صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / بومی سازی صنعت چاپ و توجه به تولید داخلی یک ضرورت است
بومی سازی صنعت چاپ و توجه به تولید داخلی یک ضرورت است

واردات 80 درصدی مواد اولیه صنعت چاپ از خارج

بومی سازی صنعت چاپ و توجه به تولید داخلی یک ضرورت است

نشست تخصصی "ارزش آفرینی صنعت چاپ در اقتصاد ملی" با تاکید بر بومی سازی صنعت چاپ و توانمند کردن فعالان این صنعت با حضور فعالان ، اساتید دانشگاه ها و پیشکسوتان صنعت چاپ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، نشست تخصصی “ارزش آفرینی صنعت چاپ در اقتصاد ملی” با تاکید بر بومی سازی صنعت چاپ و توانمند کردن فعالان این صنعت با حضور فعالان ، اساتید دانشگاه ها و پیشکسوتان صنعت چاپ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
مهندس بیطرفان در چهارمین نکوداشت علوم و فناوری چاپ در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه دیگر تعاریف قدیمی دیگر پاسخگوی واژه چاپ نیست یادآور شد: درهمه زمینه ها و ردر همه صنایع در سراسردنیا پیشرفت ها به شکل محسوسی دیده می شود و صنعت چاپ هماز این قاعده مستثنی نیست.امروزه چاپ مفاهیم بسیار زیادی را دربر می گیرد که چیزی فراتر از حک کردن کلماتی برروی کاغذ است و دیگر تعاریف قدیمی نمی تواند همه مفاهیم صنعت چاپ را پوشش بدهد.
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ با طرح این سوال مهم که آیا صنعت چاپ می توانند برای کشور ما ارزش آفرینی و سود آوری کند و به اقتصاد ما کمک کند؟ گفت: پاسخ این پرسش آری است و این صنعت چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم می تواند برای کشور و اقتصاد کشور ما سود آفرین و ارزش آفرین باشد.صنعت چاپ گستره وسیعی دارد که از یک دفترچه ساده تا کارت دعوت عروسی و … را شامل می شود.از سوی دیگر نقش چاپ در زمینه اسکناس و اوراق بهادار و بسته بندی اجناس به شکل غیر مستقیم برای کشور سودآوری می کند.با این اوصاف نقش صنعت چاپ در افزایش تولیدات ناخالص ملی امری انکار ناپذیر است.
مهندس بیطرفان افزود: در کنار گردش مالی بالایی که این صنعت دارد باید به این موضوع نیز دقت کرد که یکی از مبانی انقلاب چهارم صنعتی صنعت چاپ است و این موضوع موجب خوشحالی ماست که اکنون در کشور ما چاپخانه های سه بعدی نیز به وجود آمده و این می تواند سکویی برای پیشرفت صنعت چاپ باشد.این صنعت به گونه ای پیشرفت کرده که می تواند پاسخگوی نیاز های جدید بشر باشد و گره از مشکلات روز دنیا باز کند.
حمایت از تولید داخل و بومی سازی صنعت چاپ ، راهکار مقابله با تحریم های این حوزه است
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ با تصریح اینکه واژه تحریم به معنای محدود کردن و محدودیت ایجاد کردن است. گفت: از زمانی که سری دوم تحریم ها آغاز شده همه حوزه ها از جمله حوزه چاپ با مشکلاتی نظیر ناتوانی در تامین مواد اولیه و ابزار آلات کار مواجه شده اند. بیش از ۸۰ درصد نیاز ما به ماشین آلات و ابزار وابسته به خارج از کشور است. راهکار حل این مشکل حمایت از تولید داخل و بومی سازی این صنعت است و باید بودجه و سرمایه های مناسبی برای بومی سازی و حمایت از تولید داخلی در این زمینه از سوی دوت اختصاص یابد. اما نکته قابل توجه این است که این فرایند نیازمند برنامه ریزی حداقل میان مدت است و نمی توان در چند روز این فرایند را اجرا نمود.راهکار حل این مشکل این است که ما اقداماتی در جهت دور زدن تحریم ها انجام دهیم و از طریق ارتباط با کشور های دوست و همسایه نیاز کشور به مواد اولیه در حوزه چاپ را تامین کنیم.
