صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ثبت زلزله ۵.۶ در سیستان و بلوچستان/وقوع ۴۵۸ زلزله طی ۵ روز در تازه‌آباد
ثبت زلزله ۵.۶ در سیستان و بلوچستان/وقوع ۴۵۸ زلزله طی ۵ روز در تازه‌آباد

بررسی رخدادهای لرزه‌ای در هفته گذشته؛

ثبت زلزله ۵.۶ در سیستان و بلوچستان/وقوع ۴۵۸ زلزله طی ۵ روز در تازه‌آباد

در هفته گذشته علاوه بر ادامه‌دار بودن فوج لرزه‌های تازه‌آباد استان کرمانشاه، زمین لرزه مهمی با بزرگای ۵.۶ در استان سیستان و بلوچستان رخ داد.

زمین‌لرزه

به گزارش کسب و کار نیوز، در این باره گفت: بر اثر زمین‌لرزه حدود ۲۴۱ نفر مصدوم شدند که ۶ نفر آنها تحت مراقبت بوده و بقیه بطور سرپائی مداوا شدند. متاسفانه در این حادثه دو نفر در روستای “چشمه زرشک علیا” (چم زرشک) جان باختند. خسارت‌های وارد آمده بر ساختمان‌ها و منازل مسکونی در شهر تازه آباد از شهرستان “ثلاث  باباجانی” شامل ریزش دیوارهای جانبی و حائل و حیاط خانه‌ها، نمای ساختمان‌ها، کاشی‌کاری‌ها و بروز ترک‌های برشی در دیوارها، ترک خوردگی‌ها و شکاف‌های گاه وسیع بوده است.

به گفته وی، بر اساس پراکنش پس‌لرزه‌های زلزله ۵.۹ تا ظهر روز ۹ شهریور جاری ۴۸۵ پس‌لرزه رخ داده است. 

پراکندگی پس‌لرزه‌های زلزله ۵.۹ تازه آباد تا ۹ شهریور

بیت اللهی با اشاره به پراکنش این پس‌لرزه‌ها خاطر نشان کرد: بررسی‌ها از این پراکنش نشان می‌دهد فاصله رومرکز زلزله ۵.۹ تازه آباد تا رومرکز زلزله ازگله، حدود ۴۵ کیلومتر و محدوده تجمعی پس‌لرزه‌ها به سمت داخل مرز ایران (سمت شرقی رومرکز زلزله ازگله) متمایل شده است. شکل بیضی‌گون توزیع پس‌لرزه‌ها بر روی عکس ماهواره‌ای گوگل ارث در شکل زیر نشان داده شده است. توزیع عمده تعداد پس‌لرزه‌ها در محدوده بیضوی شکل با قطر ۲۰ در ۱۰ کیلومتر در جنوب شرقی شهر تازه آباد صورت پذیرفته است.

پس‌لرزه‌های زلزله ۵.۹ تازه آباد تا روز  ۹ شهریور بر روی تصویر ماهواره‌ای

این محقق حوزه زلزله‌شناسی با اشاره به تصویر ذیل ادامه داد: در این تصویر وقوع پس‌لرزه‌ها بر اساس ترتیب زمانی آمده است. پس‌لرزه‌های قدیمی به رنگ روشن و پس‌لرزه‌های جدیدتر به رنگ تیره در شکل نشان داده شده‌اند ( از ۴ تا ۹ شهریور در مدت زمان ۵ روز). با دقت در این تصویر می‌توان استنباط کرد که پس از وقوع زلزله ۵.۹ ، الگوی توزیع “واگرا” شده و این واگرایی عمدتا سوی جنوب و شرقی نقطه رومرکزی را فرا گرفته است. هر چند که در غرب و شمال رومرکز زلزله ۵.۹ نیز توزیعی از پس‌لرزه‌های جدیدتر (رنگ‌های تیره) را می‌توان مشاهده کرد.

پس‌لرزه‌های زلزله ۵.۹ تازه آباد تا ۹ شهریور ترتیب زمانی (به ازای رنگ از روشن به تیره)

وی ادامه  داد: تصویر ذیل نیز با وضوح بیشتری نوع و چگونگی توزیع پس‌لرزه‌ها را نشان می‌دهد. طیف رنگی قرمز پس‌لرزه‌های جدیدتر و آبی پس‌لرزه‌های قدیمی‌تر را در بازه زمانی ۶ روزه  ۴ تا ۹ شهریور ۱۳۹۷ نشان می‌دهد. جهت بردارها نیز جهت زمانی رخداد پس لرزه‌های جدیدتر است. توزیع جنوبی و شرقی پس‌لرزه‌ها با گذشت زمان در شکل محسوس است.

