صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / بازار دوم میزبان چهارمین عرضه اولیه امسال فرابورس در نماد «نطرین»
بازار دوم میزبان چهارمین عرضه اولیه امسال فرابورس در نماد «نطرین»

در سی‌و‌نهمین نشست خبری «یک‌ دیدار، یک عرضه» مطرح شد

بازار دوم میزبان چهارمین عرضه اولیه امسال فرابورس در نماد «نطرین»

به گفته رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم این شرکت در سال گذشته از 85 درصد ظرفیت اسمی خود استفاده کرده و برنامه آن رسیدن به ‏ظرفیت تولید 90 درصد قبل از سال 1400 است.

در این میان مبلغ کل فروش شرکت نیز در سال ۱۳۹۶ ‏نسبت به سال ۱۳۹۵ معادل ۱۸٫۵ درصد رشد داشته که ۲ درصد آن ناشی از افزایش مقدار فروش و ۱۶٫۵ ‏درصد متاثر از افزایش نرخ فروش بوده است.‏
مسئولان شرکت عطرین نخ قم با حضور در سی‌و‌نهمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» در فرابورس ایران، به بررسی ظرفیت‌های این شرکت از گروه نساجی پرداختند و در خصوص صورت‌های مالی این شرکت در سال‌های اخیر، وضعیت فعلی عطرین نخ قم، ماموریت و جایگاه این شرکت در صنعت نساجی توضیحاتی به خبرنگاران ارائه کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در ابتدای این نشست خبری معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس به جزئیات عرضه اولیه «نطرین» در بازار دوم فرابورس اشاره کرد و گفت: تعداد کل سهام شرکت ۱۰۰ میلیون و ۴۳ هزار سهم به ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال است که سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۷ شاهد عرضه اولیه ۱۵ درصد از این تعداد سهام از سوی سهامدار عمده شرکت عطرین نخ قم خواهیم بود.

به گفته بهنام محسنی مدیر عرضه سهام این شرکت، کارگزاری رضوی بوده و حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی به تعداد ۳۰۰ سهم است. همچنین دامنه قیمت در ثبت سفارش از مبلغ ۴ هزار و ۶۸۰ ریال تا مبلغ ۴ هزار و ۹۱۴ ریال تعیین شده است.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران به متعهدین خرید این عرضه اشاره کرد و افزود: این عرضه دارای متعهد خرید یعنی کارگزاری رضوی است که خرید مجموعا ۵۰ درصد از خرید سهام در روز عرضه اولیه را تعهد کرده است.

همچنین سهامدار عمده نطرین در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت لغو عرضه اولیه این شرکت در سال ۱۳۹۶ گفت: در روز عرضه اولیه ناظر سازمان بورس در خصوص چرخه فروش شرکت سوال کرد که فرایند پاسخگویی به این پرسش در همان روز مقدور نبود و نیازمند بررسی و پاسخ کارشناسی از جانب نطرین بود، بدین ترتیب فرایند عرضه اولیه شرکت به تعویق افتاد و به زمان حال موکول شد.

گزارشی از گذشته و حال عطرین نخ

در ادامه رئیس هیات مدیره و سهامدار عمده عطرین نخ قم اطلاعاتی از گذشته و حال این شرکت، محور فعالیت‌ها، تغییرات سرمایه، صورت‌های مالی سال‌های اخیر، جایگاه شرکت در صنعت نساجی، ارزش‌ها، چشم‌انداز، ماموریت و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی عطرین نخ قم به خبرنگاران ارائه کرد.

حامد مقدم رئیس هیات‌مدیره شرکت عطرین نخ، این شرکت را یکی از ۱۳ واحد تولیدی گروه صنعتی گلریز قم معرفی کرد و گفت: این شرکت در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید و در آبان ماه سال ۱۳۹۵ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و در نماد «نطرین» در تابلو بازار دوم فرابورس ایران درج شد.

وی موضوع فعالیت شرکت را بر اساس ماده ۲ اساسنامه شامل تولید انواع نخ، صادرات و واردات تمامی کالاهای مجاز بازرگانی، اخذ وام و تسهیلات ارزی و ریالی و ضمانت‌نامه‌ها، گشایش اعتبارات از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به منظور فعالیت‌های شرکت عنوان کرد.

مقدم همچنین به تغییرات سرمایه شرکت از بدو تاسیس تا کنون اشاره کرد و گفت: شرکت عطرین نخ قم در حال حاضر دارای سرمایه ۱۰۰ میلیارد و ۴۳ میلیون ریالی است و این شرکت تا کنون دو مرتبه از محل «مطالبات حال شده سهامداران» و «آورده نقدی سهامداران» افزایش سرمایه داده است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت عطرین نخ قم با بیان اینکه از ۱۰۰ درصد سهام این شرکت ۹۹٫۹۶ درصد آن در اختیار وی قرار دارد عنوان کرد که مابقی سهام «نطرین» به میزان ۰٫۰۴ درصد متعلق به ۴۲ نفر است.

جایگاه «نطرین» در صنعت نساجی

مقدم در بخش دیگری از این نشست به تشریح جایگاه صنعت نساجی در جهان و ایران و همچنین جایگاه شرکت عطرین نخ قم در این صنعت پرداخت.

