صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / ضرورت افزایش ساعت کاری در مرز افغانستان
ضرورت افزایش ساعت کاری در مرز افغانستان

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت افزایش ساعت کاری در مرز افغانستان

استاندار خراسان رضوی گفت: در خواست ما این است که در رابطه با روزها و ساعت کاری بتوانیم ظرفیت را افزایش دهیم چرا که یکی از مشکلاتی که در مرز با آن مواجه می شویم این است که افرادی که قصد خروج از مرز ما را دارند اما از آن طرف مرز بسته می‌شود حدود یک روز معطل می‌شوند.

استاندار خراسان رضوی

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا رشیدیان در نشست مدیران و فعالان اقتصادی استان با والی هرات و هیات همراه در ساختمان شهدای دولت استانداری اظهار کرد: تداوم مراودات بین ایران و افغانستان و عدم تاثیر اقدامات کشورهای فرامنطقه‌ای بر روابط دو کشور، به نفع ملت‌ها، دولت‌های کشورهای دو طرف خواهد بود؛ بنای دو کشور بر اساس توسعه روابط دو کشور، مستقل از عناصر تاثیر گذار بیرون از مرزهاست‌. روابط دو کشور، روابطی ریشه‌دار در تاریخ کهن و تعاملات فرهنگی و دینی دو کشور بوده است.

وی ادامه داد: همواره رشد تعاملات و ارتباطات بین دو کشور به نفع ملت طرفین و آرامش و امنیت منطقه است و بنای مسئولان عالی دو کشور بر توسعه این موارد مذکور است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه همواره مرز دوغارون و اسلام قلعه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مقبره تجارت میان دو کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: امیدواریم از این مرز برای ارتقای ظرفیت‌ها و جهت برون رفت از مشکلات بهره ببریم به طوری که در سفرهای گذشته اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

رشیدیان عنوان کرد: طی بازدید والی ولایت هرات و تغییرات در مدیریت آن جا، شاهد برطرف شدن برخی از مشکلات بودیم و کمک بسیار خوبی برای تجار و به ویژه ترانزیت صورت گرفته است. دولت افغانستان برای گسترش جایگاه ترانزیت خود در منطقه گام‌های مثبتی در این راستا برداشته است و همچنان این مسائل را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ترکیب هیات هرات نشان دهنده عزم دولت افغانستان در توسعه همکاری تجاری اقتصادی با ایران بوده، خاطرنشان کرد: بعد از توافقات صورت گرفته در اجلاس مردادماه استانداران شرق ایران و استانداران غرب افغانستان، گام‌های مثبتی برداشته شد که نتایج خوبی به همراه داشت. البته همواره مشکلات و مسائلی در روابط اجرایی مراودات اقتصادی و تجاری در مرز وجود دارد که با روحیه و اراده در دو کشور، گفت‌وگو، برنامه ریزی و اقدام مشترک این مشکلات را می‌توان رفع کرد.

تحصیل ۸۰ هزار دانش‌آموز افغانی در استان

وی در خصوص ثبت نام کلیه دانش آموزان افغانی مقیم خراسان رضوی عنوان کرد: در خصوص رفع مشکلات دانش آموزان و کودکان در سنین تحصیل، اقدامات موثری انجام شد؛ تعداد دانش آموزان افغانی به ۸۰ هزار نفر رسید که نسبت به آمارهای گذشته رشد چشمگیری داشته است. امیدواریم این جوانان پس از تحصیل در توسعه و عمران کشور خود مفید واقع شود.

 استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰۰۰ دانشجوی افغانی در مراکز آموزش عالی خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند؛ مشکلاتی در خصوص رفت و آمد و تردد این افراد وجود داشت که با هماهنگی‌های انجام شده، این مشکل نیز برطرف شد و در نهایت با حفظ مساله اقامتی خود می‌توانند به راحتی به کشور خود بروند و بازگردند.