توزیع درون‌یابی شده و برداری پس‌لرزه‌های زلزله ۵.۹ تازه آباد تا ۹ شهریور (ترتیب زمانی به ازای رنگ از آبی به قرمز، آبی قدیمی‌تر، قرمز جدیدتر)

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: رخداد پس‌لرزه‌ها از نظر بزرگی به این صورت بوده است که ۷ پس‌لرزه ۴ و بالای ۴ در پی رخداد زلزله ۵.۹ در جنوب تازه آباد رخ داده است. حدود ۵۰ پس‌لرزه بین ۳ و ۴ بوده، ۱۴۰ پس‌لرزه نیز بین ۲٫۵ تا ۳ بزرگی داشته‌اند. آرایه پس‌لرزه‌ها بیضوی و جهت طویل شدگی آن شرقی غربی است.

وی اضافه کرد: پس لرزه‌های جدیدتر روند توزیع غالب جنوبی و شرقی نسبت به محل رومرکز زلزله ۵.۹ را نشان می‌دهند و به مرور زمان از تعداد رخداد پس‌لرزه‌ها کاسته می‌شود.

تعداد رخداد پس‌لرزه‌ها به ازای زمان

در کنار زلزله‌های متعددی که در تازه آباد به ثبت رسید، زلزله مهمی با بزرگای ۵ در مسجد حضرت ابوالفضل استان سیستان و بلوچستان رخ داد. این زلزله دارای پس لرزه‌های متعددی بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۰ شهریور

تازه آباد استان کرمانشاه با زلزله‌های ۲٫۶، ۴.۹ در عمق ۵ کیلومتری و زلزله‌های ۲٫۸، ۲٫۷، ۲٫۶، ۲٫۷، ۲٫۶و۲٫۵، قصرشیرین این استان با زلزله ۴.۵ لرزیدند که عمق این زلزله در ۱۶ کیلومتری زمین بوده است.

در گلباف استان کرمان زلزله ۲٫۷ و سرعین استان اردبیل زلزله ۲٫۶ رخ داد.

در دماوند استان تهران زلزله ۲٫۷ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون رومرکزی این زلزله در ۸ کیلومتری دماوند و ۱۶ کیلومتری رودهن استان تهران و ۱۹ کیلومتری گزنگ استان مازندران بوده است. زلزله ۲٫۵ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

یکشنبه ۱۱ شهریور

در بروجرد استان لرستان دو زلزله ۲٫۵، خورموج استان بوشهر زلزله ۲٫۷ و خانه‌رنیان استان فارس زلزله ۲٫۶ به ثبت رسید.

خور استان اصفهان با زلزله‌ای به بزرگای ۳٫۴ لرزید. عمق این زلزله در ۱۲ کیلومتری و کانون آن در ۶ کیلومتری خور، ۳۹ کیلومتری فرخی و ۵۲ کیلومتری چوپانان این استان بوده است.

در تازه آباد استان کرمانشاه سه زلزله ۲٫۶، دو زلزله ۲٫۹، ۲٫۵، در جوانرود این استان زلزله ۲٫۷ و  قصرشیرین این استان زلزله ۲٫۸ رخ داد.

آرادان استان سمنان زلزله ۳٫۲ ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در ۱۲ کیلومتری و کانون این زلزله در ۱۹ کیلومتری آرادان و ۳۱ کیلومتری گرمسار استان سمنان و ۴۴ کیلومتری فیروزکوه استان تهران بوده است.

اندوهجرد استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳٫۴ لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون رومرکزی این زمین‌لرزه در ۷ کیلومتری اندوهجرد، ۱۶ کیلومتری سیرچ و ۲۷ کیلومتری شهداد این استان گزارش شد. زلزله ۳٫۱ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

دوشنبه ۱۲ شهریور

در تازه آباد استان کرمانشاه پنج زلزله ۲٫۷، ۳٫۸ در عمق ۸ کیلومتری، هشت زلزله ۲٫۵، دو زلزله ۲٫۸، ۲٫۶ و در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۳٫۸ گزارش شد که عمق این زلزله در ۷ کیلومتری بوده است. در قصرشیرین این استان نیز زلزله ۲٫۷ رخ داد.

در چرام استان کهگیلویه و بویراحمد زلزل ۲٫۵، گوهران استان هرمزگان زلزله ۲٫۹ و راور استان کرمان زلزله ۲٫۷ گزارش شد.

در حسن آباد استان اصفهان زلزله ۳٫۱ در عمق ۸ کیلومتری گزارش شد. کانون رومرکزی این زمین‌لرزه در ۴۱ کیلومتری حسن‌آباد و ۷۱ کیلومتری ورزنه استان اصفهان و ۶۹ کیلومتری ایزد خواست استان فارس بوده است.

