صفحه اصلی / سرخط خبرها / تبعات اشتباهات ارزی دولت
تبعات اشتباهات ارزی دولت

لطفعلي بخشي، اقتصاددان

تبعات اشتباهات ارزی دولت

دولت متوجه اين موضوع است كه دلار تا چه اندازه بر اقتصاد ايران تاثير دارد. بنابراين اتخاذ اين تصميمات اشتباه و به عنوان مثال دلار 4200 توماني جاي تعجب بسياري دارد.

سرمقاله

نرخ دلار و نوسانات ارزی را می‌توان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد دانست که متاسفانه تصمیمات اشتباه دولت در رابطه با آن توانسته تاثیرات آن را بیشتر کند آینده اقتصاد ایران زمانی که در رابطه با بازگشت تحریم‌ها اطمینان حاصل کردیم، تاریک شد و تصمیمات دولت هم به آن دامن زد. ما با کاهش خرید نفت ایران و اشکال در وصول پول نفت مواجه می‌شویم و این برای دولت محرز است و نشان‌دهنده این است که در آینده کشور با منابع کمتر ارزی مواجه خواهد شد.
دلار ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بزرگی بود که در کنار بستن صرافی‌ها ازسوی دولت کلید زده شد. هر کسی که با اقتصاد ایران آشنایی کمی هم داشته باشد متوجه این موضوع می‌شود که این نرخ برای دلار مناسب نبود و بیشتر به آشفتگی‌ها دامن زد. بستن صرافی‌ها هم دیگر اشتباه دولت بود که توانست بازار را به هم بریزد و تا به امروز که صرافی‌ها اجازه خرید و فروش دارند نیز تبعات آن تمام نشده است. در حال حاضر افزایش نرخ دلار در زمان کنونی تبعات همین تصمیمات اشتباه است.
به عبارتی بازار سیاه ارز که همچنان هم ادامه دارد نتیجه اشتباهات دولت است. اینکه صرافی‌ها اجازه نداشته باشند ارز خرید و فروش کنند واقعا جای تعجب داشت، چراکه به هر حال عده‌ای هستند که به ارز نیاز دارند و همین امر موجب راه‌اندازی بازار سیاه ارز شد که تا به امروز هم ادامه دارد و تعیین‌کننده نرخ لحظه‌ای دلار است. همچنین وقتی معامله‌ها در صرافی انجام نمی‌شود پس رسمیتی هم نخواهد داشت و به هر حال ممکن است هر اتفاقی بیفتد. وضعیت و شرایطی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم و اقتصادی که هر روز بیمارتر و آسیب‌پذیر‌تر می‌شود نتیجه تصمیمات اشتباه دولت در گذشته
بوده است. البته در کنار تمام این موارد راه‌اندازی بازار ثانویه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد. در مدتی که این بازار راه‌اندازی شده، شاید بتوان گفت موج مثبتی حتی به کمترین مقدار ایجاد شده است. این بازار مانع از فساد و رانت می‌شود و به همین دلیل است که شاهد هستیم بازار ثانویه مورد استقبال کسانی که ارز می‌فروشند، قرار نگرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.