ظرفیت‌های دو کشور در زمینه سوخت افزایش یابد

رشیدیان در خصوص مسائل اقتصادی با هدف رفع موانع عرضه سوخت، تصریح کرد: در این راستا تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. درخواست ما این است که  در حوزه تجارت یا صدور فرآورده‌های نفتی ظرفیت‌های موجود خود را گسترش دهیم.

وی  افزود: این در حالیست که هر چقدر ظرفیت های خود را افزایش دهیم، میزان قاچاق کاهش خواهد یافت به طوری که قاچاق در حوزه سوخت، کالا و… به ضرر دو کشور است و بنابراین بایستی تلاش کنیم ظرفیت‌های قانونی خود را برای تجارت قانونی سوخت افزایش دهیم به نحوی که در استانداردها و در چارچوب منافع دو کشور باشد.

صدور گاز LPG به افغانستان

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در راستای جلوگیری از برخی از سوء استفاده‌ها، تمامی دستگاه های مستقر در مرز تمام هزینه‌هایی که باید دریافت شود را به صورت رسمی در قالب بنر نصب کنند تا پول مازاد دریافت نشود. همچنین این آمادگی را داریم که سایت تخلیه و بارگیری ‏LPG در مرز دوغارون راه اندازی کنیم تا بتوان زمینه مناسبی برای صدور گاز LPG به افغانستان فراهم کرد.                     

رشیدیان با اشاره به اینکه از دیگر ظرفیت‌های موجود می توان به آموزش های فنی وحرفه‌ای اشاره کرد، بیان کرد: در این خصوص همکاری‌های خوبی صورت گرفته به طوری که ۲۴۳۵ نفر از مهاجرین افغانی در قالب آموزش های فنی حرفه ای در ۱۴۹ دوره آموزش داده شده اند. به عقیده من می‌توان این ظرفیت را گسترش داد به طوری که می‌توان این دوره‌ها را با همکاری مراکز مربوط در افغانستان برگزار کرد این در حالیست که ضرورت و زحمت افراد افغانی برای سفر به ایران را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: آموزش مهارت و شغل برای آینده جوانان موثر بوده و این توانایی وجود دارد که تجهیزات آموزشی از ایران به افغانستان منتقل شود تا آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای در آنجا دایر شود. همچنین آموزش‌هایی برای مربی‌ها آموزشی در دوره های فنی حرفه ای صورت گیرد.

رفع موانع سرمایه‌گذاری در استان

استاندار خراسان رضوی در خصوص توسعه سرمایه گذاری تجار افغانی در ایران خاطرنشان کرد: در این رابطه ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده است. برخی از مشکلاتی که مانع ورود سرمایه گذاری به کشور می‌شد را رفع کردیم. همچنین محدودیت‌هایی که برای ورود ارز توسط تاجر افغانی بود را برداشتیم به طوری که واردکنندگان ارز با اظهار میزان ارز خود می‌توانند، ارز را وارد کند.

رشیدیان در خصوص تردد خودروهای حمل و نقل اعم از مسافر و بار بیان کرد: مساله مربوط به این حوزه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و تسهیلات و مصوبات لازم برای آنها صورت گرفت. همچنین در جلسات گذشته راه‌اندازی سی آی پی در مرز دوغارون مورد بررسی قرار گرفت به طوری که در حال حاضر شاهد بهره‌برداری آن در مرز هستیم.

بایستی ظرفیت‌ها در ساعت کاری در مرز افغانستان افزایش یابد

 وی در خصوص برخی از همکاری ها که در ادارات گمرک، گذرنامه و بانک صورت گرفته، تصریح کرد: در خواست ما این است که در رابطه با روزها و ساعت کاری بتوانیم ظرفیت را افزایش دهیم چراکه یکی از مشکلاتی که با آن در مرز مواجه می شویم این است که افرادی که قصد خروج از مرز ما را دارند اما آن طرف مرز بسته می‌شود مجبورند حدود یک روز در مرز معطل باشند. بنابراین بایستی برای این امر یک هماهنگی میان دو مرز، اسلام قلعه و دوغارون، صورت گیرد.

