صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نگاهی به مهمترین اظهارنظرهای مقامات جهان درباره ادلب
نگاهی به مهمترین اظهارنظرهای مقامات جهان درباره ادلب

نگاهی به مهمترین اظهارنظرهای مقامات جهان درباره ادلب

سخنگوی ناتو ضمن فراخواندن طرف‌های درگیر در سوریه به خویشتن‌داری، از آن‌ها خواست از هر اقدامی که موجب بدتر شدن وضعیت سوریه می شود، خودداری کنند.

ادلب

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وانا لونگسکو، سخنگوی ناتو اظهار داشت: این بسیار مهم است که تمامی طرف‌ها پایبند به خویشتن‌داری باشند و مانع از بدتر شدن اوضاع فاجعه‌بار در سوریه شوند.

لونگسکو گفت: ناتو علی‌رغم اینکه در سوریه هیچ نیرویی ندارد اما از تمامی تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه حل سیاسی ثابت درباره مساله سوریه حمایت می‌کند.

این اظهارات سخنگوی ناتو به دنبال انتشار اخباری مبنی بر آمادگی ارتش سوریه برای انجام یک عملیات گسترده برای آزادسازی ادلب از گروه‌های مخالف و تروریستی مطرح شده است.

از سوی دیگر، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: از طریق منابع خبری شنیده‌ایم که دولت سوریه تا دهم سپتامبر برای حمله به ادلب مهلت داده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل هفتم سپتامر جاری (۱۶ شهریور) نشستی را درباره اوضاع استان ادلب سوریه برگزار خواهد کرد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مهمترین اظهارنظرهای مربوط به ادلب از ۱۷ اوت تا پنجم سپتامبر:

۱۷ اوت

روسیه و ترکیه در مسکو مذاکراتی را درباره اوضاع ادلب انجام دادند.

۱۹ اوت

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی در ادلب و اطراف آن تاکید کرد.

۲۲ اوت

 آمریکا، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک به مناسبت پنجمین سالگرد وقوع حمله شیمیایی در غوطه شرقی دمشق، بار دیگر این کشور را به استفاده از این تسلحیات متهم کردند و هشدار دادند در صورت تکرار حملات شیمیایی ادعایی به دمشق پاسخ مناسب خواهند داد.

۲۳ اوت

فرانسه پیشنهاد روسیه مبنی بر آغاز بازگشت آوارگان جنگی به سوریه را رد کرد و در همین راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه یکم شهریور گفت: «با توجه به رفتار بشار اسد، (رئیس جمهوری سوریه) با کسانی که تا کنون به سوریه بازگشته‌اند و نیز احتمال حمله به مواضع شورشیان در شمال این کشور، شرایط برای بازگشت آوارگان هنوز فراهم نیست.»

۲۴ اوت

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که سران ایران، روسیه و ترکیه هفتم سپتامبر جاری (۱۶ شهریور) نشستی را درباره اوضاع ادلب در تهران برگزار خواهند کرد.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز هشدار داد که راه حل نظامی در ادلب باعث بروز “فاجعه” در این استان می‌شود.

۲۵ اوت

 سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار به آمریکا و متحدانش نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده در سوریه تاکید کرد، آمریکا در حال حاضر تنها با زبان تهدید حرف می‌زند. این سخنان ریابکوف در پاسخ به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح شد که پیشتر گفته بود، آمریکا برای حمله نظامی جدید به سوریه آماده می شود.

۲۶ اوت

 امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی کشورمان با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد. در همین روز وزارت دفاع سوریه نیز تاکید کرد که ادلب به آغوش وطن باز خواهد گشت و تمامی اراضی سوریه خواه با مصالحه و یا با انجام عملیات نظامی از وجود عناصر تروریستی پاک خواهد شد.

۲۷ اوت

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آمریکا در حال تجهیز ناوگان دریایی خود به منظور حمایت از شورشیان ادلب است.

 ۲۸ اوت

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اظهار داشت که کارمندان مرکز آشتی روسیه در پایگاه حمیمیم سوریه در حال انجام مذاکرات سختی در تمامی زمینه‌ها با فرماندهان گروه‌های مخالف در ادلب بوده و همچنین در حال فعالیت با شیوخ قبایل این منطقه هستند.

۲۹ اوت

در این روز روسیه ابراز امیدواری کرد که کشورهای غربی بر سر راه مقابله با تروریسم در ادلب مانع‌تراشی نکنند.

۳۰ اوت

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ارتش سوریه درحال آماده سازی خود برای آغاز عملیات آزادسازی ادلب است.

همچنین در همین روز خبرگزاری اسپوتنیک در خبری گزارش داد که پرونده “هیئت تحریر الشام” به ترکیه واگذار شده است و به دنبال آن ترکیه نیز اعلام کرد که به دنبال انحلال این گروه مخالف است.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز در کنفرانس مشترک با لاوروف تاکید کرد که کشورش سلاح شیمیایی در اختیار نداشته و از آن استفاده نکرده و نخواهد کرد.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز از همکاری کشورش با ایران و روسیه برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در ادلب خبر داد.

۳۱ اوت

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اظهار کرد که اسرائیل به توافقنامه‌هایی که احتمالا جامعه بین‌المللی بعد از جنگ ادلب امضا کند، پایبند نخواهد بود.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در همین روز در سخنانی از دفاع همتای روسش از حمله احتمالی به ادلب انتقاد کرد.

۱ اوت

نیروی دریایی روسیه رزمایشی نظامی را با استفاده از گروهی از رزمناوهای این کشور در آب‌های دریای مدیترانه برگزار و هدف این رزمایش را جلوگیری از هدف قرار دادن مواضع سوری توسط ائتلاف بین‌المللی ضد داعش اعلام کرد.

۲ اوت

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد، بشار اسد گفته که اولویت حال حاضر ما آزادسازی ادلب است و این کار یا با مصالحه انجام می‌شود و یا اینکه با عملیات نظامی.

۳ اوت

برخی سازمان‌های مدنی در کنار گروه‌های شورشی سوری اعلام کردند که فرستاده سازمان ملل به سوریه یک شخصیت “غیرقابل اعتماد” است.

۴ اوت

رئیس جمهوری آمریکا به سوریه و هم‌پیمانانش نسبت به حمله “بی‌پروا” به ادلب هشدار داد و در مقابل روسیه نیز در واکنش به هشدار رئیس جمهوری آمریکا گفت که هشدار نسبت به پیامدهای این عملیات بدون درنظر گرفتن تهدید گروه‌های تروریستی برای سوریه یک رویکرد ناقص است.

۵ اوت

در این روز واشنگتن بر توافق صورت گرفته در جریان دیدار وزیر خارجه آمریکا و ترکیه مبنی بر غیرقابل قبول بودن حمله نظامی به ادلب تاکید کرد. حال آنکه فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز نسبت به حمله به ادلب هشدار داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.