ابهام  در تامین انرژی  استخراج  رمز ارزها

«كسب‌وكار» قابلیت رمز ارزها برای ایجاد درآمد ارزی در شرایط تحریم را بررسی می کند

ابهام در تامین انرژی استخراج رمز ارزها

دبير شورايعالي فضاي مجازي از پذيرفته شدن استخراج ارزهاي رمزنگار به عنوان صنعت ازسوی دولت خبر داد. ابوالحسن فيروزآبادي افزوده است: مساله‌اي كه از اهميت بالايي برخوردار است به موافقت و پذيرفتن استخراج ارزهاي رمزنگار به عنوان صنعت توسط تمامي نهادهاي ذي‌ربط ارتباط دارد.

محمد جوادی قاضیانی

این خبری بود که در روز‌های اخیر موج مثبتی را در حوزه ارز‌های دیجیتال در کشور ایجاد کرد و این امیدواری را به وجود آورد که مشکلات این حوزه برطرف شود. حل شدن مشکل استفاده از رمز ارز‌ها و تبادلات ارزهای دیجیتال خبری است که از سال گذشته جدی‌تر شد و دیر یا زود با توجه به اقتصاد جهانی و جا افتادن این ارز‌ها در بازار جهانی، کشور ما هم به این سمت خواهد رفت و بهتر است که از الان زیرساخت‌های مناسب برای آن فراهم شود تا مشکلات دیگر تکنولوژی‌های نوظهور و نوورود به ایران برای آن تکرار نشود. سیگنال‌های مثبتی که از نهاد‌های گوناگون، از وزارت ارتباطات گرفته تا بیمه مرکزی دریافت می‌شود همه بر حرکت به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور خبر می‌دهند و حوزه رمز ارز‌ها را نیز می‌توان به حوزه‌های جذاب برای ایده‌پردازی استارت‌آپ‌ها اضافه کرد. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی درباره رمز ارز‌ها و ارز رمزنگار ملی گفت: «ارزهای رمزنگار یکی از پدیده‌های مهم و جدید حوزه فناوری مالی به شمار می‌رود که با توجه به کارکردهای تسهیل‌کننده در زمینه پرداخت مورد توجه کشورها و بازارهای مالی قرار گرفته است؛ در همین راستا با توجه به اهمیت و رواج گسترده ارزهای رمزینه و زمزمه‌ معامله‌های محدود بدون نظارت ارزهای رمزنگاری‌شده در داخل کشور و همچنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کمک رمز ارزها به اقتصاد کشور در زمان تحریم، دولت در سال‌های اخیر تصمیم گرفت تصمیماتی جدی در این حوزه اتخاذ کند و به همین منظور نیز نهادهای ناظر در این حوزه پژوهش‌هایی را انجام دادند و هم‌اکنون کشور در مرحله انجام سیاست‌های اولیه و نهایی برای تعیین‌تکلیف مشارکت‌کنندگان در حوزه رمز ارزهاست. مساله رمز ارزها با توجه به دستور دولت در یک سال اخیر مورد توجه ویژه مرکز ملی فضای مجازی بوده و بر همین اساس نیز جلساتی با نهادهای ناظر از جمله بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بورس و اوراق بهادار، پلیس فتا و دادستانی کل کشور برگزار و در نتیجه هماهنگی و هم‌افزایی میان نهادهای ذی‌ربط انجام و بهترین و بدترین سناریوها استخراج شد که البته در دو کمیسیون مرکز ملی فضای مجازی بررسی‌ها ادامه دارد.»

سیاست‌ها و چارچوب‌های بانک مرکزی تا پایان ماه جاری اعلام می‌شود
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تصمیم‌گیری نهایی برای ارزهای رمزنگار، گفت: سیاست مرکز ملی فضای مجازی ساماندهی رمز ارزهاست و بانک مرکزی به عنوان متولی حوزه ارزی کشور و نهاد مرجع تصمیم‌گیری تا پایان ماه جاری چارچوب‌ها و سیاست‌های نهایی برای معاملات و مشارکت استارت‌آپ‌ها و فعالان اقتصادی در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده را اعلام می‌کند، اما هنوز هیچ تصمیم‌گیری قطعی انجام نشده است.

