صفحه اصلی / دسته بندی نشده / تحصیل یک سوم از جمعیت دانش‌آموزی گیلان در روستاها
تحصیل یک سوم از جمعیت دانش‌آموزی گیلان در روستاها

تحصیل یک سوم از جمعیت دانش‌آموزی گیلان در روستاها

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان این‌که یک سوم از جمعیت دانش‌آموزی گیلان در روستاها مشغول تحصیل هستند، گفت: عمارلوی رودبار، اطاقور لنگرود، حویق تالش و اطراف رودسر از جمله مناطقی هستند که تراکم دانش‌آموز در آن‌ها بسیار کم است و در زمینه آموزشی محروم بشمار می‌آیند که لازم است بیشتر به آن‌ها توجه شود.

کلاس درس

«نادر جهان‌آرای» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ثبت‌نام دانش‌آموزان اظهار کرد: همواره برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در سه پایه اول، هفتم و دهم نگرانی‌هایی از سوی والدین وجود دارد که در استان به‌علت برنامه ریزی‌ها ثبت‌نام به طور معمول و منطقی انجام می‌شود و جای نگرانی نیست. 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان این‌که یک سوم از جمعیت دانش‌آموزی گیلان در روستاها مشغول تحصیل هستند، افزود: بین ۳۰ تا ۳۱ هزار ورودی پایه اول داریم. همیشه در رشت و چند شهرستان پرجمعیت مانند تالش، لاهیجان و لنگرود تا حدی مشکلات ثبت‌نام وجود داشته است که ریشه بخشی از آن‌ها به تنوع زیاد مدارس برای انتخاب بر می‌گردد. 

وی، رویکرد آموزش و پرورش را فراهم کردن فرصت‌های آموزشی برابر دانست و گفت: در همین راستا برای تقویت مدارس کمتر برخوردار تلاش می‌شود. 

جهان آرای با بیان این‌که بسترهای لازم برای توسعه خدمات الکترونیک فراهم شده و رشد قابل توجهی از سال‌های گذشته تا امروز اتفاق افتاده است، تصریح کرد: هم‌اکنون در ثبت‌نام میان پایه‌ها مراجعه حضوری ضرورت ندارد، اما در پایه‌های اول، هفتم و دهم چون دانش‌آموز باید به مدرسه جدیدی منتقل شود، لازم است که اولیاء حداقل یکبار برای ثبت‌نام مراجعه حضوری داشته باشند. 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان این‌که تعداد کل نیروهای آموزشی و اداری مجموعه آموزش و پرورش گیلان، حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: در سال تحصیلی ۹۷-۹۶، گیلان ۳۷۴ هزار و ۶۱۷ دانش‌آموز در پایه‌های مختلف تحصیلی داشت و امسال این رقم از ۳۷۵ هزار نفر عبور کرد.

وی ادامه داد: رشت با داشتن بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز متراکم‌ترین شهرستان گیلان به لحاظ برخورداری از جمعیت دانش‌آموزی محسوب می‌شود. در برخی نواحی استان به دلیل پراکندگی جمعیت، کمتر از ۱۵۰۰ دانش‌آموز در یک منطقه آموزش و پرورش داریم. عمارلوی رودبار، اطاقور لنگرود، حویق تالش و اطراف رودسر از جمله مناطقی هستند که تراکم دانش‌آموز در آن‌ها بسیار کم است و در زمینه آموزشی محروم بشمار می‌آیند که لازم است توجه بیشتری به آن‌ها شود.

جهان‌آرای خاطرنشان کرد: در یکسال و نیم اخیر با حمایت دولت و مصوبات خوب مجلس شورای اسلامی، نظم خوبی در پرداخت‌ها ایجاد شد، البته بزرگترین مشکل، فاصله قابل توجه رقم دستمزد فرهنگیان با سایر کارکنان دولت است که سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: با همت دولت برای پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته، اکنون کل مطالبات تا پایان سال ۹۵ و دو سوم از مطالبات سال ۹۶ تسویه شده است، مطابق پیش‌بینی‌ها، یک سوم باقی مانده نیز تا پایان شهریور پرداخت می‌شود. هم‌چنین معلمان حق‌التدریس به طور کامل مطالبات خود را دریافت کردند. 

