صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تشکیل شورای رصد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی دانشجویان/میزان اعتبار وام شهریه مشخص شد

رییس صندوق رفاه دانشجویان خبر داد

تشکیل شورای رصد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی دانشجویان/میزان اعتبار وام شهریه مشخص شد

مشاور وزیر علوم و رییس صندوق رفاه دانشجویان از تشکیل شورای رصد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی دانشجویان در عرصه‌های رفاهی و دانشجویی در دانشگاه‌ها از ابتدای سال جاری خبر داد.

یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان

به گزارش کسب و کار نیوز، مهندس یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گردهمایی معاونان دانشجویی و فرهنگی که امروز در دانشگاه تهران برگزار می شود، گفت: ما با رویکرد مبتنب بر مدیریت مشارکتی در صندوق رفاه دانشجویان سعی کردیم نقطه نظرات کارشناسی را برای خدمات رفاهی در دانشگاه‌ها داشته باشیم. 

وی در افزود: در صندوق رفاه دانشجویان ۵۰۹ میلیارد تومان بودجه داریم که شامل ۴۰۷ میلیارد تومان وام و ۱۱۰ میلیارد یارانه تغذیه است و تلاش شده خودمان را از حیث منابع تقویت کنیم به همین دلیل بودجه امسال صندوق رفاه به ۶۷۳ میلیارد تومان افزایش یافت که ۲۴۶ میلیارد تومان اعتبارات عمومی و ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمد اختصاصی و ۲۷ میلیارد آن برای وام شهریه اختصاص داده شد. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: ۸۰ میلیارد تومان از بانک توسعه تعاون و ۴۰ میلیارد تومان از بانک مهر با هم افزایی صورت گرفته تا به عنوان وام شهریه در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود با این هم افزایی‌های صورت گرفته ۱۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کردیم امسال در خدمت جامعه هدفمان یعنی دانشجویان باشد. 

یزدان مهر با اشاره به برنامه‌های صندوق رفاه برای سال تحصیلی جدید گفت: برای رفع مشکلات IT صندوق رفاه با دانشگاه‌ها تعامل داشته و با این تعامل صندوق ۱۴۰۰ را طراحی کردیم اقدامات زیرساختی خوبی صورت گرفت که در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر در روز می‌توانند به سایت صندوق مراجعه و فعالیت کنند. رویکردمان این است که اطلاعات را با سامانه‌های به روز شده یکپارچه سازی کنیم دومین برنامه ما ارایه تسهیلات و ساخت است که با پیگیری‌های صورت گرفته منع ساخت خوابگاه‌ها برداشته شد و ساخت سراهای دانشجویی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: تاکنون ۵۰ درخواست به سمت صندوق آمده که ۲۰ مورد آن در کمیسیون دائمی صندوق به تصویب رسیده و به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم دانشگاهی که درآمد اختصاصی بالایی دارد می‌تواند اقدام به ساخت خوابگاه و دریافت وام داشته باشد، اما دانشگاهی که درآمد پایینی دارد نمی‌تواند از این وام‌ها استفاده کند. 

یزدان مهر ادامه داد: تکمیل سراهای دانشجویی یکی از تسهیلاتی است که با آن‌ها موافقت شده حدود ۲۰۰ سرای دانشجویی باید بسازیم تا کمبودها جبران شود هم چنین کمک به ارتقای سراهای دانشجویی رتبه ۳ و ۴ ادامه دارد امسال ۱۹۹ سرای دانشجویی ارتقا پیدا کردند تعداد کمی از این سراها اقدامی نکردند و امسال سال آخر ارتقای دانشجویی است که دانشگاه‌ها فرصت دارند سراهای دانشجویی رتبه ۴ را معرفی کنند و این سراها ارتقا پیدا کنند. 

وی یادآور شد: ۵۵ میلیارد تومان برای ارتقای سراهای دانشجویی رتبه ۴ پیش بینی کردیم و امیدواریم در مهر ماه شاهد بهبود فضاهای خوابگاهی باشیم. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اظهار داشت: ۱۳۱ درصد نسبت به ۳ سال گذشته رشد داشتیم و ۳۱ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها در این زمینه کمک کردیم.

وی هم چنین از مقاوم سازی سراهای دانشجویی در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: تیم فنی برای این مورد تشکیل شده و امیدواریم امسال و سال آینده گام موثری در این زمینه داشته باشیم. 

یزدان مهر گفت: رتبه بندی دانشگاه‌ها براساس خدمات تغذیه است این اقدام عملیاتی شده و ۱۰۷ آشپزخانه در رتبه ۳، ۴۱ آشپزخانه رتبه ۲ و ۱۵ آشپزخانه در رتبه ۱ هستند که امسال برنامه ریزی شده بتوانیم رتبه ۳ را ارتقا دهیم. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: فاز اول کمک به رتبه بندی آشپزخانه‌ها آماده شده و امیدواریم بتوانیم از محل یارانه‌ها به دانشگاه‌ها این کمک‌ها را ارسال کنیم. 

وی هم چنین از ایجاد رستوران‌های مکمل در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: ایجاد رستوران‌های مکمل در دانشگاه‌ها آغاز شده که بسیاری از دانشگاه‌ها به پیشواز این طرح رفتند و با پیگیری صورت گرفته توانستیم ۲۴۳ میلیارد تومان ظرفیت سازی کنیم. 

وی ادامه داد: پرداخت وام شهریه یکی از مشکلات اساسی ما بود ۸۵ درصد دانشجویان وام شهریه پرداخت می‌کنند که با هم افزایی بانک‌ها ۶۲۰ میلیارد تومان وام شهریه پرداخت خواهیم کرد این وام‌های شهریه با کارمزد ۳ درصد پرداخت می‌شوند.

یزدان مهر اضافه کرد: حمایت از کارآفرینی و شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار دارد و از کارگاه‌های مهارت محور حمایت خواهیم کرد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام در اختیار این کارگاه‌ها قرار می‌دهیم و به هر دانشجو ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه داده می‌شود در فاز اول ۳۰ تا ۵۰ کارگاه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی هم چنین از تشکیل شورای رصد در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: به دلیل اوضاع نامساعد اقتصادی شورای رصد متشکل از معاون فرهنگی وزارت علوم، رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس حراست وزارت علوم و رئیس صندوق رفاه به زودی تشکیل می‌شود که مشکلات دانشگاه‌ها رصد و براساس تدابیر اندیشیده شده آن‌ها را حل کنیم تا بتوانیم آرامش را در دانشگاه‌ها در سال تحصیلی داشته باشیم. 

یزدان مهر یادآور شد: طرح مدیریت منابع خدمات رسانی را نیز تدوین کردیم که براساس آن معاونان دانشجویی از مسئولیت پذیری و کارآمدی بیشتری برخوردار باشند و هم چنین در بحث درآمدزایی بتوانند ورود بهتری داشته باشند سه کتاب برای تغذیه دانشگاه‌ها به چاپ رسیده که راهنمای تغذیه بهتر دانشگاه ها باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.