ریل‌گذاری ۱۲۴ کیلومتری از مسیر راه‌آهن خواف- هرات

استاندار خراسان رضوی در خصوص راه آهن عنوان کرد: حدود ۱۲۴ کیلومتر ریل گذاری از مسیر راه آهن خواف- هرات صورت گرفته و سفت کاری ایستگاه آن تا حدودی انجام شده است. این درخواست را داریم که برای تکمیل پروژه ایستگاه مجوزهای لازم در خصوص مصالح ساختمانی مانند سیمان، در، پنجره و… صادر شود تا این امر تسریع شود.

رشیدیان اضافه کرد: این در حالیست که با راه‌اندازی این ایستگاه، در مرز و گمرک شمتیغ برای عبور ریل و راه‌آهن و حمل‌ونقل کالاها، یک قدم مثبت به شمار خواهد رفت. همچنین بتوانیم شاهد تردد قطار و حمل‌ونقل مسافر باشیم. این امر می‌تواند برای کاهش حجم ترافیکی ترانزیتی در مرز اسلام قلعه و دوغارون مناسب باشد.

وی افزود: همچنین از طرفی در این گمرک بایستی امکانات لازم برای مسائل گمرکی، گذرنامه‌ای مستقر شود تا وظایف خود به خوبی انجام دهد. این خط ریل مستقیم به چابهار می‌رود و در آینده با تکمیل خط ریل از کاشمر به سمت گناباد آغاز شده که پس از آن به قائم، بیرجند، نهبندان و زاهدان متصل می‌شود. این خط به بندرعباس وصل بوده و می‌توان کالاها را از بندرعباس به خاک افغانستان و برعکس منتقل کرد. 

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت راه‌آهن که خط ریلی محوری برای توسعه مناسبات ایران و افغانستان است، خاطرنشان کرد: راه‌آهن برای ما حائز اهمیت است چراکه می‌تواند مسیری جدید به آسیای میانه و چین را برای ما فراهم کند و دسترسی داشته باشیم بدون آنکه از حوزه کشورهای شمالی خود استفاده کنیم.

رشیدیان در خصوص ترددهای مرزی تصریح کرد: مهاجران یا به عبارتی دیگر متجاوزان مرزی که وارد کشور می‌شوند، ماموران ما موظف هستند این افراد را توقیف کرده و به اردوگاه‌ها منتقل کنند؛ این افراد برای اقامت کوتاه مدت به اردوگاه‌ها منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر گزارشی در خصوص سختگیری و بدرفتاری با این افراد موجود است، ارائه شود تا بتوان آن را پیگیری کرد و درصورت بروز هر گونه مشکلی آن را برطرف خواهیم کرد. همچنین ما می‌توانیم به این افراد کمک کنیم تا به کشور خود بازگردند و یا اگر قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند، بتوانند به آن کشور مهاجرت کنند.

کاهش ۳۵ درصدی میزان بارندگی

استاندار خراسان رضوی در خصوص مشکل کم آبی اظهار کرد: این مشکل فراگیر بوده و ما نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم و میزان آب سدهای ما به ۱۷ درصد رسید که رقم بسیار پایینی است، این وضعیت شرایط را برای کشاورزان و دامداران ما دشوار ساخت؛ بنابراین مجبور شدیم سیاست‌هایی را در خصوص حوزه کشاورزی و دامداری مد نظر قرار بدهیم.

رشیدیان افزود: در سال گذشته حدود ۲۰۰۰ کیلومتر انتقال آب با لوله انجام دادیم، حدود ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خود را با آبیاری نوین آبیاری کردیم و حدود ۷۰ هزار کشت گلخانه ای انجام شد تا بتوانیم محصولات مورد نظر خود را در گلخانه تولید کنیم. همچنین سد سلمان و امتداد رودخانه هریرود به سمت سد دوستی برای ما حائز اهمیت است. امیدواریم این اقدامات برای رفاه بیشتر مردم و توسعه بیشتر برای دو کشور موثر باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.