وی با بیان این‌که مدارس غیر دولتی دارای شهریه مشخصی هستند که رقم آن با توجه به مقطع تحصیلی یا شهرستان و منطقه‌ای که مدارس در آن واقع شده‌اند، متفاوت است، تصریح کرد: در مدارس دولتی عادی دریافت هر نوع مبلغ در زمان ثبت‌نام ممنوع است مگر این‌که پرداخت به طور داوطلبانه از سوی اولیاء انجام شود. از کمک‌های مادی و معنوی اولیاء به مدارس استقبال می‌کنیم، چون هرچقدر مشارکت‌خانواده ها بیشتر باشد، امکان تقویت و توسعه بیشتر فعالیت های آموزشی مهیا می‌شود. 

جهان‌آرای ادامه داد: دانش‌آموزان عمدتاً از اول مهر تا پایان خرداد ماه درگیر درس و مدرسه هستند و تابستان برای آن‌ها اوقات فراغت محسوب می‌شود. هرچه این این اوقات فراغت بهتر سپری شود، دانش‌آموز بنیه بیشتری برای ورود به سال تحصیلی جدید خواهد داشت. با توجه به این‌که اجرای برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در هر مدرسه به صورت جداگانه ممکن است مورد استقبال قرار نگیرد، این کار در قالب ایجاد کانون‌های ورزشی و تفریحی مناطق انجام می‌شود.

وی در خصوص مهارت‌آموزی در مدارس گفت: چون گیلان استانی گردشگرپذیر است و ظرفیت‌های فراوانی نیز در زمینه کشاورزی دارد، هدایت دانش‌آموزان به فراگیری مهارت‌های مرتبط با این دو حوزه ضرورت دارد. هم‌چنین برای فعالیت در زمینه ورزش نیز استعدادهای زیادی در گیلان داریم و در مجموع، سیاست ما اجرای طرح «هر دانش‌آموز یک مهارت» است. 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: بستر مهارت‌آموزی دانش‌آموزان فراهم است و در این میان، همکاری سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش می‌تواند بسیار تأثیرگذار واقع شود که برای تقویت هرچه بیشتر آن، نشست‌های متعددی برگزار کردیم. 

وی با بیان این‌که طرح شهاب را برای پایه‌های چهارم و پنجم داریم که به استعدادیابی می‌پردازد، گفت: در موفقیت یک دانش‌آموز و رسیدن وی به مرحله نخبگی، علاوه‌بر عوامل درونی چون استعداد، عوامل بیرونی نیز نقش دارند که باید تقویت شوند. یکی از دیگر اقداماتی که ضرورت دارد، معرفی دانش‌آموزان نخبه به‌عنوان الگو از طریق رسانه‌هاست، موسسات مردم نهاد نیز می‌توانند نقش حائز اهمیتی در معرفی این الگوها داشته باشند. 

جهان‌آرای افزود: خوشبختانه امسال رتبه ۹ کنکور سراسری علوم تجربی به یک دانش‌آموز گیلانی تعلق گرفت و باید از استاندار و سایر مسئولینی که با قدردانی از این قبیل نخبگان، در میان دانش‌آموزان ایجاد انگیزه می‌کنند، تشکر کرد. باید موقعیت امروز دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته حائز رتبه‌های برتر شدند را رصد و اطلاع‌رسانی کنیم تا سایرین بدانند این نخبگان به چه جایگاهی دست یافته‌اند. 

وی با اشاره به آغاز فصل مدارس، گفت: اغلب مدارس استان آماده آغاز سال تحصیلی هستند اما وجود دو مسأله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. به‌دنبال اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳، امسال برای نخستین بار شاهد اجرای پایه دوازدهم خواهیم بود. این پایه جایگزین پایه پیش دانشگاهی شده و ساعات آموزشی آن افزایش یافته است. 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: نگرانی بعدی ما به هنرستان‌ها مربوط می‌شود. در نظام پیشین آموزشی، این دانش‌آموزان دو سال در دوره دبیرستان تحصیل می‌کردند اما در نظام جدید مدت تحصیل آن‌ها به سه سال افزایش یافت. هر دو مورد مذکور موجب می‌شوند که نیاز به نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات مختلف آموزشی افزایش پیدا کند و ما احتیاج داریم از کمک سایر دستگاه‌ها بهره‌مند شویم. 

وی یادآور شد: در کنار همه مزیت‌های نظام آموزشی جدید، مشکلاتی هم وجود دارد که اگرچه از پیش برای روبرو شدن با آن‌ها برنامه‌ریزی شده است اما قدری ضریب خطا به طور طبیعی وجود دارد. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۶ درصدی صادرات ایران به ۵ کشور اوراسیا

به گزارش کسب و کار نیوز ، «محمد رضوانی» در گفت و گویی، گزارشی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.