صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ایجاد مراکز بین‌المللی دانشگاه علمی کاربردی عملیاتی می‌شود
ایجاد مراکز بین‌المللی دانشگاه علمی کاربردی عملیاتی می‌شود

دکتر محمد حسین امید:

ایجاد مراکز بین‌المللی دانشگاه علمی کاربردی عملیاتی می‌شود

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: طرح ایجاد مراکز بین‌المللی دانشگاه علمی کاربردی عملیاتی می‌شود.

 

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمد حسین امید در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: پذیرش دانشجو از کشورهای خارجی، برگزاری دوره‌های مشترک با کشورهای پیشرفته و ارایه‌ مدرک دوگانه از جمله موارد مورد توجه بوده و این برنامه امسال عملیاتی می‌شود.

 وی در ادامه گفت: دومین همایش علمی-کاربردی استان‌ها به همت واحد آذربایجان شرقی، در تبریز در حال برگزاری است و همه ساله، سه الی چهار گردهمایی با هدف ارزیابی برنامه‌ها و هماهنگی روسای واحدهای استانی برگزار می‌شود.

امید میزبانی واحد تبریز  را در این گردهمایی مثبت ارزیابی کرد و گفت: برنامه امروز تبریز تا به این لحظه، بسیار خوب برگزار شده است و از استاندار آذربایجان شرقی نیز در این گردهمایی دعوت به عمل آمده بود. جلسات متعددی نیز در تبریز با موضوعات بیمه مدرسین، کارکنان و سایر مشکلات داشتیم و مباحث کلان دانشگاه‌ها در این جلسه مطرح شد که تا فردا(پانزدهم شهوریور ماه) هم ادامه خواهد داشت.

امید در بخش دیگری از سخنانش، گفت: دانشگاه علمی کاربردی، دوره تحول خود را طی می‌کند و با سیاست‌های جدید دولت و حذف مراکز دولتی، توسعه کیفی مراکز در دستور قرار گرفته و تاکیدها بر برنامه‌های آموزش مهارتی است.

وی از ایجاد مرکز نوآوری در ۸۰ مرکز علمی-کاربردی در کشور خبر داد و گفت: در همه استان‌ها کلینیک مشاوره کارآفرینی راه‌اندازی شده است و در این مراکز، علاوه بر مشاوره‌، تسهیلات ارزان قیمت از منابع خودمان، به برخی متقاضیانی که به دنبال پرورش ایده هستند، ارایه می‌کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه عنوان کرد: تلاش‌ها در راستای ساماندهی، تثبیت مراکز و اجرای قوانینی که در گذشته مغفول واقع شده است، بوده و ایجاد مراکز بین‌المللی نیز از دیگر اقداماتی است که در این استان هم به آن توجه می‌شود.

امید در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه علمی-کاربردی بودجه زیادی از دولت نمی‌گیرد و میزان آن کم است. بخشی از این بودجه نیز در قالب “کمک به یارانه غذایی دانشگاه” بوده و بخشی نیز مربوط به پرداخت حقوق کارکنان رسمی و پیمانی دانشگاه است.

وی با اشاره به مصوبه شورای اداری مبنی بر اینکه دستگاه‌های دولتی دیگر آموزش‌های منجر به ارئه‌ مدرک ارائه ندهند، گفت: طبق این مصوبه مراکز دولتی باید یا به بخش غیردولتی واگذار شده و یا تعطیل شوند که تلاش ما واگذاری مراکز با کیفیت به بخش خصوصی است.

وی در ادامه گفت: دستگاه‌های متقاضی که محیط واقعی کار داشته و متقاضی برگزاری دوره‌های کاربردی باشند را می‌پذیریم اما در موضوع “داشتن محیط کار” سخت‌گیر هستیم و عمدتا طالب همکاری شرکت‌ها و کارخانجاتی که محیط واقعی کار داشته و می‌توانند در کنار تولید، آموزش هم ارائه دهند، هستیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: به دستگاهایی که محیط کار ندارد مجوز داده نمی‌شود.

امید با بیان اینکه با حذف مراکز دولتی و مراکزی که کیفیت مناسبی نداشتند نزدیک ۶۰۰ مرکز در کشور باقی مانده است، افزود: این مراکز برای اداره خوب باید حداقل ۵۰۰ دانشجو داشته باشند که میزان دانشجویان برخی مراکز تا ۲۰۰ دانشجو می‌رسد.