در ادامه مهندس مهدی مسلمیان یکی از فعالان حوزه اراِئه ماشین آلات چاپ خاطر نشان کرد: هدف ما از این نشست این است که مشکلات این حوزه را به مسئولان ذی ربط برسانیم چرا که این صنعت صنعت مادر است و نمی توان از اهمیت این صنعت در صنایع دیگر چشم پوشی کرد.
وی افزود: یکی از مسائلی که باید در اتحادیه مطرح شود این است که نباید انجمن های غیر تخصصی متعددی موازی با هم در این حوزه به وجود بیایند.وقتی چاپخانه دار از این که هیچ افقی در آینده نمی بیند دلسرد است نمی توان به او ماشین آلات به روز ارائه کرد. ما در زمینه ماشین آلات هم بسیار عقب تر از دنیا حرکت می کنیم و پیشرفت ناچیزی داشته ایم. بحث اصلی این است که دولت هیچ مصوبه ای در این زمینه ندارد و خانواده چاپ باید خود برای گرفتن حق خود وارد عمل شود.
ایجاد شهرک تخصصی چاپ یگ ضرورت است
مجید فرشی فرید یکی دیگر از پیشکسوتان و از فعالان حوزه ابزارآلات صنعت چاپ در این نشست گفت: صنعت چاپ یک صنعت استراتژیک است و در همین راستا ایجاد شهرک تخصصی چاپ یک ضرورت است.
وی طرح ایجاد کتابخانه صنعت چاپ را مطرح کرد و با توجه به استقبال شرکت کنندگان اظهار داشت: این کتابخانه تخصصی بزودی با همکاری دانشگاه ها، فعالان صنعت چاپ و انجمن علمی فناوری در تهران راه اندازی می شود.
این پشسکسوت با اشاره به کم کاری برخی از فعالان این صنعت و عدم تهامل آنها با اداره چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن علمی فناوری چاپ گفت: من روی صحبتم با شرکت های تعاونی مانند چاپ و لیتوگرافی است. مشکل این تعاونی ها این است که به آینده این صنعت توجه ندارند. در این شرکت های تعاونی تفکر کلان وجود ندارد و ایده های آنها کوچک است. ما تا زمانی که نتوانیم مجتمعی مانند شهرک چاپ نداشته باشیم نمی توانیم این فکر های کوچک را تبدیل به فکر های کلان کنیم.
پرداختن به مساله داخلی صنعت چاپ خیلی مهم است
بهنام ملارجبی از مدیران چاپخانه چاپخانه دولتی ایران (بانک مرکزی) نیز در این نشست با طرح این سوال که گردش مالی صنعت چاپ در دنیا حدود یک هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود گفت: باید بررسی کنیم که سهم صنعت چاپ از ناخالص داخلی و ملی چقدر است.
وی بر نقش آفرینی بخش خصوصی در توسعه صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: باید اصل را بر این بگذاریم که بخش دولتی کاری برای توسعه این صنعت انجام نمی دهد بنابراین فعالان این صنعت باید خودشان برای آینده این صنعت تصمیم بگیرند و آینده آن را رقم بزنند.
این مقام دولتی صنعت چاپ اولویت اول صنعت چاپ را پرداختن به مسائل داخلی عنوان کرد و گفت: اگر مسائل داخلی صنعت چاپ برطرف شود می توان امیدوار بود که این صنعت بتواند برای ورود به بازارهای منطقه و کشورهای همسایه نیز امیدوار باشد.

همچنین مطالعه کنید:

توسعه و رشد اقتصادی بدون ابزار و زیرساخت‌های لازم محقق نمی‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، نشست خبری‌ روز ملی صنعت و معدن با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.