صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / در همایش تعاون و کشاورزی چه گذشت؟

در همایش تعاون و کشاورزی چه گذشت؟

همایش تخصصی تعاون، کشاورزی، روستا با حضور معاون رییس جمهوری در هتل المپیک تهران برگزاری شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌ جمهوری گفت: پروژه‌هایی که مردم در آنها مشارکت داشته باشند در اولویت تخصیص وام قرار می‌گیرند.

وی از اختصاص وام بدون کارمزد در مناطق مرزی خبر داد و گفت: برای روستاییان مناطق محروم و عشایری نیز وام با کارمزد سه درصد و آورده ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته ایم.

رضوی با اشاره به طرح اشتغال روستایی و عشایری افزود: برای روستاییان مناطق مرزی سود چهار درصد و برای مناطق معمولی سود شش درصد در نظر گرفته شده است.

سیدحمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در سخنانی از تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها خواست تا به بخش تعاون اعتماد کرده، ظرفیت‌های تعاونیها را به کار گرفته و برابر ماده ۲۶ برنامه ششم، طرح‌ها و پروژه‌های خود را به تعاونی‌ها واگذار کنند.

او با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید می‌تواند در زنجیره تامین مالی تعاونی‌ها ورود کند، اظهار کرد: تعاونی‌ها تا ۷۰ درصد به منابع داخلی خود متکی هستند و تنها به ۳۰ درصد تسهیلات بانکی اتکا دارند.

کلانتری ۶۵ درصد پرورش میگو ، ۴۴ درصد تولید خوراک دام و طیور و ۹۹ درصد امور صید و صیادی را در اختیار تعاونیها دانست و گفت: باید از تجربه کشورهای موفق در زمینه تعاون الگوبرداری کنیم و با نگاه به توسعه بخش تعاون به سمت توسعه تعاونی‌های روستایی، جنگلداری، مرتع‌داری و منابع طبیعی برویم.

محمودی قائم مقام وزیر نیرو نیز آمادگی وزارت نیرو برای تشکیل کمیته‌ای مشترک با وزارت تعاون را به منظور بررسی ظرفیت‌های بخش تعاون در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی و مدیریت منابع آبی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون بیش از ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد که می‌توان در زمینه تامین و توزیع آب روستایی، ارتقای کیفیت آب روستایی و بهداشت آب از آن‌ها کمک گرفت.

اما مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون از صدور ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه از بدو تاسیس خبر داد و میزان معوقات صندوق را چهار درصد اعلام کرد.

 او گفت: بیش‌ترین پرتفوی صندوق با بانک توسعه تعاون و پس از آن بانک کشاورزی بوده و تلاش شده در طرح اشتغال روستایی فعال عمل شود.

حسین نژاد مجموع ضمانت‌نامه‌هایی که صندوق تاکنون در بخش تعاون صادر کرده است در بخش کشاورزی ۴۰ درصد، بخش خدمات ۳۰ درصد و صنعت ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: صدور ضمانت نامه به تفکیک در بخش شهری ۴۵ درصد و بخش روستایی ۵۵ درصد بوده است.

حجت اله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون هم دراین همایش از پرداخت ۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک در سال گذشته خبر داد و مجموع تسهیلات پرداختی ازدواج را ۱۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های مختلف به تعاونی‌ها پرداخت کردیم و طی دو سال ۹۶ و ۹۷ نیز ۶۰۰ میلیارد تومان برای خرید تصمینی گندم اختصاص دادیم.

مهدیان با اشاره به طرح اشتغال روستایی گفت: درخواست‌هایی که به بانک معرفی شده حدود ۲۰ هزار فقره است و ۵۴۰۰ فقره تسهیلات به ارزش ۹۱۰۰ میلیارد تومان نیز به تصویب رسیده است.

به گفته وی بانک توسعه تعاون تلاش می کند تا تعاونی‌های بیش‌تری از مزایای طرح اشتغال روستایی و منابع پیش‌بینی شده بهره‌مند شوند و استانهایی که عملکردشان ضعیف است تقویت تقویت شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت وام اشتغال به زوجین روستایی دهه ۶۰ با سود ۴درصد

به گزارش کسب و کار نیوز، تفاهمنامه معاونت توسعه روستایی روستایی و مناطق محروم کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.