صفحه اصلی / سرخط خبرها / ناکارآمدی تنظیم بازار خودرو
ناکارآمدی تنظیم بازار خودرو

وزارت صنعت افزایش قیمت خودرو را تکذیب کرد

ناکارآمدی تنظیم بازار خودرو

در حالي كه صبح روز گذشته به نقل از وزير صنعت، معدن و تجارت خبري مبني بر صدور مجوز افزايش قيمت خودرو در فضاي رسانه‌اي پيچيده بود که ساعتی بعد این وزارتخانه افزايش قيمت خودرو را تكذيب كرد.

به گزارش کسب و کار نیوز،  در خبری که به نقل از شریعتمداری قبل از ظهر روز گذشته منتشر شد عنوان شده بود: «خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان افزایش ۷٫۵ میلیون تومانی خواهند داشت. همچنین خودروهای بالای ۴۵ میلیون، ۹٫۵ میلیون تومان افزایش قیمت خواهند داشت. خط تولید خودروهای پرتیراژ مشکلی ندارد و به محض دریافت قطعه، خودروهای ناقص تکمیل می‌شوند و وارد بازار خواهند شد.» اما ساعتی بعد وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع افزایش قیمت خودرو را تکذیب و اعلام کرد: «افزایش قیمت خودرو فعلا در دستور کار نیست و این وزارتخانه برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد»
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس مصوبه شورای هماهنگی سران ۳ قوه، از این پس شورای رقابت درباره همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاددهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند. پیش از این شورای رقابت در بازار خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذار بود. خودروسازان دلیل افزایش قیمت خودرو طی مدت اخیر را تقاضای زیاد می‌دانند. خودروسازان با حضور در برنامه خبری دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو را چنین تشریح کردند. محسن‌قاسم جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه‌شب شبکه دو سیما افزود: نه تنها عملا در مسیر تولید، انحرافی نسبت به سال گذشته نداشتیم، بلکه با وجود فشارها، تولید سال گذشته را تاکنون تقریبا محقق کردیم و گروه خودروسازی سایپا در ۵ ماه امسال، ۱۸ هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته، خودرو عرضه کرد. وی با اشاره به اینکه جوی که به وجود آمده تقاضا را افزایش داده است، ادامه داد: نیاز مردم به خودرو تولید داخلی حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در سال است، اما اکنون با حجم بسیار زیادی از تقاضا مواجه هستیم که برمبنای نیاز نیست، بلکه شکل سفته‌بازی دارد.
هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو هم با اشاره به قیمت بالای خودروهای تولید داخلی در حال حاضر گفت: این قیمت‌ها بسیار بالا و کاذب است و شاید در کل کشور ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه هم با این قیمت‌ها فروخته نشود. وی تاکید کرد: قیمت و بازار کنونی خودرو غیر واقعی است و برخی قیمت‌گذاری‌ها در سایت‌های مختلف موجب شده است بازار ملتهب شود. یکه‌زارع گفت: در سامانه فروش، عوامل محدود‌کننده‌ای را قرار دادیم از جمله اینکه خریدار در ۱۸ ماه گذشته از ایران‌خودرو یا سایپا خرید نکرده باشد یا اینکه با یک کد ملی در سال، فقط یک خودرو خریداری شود، اما با وجود همه این عوامل محدودکننده، به علت جاذبه بازار و وجود حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار متقاضی خرید خودرو، کنترل از دست خودروساز خارج است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین از اجرای طرح پیش‌فروش ۴۰ هزار دستگاه خودرو در هفته آینده خبر داد.
همچنین روز گذشته مدیر پشتیبانی و تولید گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: تحویل قطعات به خطوط تولید آغاز شده که بدین‌ترتیب می‌توانیم روزانه ۳ هزار دستگاه خودرو را آماده کرده و به واحد فروش تحویل دهیم. مسعود لولو افزود: هم‌اکنون ۱۰ هزار خودرو آماده تحویل داریم که به محض دریافت قطعات و تکمیل فرایند تولید، این خودروها روانه بازار خواهد شد.
دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو کافی نیست
در همین رابطه رضا شیوا، رئیس شورای رقابت افزود: خودرو‌سازان معتقد به افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، ‌شیشه و مابقی مواد مصرفی این صنعت هستند که به علت واضح نبودن دلایل عنوان شده افزایش قیمتی در خودرو وجود نخواهد داشت. شیوا با اشاره به ارائه توضیح دلایل یکی از شرکت های خودرو‌سازدرباره کاهش تولید امسال نسبت به سال گذشته ادامه داد: این شرکت ها اعلام کردند حاشیه بازار ایجاد شده در خودرو به دلیل حجم بالای تقاضای کاذب است. وی گفت: درباره تغییر قیمت خودرو پس از استعلام از بانک مرکزی درباره صحت تغییرات مواد اولیه تصمیم‌گیری خواهد شد.

عرضه ۵۰ هزار دستگاه محصول سایپا از امروز
براساس اعلام گروه خودروسازی سایپا از امروز ساعت ۱۰ صبح طرح پیش فروش اینترنتی ۵۰ هزار دستگاه خودرو با هدف تنظیم بازار آغاز خواهد شد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام این شرکت در این طرح محصولات خانواده پراید، تیبا، ساینا و وانت نیسان با قیمت زمان تحویل خودرو، عرضه خواهند شد. براساس شرایط اعلام‌شده کسانی که در ۱۸ ماه گذشته از این شرکت اقدام به خرید خودرو کرده‌اند امکان خرید در این طرح را نخواهند داشت. همچنین هر کد ملی تنها امکان ثبت‌نام یک دستگاه خودرو را داشته و برای جلوگیری از واسطه‌گری خودروهای مذکور فاقد امکان صلح و انتقال به غیر است. ثبت‌نام برای افراد زیر ۱۸ سال نیز در این طرح امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.