهای گسترده‌ دیگری همراه است تا جایی که صلاح بردویل، عضو دفتر سیاسی حماس هم اعلام کرد، این جنبش امید خود را نسبت به موفقیت آشتی ملی در سایه حضور عباس از دست داده است.

وی تاکید کرد:‌ حماس با موافقت یا عدم موافقت عباس محاصره غزه را خواهد شکست.

احمد بحر از دیگر رهبران حماس هم خواستار محاکمه مردمی و قانونی عباس در دادگاه‌های فلسطین به اتهام “خیانت بزرگتر” شد و در جریان مشارکت خود در راهپیمایی‌های بازگشت رئیس تشکیلات خودگردان را به مخالفت با آشتی ملی و سنگ اندازی در مسیر پایان دادن به دودستگی و پافشاری برای تحویل  سلاح مقاومت متهم کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.