صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / آمازون می‌تواند به نخستین شرکت ۲ تریلیون دلاری تاریخ تبدیل شود
آمازون می‌تواند به نخستین شرکت ۲ تریلیون دلاری تاریخ تبدیل شود

آمازون می‌تواند به نخستین شرکت ۲ تریلیون دلاری تاریخ تبدیل شود

برخی تحلیل‌گران بازار سرمایه در آمریکا از جمله تام فورته، تحلیل‌گر مؤسسه D.A. Davidson، معتقدند شانس آمازون برای یک رکوردشکنی تاریخی دیگر یعنی عبور ارزش شرکت از مرز 2 تریلیون دلار طی سال‌های آینده بیشتر از اپل است.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس نیویورک شرکت تجارت الکترونیک آمازون نیز به باشگاه شرکت‌های ۱ تریلیون دلاری پیوست؛ باشگاهی که در حال حاضر تنها اپل و آمازون عضو آن هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، اگرچه آمازون نتوانست در راه تبدیل شدن به نخستین شرکت ۱ تریلیون دلاری آمریکا از لحاظ ارزش بازار، گوی سبقت را از اپل برباید اما برخی تحلیل‌گران بازار سرمایه در آمریکا از جمله تام فورته، تحلیل‌گر مؤسسه D.A. Davidson، معتقدند شانس این شرکت برای یک رکوردشکنی تاریخی دیگر یعنی عبور ارزش شرکت از مرز ۲ تریلیون دلار طی سال‌های آینده بیش از اپل است. این تحلیل‌گر آمریکایی روز سه‌شنبه پس از پایان معاملات بورس نزدک نیویورک و تبدیل شدن آمازون به دومین شرکت ۱ تریلیون دلاری آمریکا، طی یادداشتی تصریح کرد آمازون در رقابت با اپل دست بالا را دارد زیرا این شرکت از فضای بیشتری برای رشد و گسترش برخوردار است.

به گفته تام فورته، آمازون بخشی از موفقیت اخیر خود را مرهون واحد محاسبات ابری و خدمات اینترنتی خود است. وی در این خصوص خاطرنشان می‌سازد: «محاسبات ابری و خدمات وب برای آمازون مانند یک هدیه خدادادی بودند که به سودآوری شرکت و درنهایت افزایش ارزش سهام آن در بازار کمک کردند. آمازون یک شرکت تجارت الکترونیک پول‌ساز است و اگر چنین نبود، ارزش سهامش به رقم کنونی نمی‌رسید».

قدرت خدمات اینترنتی آمازون به این شرکت امکان می‌دهد که در حوزه‌های غیرعملیاتی متعددی وارد شود. آمازون سال گذشته یک شرکت مواد غذایی را خرید و امسال نیز یک شرکت فروش آنلاین دارو را در اختیار گرفته است. حتی اخیراً شایعاتی مبنی بر اینکه آمازون می‌خواهد در زمینه رسانه و تئاتر نیز فعالیت کند، منتشر شده است. با این حال تام فورته معتقد است ورود به حوزه تأمین انرژی (مشخصاً پمپ‌بنزین) و خدمات سفر و گردشگری می‌تواند آمازون رو در مسیر ۲ تریلیون دلاری شدن قرار دهد.

رقابت با کاستکو و پرایس لاین

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاستکو که پس از وال‌مارت دومین شرکت خرده‌فروشی بزرگ جهان محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر اقدام به راه‌اندازی پمپ‌بنزین‌هایی در برخی از فروشگاه‌های بزرگ خود نموده است. تام فورته اعتقاد دارد آمازون نیز می‌تواند چنین کاری را انجام دهد و خصوصاً به مشترکان خود، بنزین با تخفیف ویژه ارائه نماید.

آمازون انبارها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ پرشماری در اختیار دارد، اما مشخص نیست که اگر بخواهد وارد حوزه تأمین سوخت شود چگونه این کار را خواهد کرد. فروشگاه‌های کوچکی که تحت برند آمازون فعالیت می‌کنند، فضای کافی برای انجام این کار ندارند، اما آمازون می‌تواند روی فروشگاه‌های بزرگ خود در حومه شهرها حساب کند.

و اما در حوزه خدمات آنلاین سفر و گردشگری باید به این نکته اشاره کرد که آمازون قبلاً در سال ۲۰۱۵ شانس خود را در این حوزه امتحان کرده، اما راه به جایی نبرده است. با این حال تام فورته بر این باور است که آمازون باید بار دیگر برای موفقیت در حوزه خدمات سفر و گردشگری تلاش کند زیرا این شرکت از امکانات مناسبی برای رقابت با سایر شرکت‌های فعال در این حوزه برخوردار است. آمازون می‌تواند خدمات متعددی از اجاره دادن خودرو و فروش بلیط هواپیما گرفته تا رزرو هتل را از طریق پایگاه‌های اینترنتی خود به مشتریان ارائه دهد. آمازون حتی می‌تواند به رقیبی جدی برای شرکت ایر بی‌ان‌بی –که افراد از طریق پایگاه اینترنتی آن، خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند- بدل شود.

البته تام فورته تنها کسی نیست که اعتقاد دارد آمازون باید بار دیگر شانس خود را در حوزه خدمات سفر و گردشگری امتحان کند. کارشناسان شرکت صاحب‌نام و معتبر مورگان استنلی که در زمینه خدمات مالی و بانکداری فعالیت می‌کند نیز اخیراً آمازون را به رقابت با شرکت‌های پرایس لاین، بوکینگ و اکسپدیا –که غول‌های خدمات آنلاین سفر و گردشگری محسوب می‌شوند- تشویق کرده‌اند.

آمازون حتی می‌تواند در زمینه بازی و سرگرمی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، چنان‌که تام فورته معتقد است این شرکت می‌تواند با تکیه بر فروش بازی‌های رایانه‌ای، ارزش بازار خود را به ۱٫۲ تریلیون دلار برساند.

استفاده از تمامی امکانات موجود برای رسیدن به هدف

ارزش بازار آمازون به‌تازگی از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کرده است و این شرکت راه درازی تا تبدیل شدن به اولین شرکت ۲ تریلیون دلاری جهان پیش رو دارد، اما آمازون ثابت کرده است که توانمندی‌های منحصر به فردی دارد. ارزش بازار این شرکت ظرف ۵ سال اخیر حدود ۶۰۰ درصد رشد داشته و بخش زیادی از این راه در همین ۱۲ ماه گذشته پیموده شده است. اگر آمازون بتواند به همین روند ادامه دهد، آنگاه ارزش بازار ۲ تریلیون دلاری برای این شرکت کاملاً دست‌یافتنی خواهد بود. اساساً همین روند سریع باعث شده است که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، آمازون را در شرایط کنونی به اپل ترجیح دهند.

مت بنکندورف، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت Vontobel در این خصوص تصریح می‌کند: «آمازون با تمامی امکاناتش به پیش می‌تازد و هرروز بزرگتر و قدرتمندتر می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های عظیم این شرکت در حوزه خدمات مبتنی بر وب، در آینده سود زیادی نصیبش خواهد کرد. در مقابل، سرمایه‌گذاران در مورد توانایی اپل در تداوم روند رو به رشد کنونی با تردیدهایی مواجه هستند».

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که سود سالانه آمازون طی ۵ سال آینده با نرخ ۴۶ درصد در سال افزایش خواهد یافت، در حالی که این رقم برای اپل احتمالاً تنها ۱۳ درصد خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.