صفحه اصلی / اسلایدر / دلار ۱۵ هزار تومانی دوام نمی‌آورد
دلار ۱۵ هزار تومانی دوام نمی‌آورد

دلار ۱۵ هزار تومانی دوام نمی‌آورد

طی هفته اخیر بار دیگر بازار ارز دچار تلاطم شد و قیمت دلار آزاد روز گذشته از مرز 15 هزار تومان عبور کرد. اکنون دلار با سه نرخ ارائه می‌شود.

 نرخ ۴۲۰۰ تومان که برای کالاهای اساسی است؛ نوع دیگر به حوالجات صادرکنندگان بازمی‌گردد که از طریق سامانه نیما در اختیار متقاضیان می‌گذارند و در محدوده ۹۰۰۰ قرار دارد و قیمت سوم به اسکناس‌های موجود در بازارهای عمده نظیر چهارراه استانبول مربوط می‌شود که روز گذشته ۱۵ هزار تومان را هم پشت سر گذاشت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از آرمان، اما باید توجه داشت که به دلیل سیاست‌های پیشگیرانه آمریکا اکنون اسکناس چندانی در بازار آزاد وجود ندارد و حجم معاملات در این بازار بسیارکم است. از سوی دیگر، اروپا هم هنوز مجوز فروش دلار به ایران را صادر نکرده است.

حال کسانی که به عنوان خریدار دلار ۱۵ هزار تومانی در بازار حضور دارند یا قصد مهاجرت به کانادا، گرجستان، دوبی و… را دارند یا با تصور کاهش ارزش پول ملی می‌خواهند برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان، آن را در خانه خود نگه دارند. قطعا برای واردات کالا از خارج خرید دلار ۱۵ هزار تومانی توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌توان متقاضیان بازار ارز را فعال اقتصادی قلمداد کرد.

زیرا کالایی که با این نرخ وارد شود، باید با قیمت‌ نهایی بیشتری عرضه شود که قطعا خریداری برای آن پیدا نمی‌شود. در نتیجه قیمت‌های کنونی بازار ارز واقعی نیست و نرخ‌ها شکل حباب به خود گرفته‌اند و دوام نمی‌آورند. اما امروز مردم نسبت به آینده هراسانند. با ادامه‌دارشدن تلاطم ارزی، آنها تصور می‌کنند اوضاع بدتر می‌شود و به همین دلیل به هر قیمتی دلار عرضه شود، خریدارانی برای آن وجود خواهد داشت.

با این حال، نرخ‌های کنونی بازار ارز دوام نمی‌آورد و بالاخره به نرخ‌های پایین بازمی‌گردد. از دولت انتظار می‌رود با یک تصمیم جدی تعادل را به بازار برگرداند. مسئولان ذی‌ربط می‌توانند بخشی از دلارهای بازار آزاد را به بانک‌های عامل انتقال دهند تا آنها به عنوان فروشنده ارز فعالیت کنند.

در این صورت، علاوه بر آنکه بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردی دولت به بانک‌ها رفته‌رفته تسویه می‌شود، بانک‌ها هم از خطر ورشکستگی نجات پیدا می‌کنند و می‌توانند منابع را در اختیار بخش تولید بگذارند. با این شرایط برخی بسته جدید ارزی را شکست‌خورده می‌دانند، اما باید توجه داشت که کمترین معاملات ارزی اکنون در بازار رقم می‌خورد و روی این حجم کم معاملات نمی‌توان قضاوت کرد. حجم عمده معاملات به نرخ ۹۰۰۰ تومانی سامانه نیما مرتبط است که بسیاری از فعالان قانونی اقتصاد بر آن پایبند هستند.

هر سال نیز با شروع سفرهای زیارتی ماه‌های محرم و صفر به دلیل افزایش تقاضا نسبت به عرضه قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اکنون که در آستانه ماه محرم قرار داریم، بانک مرکزی باید این بازار را با جدیت بیشتری مدیریت کند. برخی منابع از عرضه دلار ۳۸۰۰ تومانی به زائران خبر می‌دهند که امیدواریم دولت جلوی این اقدام را بگیرد. همانطور که آقای همتی منابع ارزی را ناموس بانک مرکزی خواند، باید در حفظ و صیانت آن کوشا باشد تا عده‌ای به اسم توشه آخرت، بار دنیوی خود را نبندند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.