سه‌شنبه ۱۳ شهریور

در هجدک استان کرمان زلزله ۳٫۲ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون رومرکزی این زلزله در ۳۵ کیلومتری هجدک، ۴۸ کیلومتری چترود و ۵۴ کیلومتری شهداد این استان گزارش شد. زلزله ۲٫۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در بهرمان این استان نیز زلزله ۳ ریشتری رخ داد که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۲ کیلومتری بهرمان، ۹ کیلومتری صفائیه و ۴۱ کیلومتری کشکوئیه بوده است.

در قصر شیرین استان کرمانشاه زلزله ۲٫۸، در تازه آباد این استان سه زلزله ۲٫۵، سه زلزله ۲٫۷، دو زلزله ۲٫۶، ۲٫۸ و دو زلزله ۲٫۹ ثبت شد.

در پهله استان ایلام زلزله ۲٫۵ و در مرند استان آذربایجان شرقی زلزله ۲٫۶ رخ داد.

در سرخه استان سمنان زلزله ۳٫۲ به ثبت رسید که عمق آن در ۶ کیلومتری و کانون آن در ۷۳ کیلومتری سرخه، ۷۴ کیلومتری سمنان و ۸۹ کیلومتری مهدی‌شهر این استان بوده است.

فریدون شهر استان اصفهان با زلزله‌ای به بزرگای ۳ لرزید. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۲۷ کیلومتری فریدون شهر، ۳۰ کیلومتری افوس و ۳۹ کیلومتری بوئین و میاندشت این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۱۴ شهریور

در تازه‌آباد استان کرمانشاه دو زلزله‌ ۲٫۵، سه زلزله ۲٫۷، ۲٫۹، ۲٫۶، ۳ در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد.

در نوده خاندوز استان گلستان زلزله ۲٫۹، فاریاب استان کرمان زلزله ۲٫۸، فیروزآباد استان فارس زلزله ۲٫۹، خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲٫۹ و در سرگز استان هرمزگان زلزله ۲٫۹ بوده است.

در هجدک استان کرمان زلزله ۲٫۷ و در دهرم استان فارس زلزله ۲٫۷ گزارش شد.

پنج‌شنبه ۱۵ شهریور

فیروزآباد استان فارس زلزله ۲٫۹، آبگرم استان قزوین زلزله ۲٫۷، مسجدسلیمان استان خوزستان زلزله ۲٫۹، شوقان استان خراسان شمالی زلزله ۲٫۸، لنده استان کهگیلویه و بویر احمد زلزله ۲٫۶ را تجربه کردند.

در تازه‎آباد استان کرمانشاه زلزله‌های ۳٫۶ در عمق ۸ کیلومتری، ۲٫۶ و ۳٫۱ در عمق ۷ کیلومتری رخ داد.

در سیرچ استان کرمان زلزله ۳٫۵ ریشتری رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زمین لرزه در ۲۱ کیلومتری سیرچ، ۲۵ کیلومتری شهداد و ۳۳ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

بجنورد استان خراسان شمالی با زلزله ۳ ریشتری لرزید. عمق این زمین لرزه در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۷ کیلومتری بجنورد، ۲۵ کیلومتری حصارگرمخان و ۳۲ کیلومتری اسفراین این استان گزارش شد.

جمعه ۱۶ شهریور

در نیل شهر استان خراسان رضوی زلزله ۲٫۶، کتالم و سادات شهر استان مازندران زلزله ۲٫۷، بروات استان کرمان زلزله ۲٫۸، تازه آباد استان کرمانشاه نیز زلزله‌های ۲٫۸، و ۳٫۱ در عمق ۱۰ کیلومتری و زلزله ۲٫۶ در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد. 

مسجد حضرت ابوالفضل استان سیستان و بلوچستان با زلزله ۳٫۹ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در ۱۶ کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل و ۸۹ کیلومتری گلمورتی استان سیستان و بلوچستان و ۵۶ کیلومتری محمدآباد ریگان استان کرمان گزارش شد. بعد از این زلزله، زمین لرزه مهمی با بزرگای ۵.۶ در عمق ۱۰کیلومتری رخ داد.

زلزله‌های ۳٫۷ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۴.۳ در عمق ۸ کیلومتری، سه زلزله ۲٫۷، دو زلزله ۳٫۲ در عمق ۱۱ و ۹ کیلومتری، دو زلزله ۳ ریشتری در ۱۰ و ۸ کیلومتری، ۳٫۳ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳٫۴ در عمق ۷ کیلومتری و ۲٫۹ در عمق ۷ کیلومتری زمین از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

کنارک استان سیستان و بلوچستان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳٫۳ لرزید. عمق این زمین لرزه در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۰ کیلومتری کنارک، ۱۶ کیلومتری چابهار و ۶۶ کیلومتری نگور این استان بوده است.

زلزله ۳٫۵ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای مهم روز جمعه بود که در حاجی آباد استان هرمزگان رخ داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.