ارز رمزنگار ملی ابزاری برای تبادل مالی با کشورهای دوست
وی با بیان اینکه تولید ارز رمزنگار ملی توسط بانک مرکزی جهت‌گیری امیدوارکننده‌ای است، گفت: با توجه به فشارهای اقتصادی از طریق تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا و نیاز به ابزاری برای تبادل مالی میان کشورهای دوست و دارای روابط تجاری گسترده با کشور برنامه ایجاد ارز ملی مشترک در دستور کار قرار گرفت که این رمز ارز ازسوی بانک مرکزی گسترش پیدا کرد.

چشم‌انداز مثبت قانونی‌سازی ماینینگ (استخراج) ارزهای رمزنگار در ایران
دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به وضعیت تصمیم‌گیری برای ماینینگ به عنوان یکی از مهم‌ترین انشعاب‌های این حوزه که برخی از بازیگران اکوسیستم رمز ارزها در آن فعالیت دارند، اظهار داشت: در حال حاضر سیاست نهایی برای حوزه ماینینگ اعلام نشده، اما در کارگروه‌های تخصصی مساله استخراج و ایجاد مراکز مبادله رمز ارز به عنوان صرافی در دستور کار بوده؛ مساله‌ای که در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. وی همچنین به موافقت و پذیرفتن تمامی نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر شناسایی و دسته‌بندی استخراج ارزهای رمزنگار به عنوان صنعت ماینینگ رمز ارز اشاره داشت. فیروزآبادی افزود: در حوزه استخراج چشم‌انداز مثبت بوده و مرکز ملی فضای مجازی در تلاش است تا بستری برای قانونی‌سازی ماینینگ (استخراج) ارزهای رمزنگار ایجاد کند.

ایجاد درآمد ارزی در شرایط تحریم
سید محمدعلی آقامیر، کارشناس ارز‌های دیجیتال
پذیرش استخراج رمز ارزها به عنوان یک صنعت، یک گام بسیار مثبت در جهت به رسمیت شناختن فناوری بلاک‌چین و کاربرد اصلی آن؛ یعنی نقل و انتقالات مالی در قالب رمز ارزهاست. گرچه نقاط ابهام بسیار زیادی پیش روی فعالان این حوزه و همچنین تصمیم‌سازان در بدنه حاکمیت وجود خواهد داشت. از جمله این نقاط ابهام بحث تامین انرژی مورد نیاز برای استخراج رمز ارزهاست. در حال حاضر به واسطه قیمت بسیار پایین انرژی در ایران، شرایط برای استخراج رمز ارزها در کشور و حتی جذب سرمایه‌های خارجی در این زمینه بسیار مساعد است. گرچه طبق مطالعات صورت‌گرفته تاثیرات زیست‌محیطی استخراج رمز ارزها غیرقابل چشم‌پوشی است، ولی در نقطه مقابل چنین تاثیراتی به همراه ارزش‌افزوده ایجادشده باید در مقایسه با صنایع دیگری همچون صنعت فولاد مدنظر قرار گیرد. استخراج
رمز ارزها قابلیتی برای ایجاد درآمد ارزی در شرایط تحریم خواهد بود. ماهیت رمز ارزها به گونه‌ای است که به مرور زمان، استخراج‌کننده‌های خانگی و کارگاهی حذف خواهند شد و فارم‌های صنعتی در سراسر دنیا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. سرنوشت چنین رقابتی متاثر از پارامترهایی نظیر سطح تکنولوژی به کار گرفته‌شده، شرایط آب و هوایی، قیمت انرژی و حمایت‌های قانونی در هر کشور یا منطقه خواهد بود. همچنین، زنجیره‌ای از الزامات نظیر وجود بازارهای بومی در کنار چنین صنعتی حیاتی است.

همچنین مطالعه کنید:

جت شخصی جنبه آموزشی دارد/ تفریح در اولویت دوم

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.