به گفته وی صنعت نساجی در جهان در مقام یکی از معیارها و شاخص‌های توسعه کشورهای مختلف است به گونه‌ای که در میان ۱۰ کشور عمده صادرکننده محصولات نساجی در جهان، ۷ کشور از ممالک پیشرفته هستند و ارزش صادرات سالانه این محصولات در دنیا به بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار می‌رسد.

مقدم در ادامه، گزارشی از سرانه مصرف نخ فیلامنتی یعنی نخی که ترکیبی از رشته‌های نازکی است که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند، ارائه کرد و توضیح داد: ۵ کشور آمریکا، آلمان، ترکیه، ژاپن و چین به ترتیب بیشترین مصرف نخ‌های فیلامنتی را در اختیار دارند و متوسط سرانه مصرف این نخ در دنیا به ازای هر نفر ۵٫۹ کیلوگرم در سال است؛ این در حالی است که سرانه مصرف نخ در ایران به ازای هر نفر ۱٫۶ کیلوگرم معادل ۲۷ درصد میانگین دنیاست که به دلیل این شکاف قابل توجه، پتانسیل‌های بسیار بالایی برای رشد مصرف نخ فلامنتی در کشور وجود دارد.

رئیس هیات‌مدیره عطرین نخ قم این شرکت را بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین شرکت از نظر ظرفیت تولید و طیف وسیع محصولات نسبت به رقبای داخلی دانست و یکی از مزایای این شرکت را تابندگی کمترین ضخامت مرسوم نخ معادل ۴۰ دنیر تا بیشترین آن معادل ۷۰۰ دنیر عنوان کرد که به گفته وی این مزیت، توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را افزایش داده است.

مقدم همچنین تولید محصولات خاص و انحصاری، بهره‌برداری از ماشین‌آلات روز اروپایی و دارا بودن گواهینامه‌های مختلف را از توانایی‌ها و مزیت‌های مهم این شرکت دانست.

وی بزرگترین و مهم‌ترین ماموریت شرکت را تمرکز بر افزایش سود اعلام کرد و گفت: ارائه محصولی با کیفیت بالا و خدماتی بسیار متنوع به مشتریان و از طرفی دیگر ورود به بازارهای جدید داخلی و صادراتی از اهداف اصلی این شرکت به شمار می‌رود.

فرایند قیمت‌گذاری محصولات «نطرین» چگونه است؟

سهامدار عمده عطرین نخ قم فرایند قیمت‌گذاری محصولات این شرکت را تابع برخی عوامل ذکر کرد و در این خصوص گفت: هر یک از محصولات این شرکت با توجه به مشخصات و پارامترهای آن قیمت‌گذاری می‌شوند و عوامل مؤثر بر آن شامل عرضه و تقاضای داخلی، بهای تمام شده، کیفیت محصول، شرایط پرداخت، نرخ ارز، شرایط، اعتبار و وفاداری خریدار است.

عملکرد سال ۹۶ عطرین نخ زیر ذره‌بین

مقدم تولید نخ در سال مالی ۱۳۹۶ را رقم ۶ هزار و ۷۹۲ تن اعلام کرد که نسبت به سال پیش از آن ۲ درصد رشد داشته و برنامه شرکت برای سال جاری تولید ۷ هزار و ۲۰۰ تن محصول است.

به گفته وی در سال گذشته شرکت از ۸۵ درصد ظرفیت اسمی خود استفاده کرده و برنامه آن رسیدن به ظرفیت تولید ۹۰ درصد قبل از سال ۱۴۰۰ است. در این میان مبلغ کل فروش شرکت نیز در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ معادل ۱۸٫۵ درصد رشد داشته که ۲ درصد آن ناشی از افزایش مقدار فروش و ۱۶٫۵ درصد متاثر از افزایش نرخ فروش بوده است.

نگاه نطرین به بازارهای صادراتی در کنار تمرکز بر فروش داخلی

رئیس هیات‌مدیره «نطرین» تامین مواد اولیه این شرکت را عمدتا داخلی اعلام کرد که به گفته وی این امر موجب شده نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر فاقد تاثیر مخرب بر مسیر فعالیت این شرکت باشد.

وی همچنین از تلاش این مجموعه برای افزایش بازارهای صادراتی و مقدار محصولات صادرشده به کشورهای دیگر سخن گفت و اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون با رشد صادرات نطرین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو هستیم و عمده صادرات ما به ترکیه است ضمن آنکه برنامه صادرات به بلوک شرقی اروپا، کشورهای حوزه CIS را نیز در دستور کار داریم.

لازم به ذکر است، سه‌شنبه هفته جاری ۱۵ درصد از سهام شرکت عطرین نخ قم به روش ثبت سفارش به خریداران اعم از حقیقی و حقوقی عرضه می‌شود تا بدین ترتیب شاهد چهارمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران از ابتدای سال جاری تا کنون باشیم. پیش از این بخشی از سهام شرکت‌های پتروشیمی غدیر، کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور و کشت و دام قیام اصفهان از طریق بازارهای اول و دوم فرابورس به عموم عرضه شده بودند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.