وی در ادامه به موضوع پذیرش دانشجوی خارجی نیز اشاره کرد و افزود: ما برای کشورهای همجوار آماده ایجاد مرکز هستیم نه اینکه با آنان دوره مشترک برگزار کنیم.

امید با بیان اینکه طرح منطقه بندی واحدهای استانی نیز اجرا شده و به ۹ منطقه در کشور تقسیم شده است، گفت: منطقه سه شامل “زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی” با مرکزیت آذربایجان‌شرقی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه به امتیازات داده شده به مناطق نیز اشاره کرد و افزود: در ۹ منطقه دانشگاه ۹ دفتر نهاد نمایندگی رهبری نیز ایجاد شده تا در مباحث فرهنگی هم فعالیت داشته باشند.

وی در ادامه به فراخوان تدوین کتاب اشاره کرد و گفت: این کتب که بصورت دیجیتال خواهد بود باید در رابطه با آموزش‌ها مهارتی، به روز و مطابق با سرفصل‌های دانشگاه باشد؛ مدرسان مجرب در این رابطه با واحد استانی هماهنگ کرده و کتاب تدوین کنند که بعد از اعمال بررسی‌های لازم به چاپ می‌رود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در تامین مالی برای کتب نداریم، گفت: اما باید این کتب طبق شرایط گفته شده تدوین شوند.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز جامع علمی کاربردی در آذربایجان‌شرقی زیاد است، گفت: مراکز با کیفیتی چون جامع علمی کاربردی ماشین سازی تبریز، ایدم، شیرین عسل و… در این استان وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که در آذربایجان‌شرقی تعداد مراکز غیردولتی قابل توجه و مناسب است، گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌هایی است که به لحاظ کمیت و کیفیت به ویژه در دوره دکتر قالیچی وضعیت خیلی خوبی دارد.

امید در ادامه با اشاره به اخذ مجوزهای مربوط به ایجاد مراکز بین‌المللی و پذیرش دانشجوی خارجی اشاره کرد و گفت: در رابطه با ایجاد مراکز بین‌المللی، ما فقط تشویق می‌کنیم و واحدها باید خوشان در این رابطه پیشقدم شوند.

 رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اعلام اینکه دانشگاه، مرکزی را به عنوان مرکز بین‌المللی تعیین کرده و فراخوان پذیرش دانشجوی خارجی برای سال‌جاری داده است، افزود: در خوزستان نیز از بصره عراق تقاضا وجود دارد که در این رابطه در مرکز اروند رود این شرایط را فراهم کردیم.

وی در مورد مراکز نوآوری نیز گفت: این مراکز در سال جاری شروع به شکل‌گیری کرده‌اند و تا اینکه شرکت‌هایی در این مراکز مستقر شود قدری زمانبر است. در این رابطه به دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی مجوز و تسهیلات جهت تاسیس شرکت داده می‌شود، البته باید خودشان در این خصوص پیشقدم شوند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: در سال جاری برای ۴۰۰ هزار نفر(کاردانی به کارشناسی) ظرفیت داشتیم که تاکنون ۸۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود آموزش‌های جدید برای مشاغل جدید تاکید کرد و گفت: همه مشاغل نیاز به آموزش مقطعی ندارند و نیازی نیست برای هر شغلی، لیسانس گرفت. ما علاوه بر ۸۰۰ رشته دانشگاهی، ۸۰۰ تک درس و پودمان هم داریم و آماده برگزاری دوره‌های تک درس و پودمان برای متقاضیان هستیم، چنانچه برگزاری این دوره‌ها در حوزه تولیدات پارچه‌ای، طلا و گیاهان دارویی، موفقیت آمیز بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: طبق قراردادی مابین دانشگاه علمی کاربردی و ستاد کل نیروهای مسلح، تمامی سربازان وظیفه با مدرک بالای دیپلم، می‌توانند به طور رایگان از آموزش‌های پودمان ما استفاده کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه خاطرنشان کرد: مدرک دانشگاه جامع علمی کاربردی کاملا معتبر بوده و این دانشگاه دولتی و تحت نظارت وزارت علوم است و هیچ نهادی نمی‌تواند ادعا کند که مدرک ما را قبول ندارد.

وی در پایان از آغاز ثبت نام جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و گفت: شرط سنی لازم برای ثبت نام، حداقل ۲۸ سال و حداکثر ۸۰ سال است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.