صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / آغاز عملیات ساخت آزمایشگاه مرجع ملی خلاء در سایت فردو

آغاز عملیات ساخت آزمایشگاه مرجع ملی خلاء در سایت فردو

ساخت آزمایشگاه مرجع ملی خلاء با حضور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مجموعه هسته‌ای فردو آغاز شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، حشمت‌الله فلاحت پیشه – رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی – در حاشیه بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز، ساخت این آزمایشگاه را یکی از بهره‌برداری‌های صنعتی از فناوری هسته‌ای کشور دانست و گفت: قرار است این آزمایشگاه ۲۰ فروردین سال آینده همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای افتتاح شود.

وی افزود: ساخت آزمایشگاه مرجع ملی خلاء، اقدامی اساسی در عرصه رقابتی و صنعت هسته‌ای در کشور است و با وجود کارشکنی‌های صورت گرفته در برجام، نشان می‌دهد که کشور متوقف نیست و این فناوری را ادامه می‌دهد.

فلاحت‌پیشه هدف از بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای را تنظیم پنجمین گزارش برجام در مجلس دانست و بیان کرد: گزارش تحلیلی اجرای برجام از وزارت امور خارجه دریافت شده و بازدیدهای اعضای کمیسیون امنیت ملی از تاسیسات هسته‌ای کشور در حال انجام است.

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما ادامه داد: تحقق فرمان مقام معظم رهبری برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو، یکی از موضوعات است که خوشبختانه در حال حاضر این امکان برای تحقق فرمایش رهبر در تاسیسات هسته‌ای کشور وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر که برجام عملا در شرایط پرنوسانی قرار دارد، فناوران هسته‌ای کشور تلاش کردند که متناسب با پیشرفت‌های روز دنیا فناوری هسته‌ای را پیش ببرند و به گونه‌ای عمل کنند که اگر وقفه‌ای در موضوع برجام شکل گرفت اثر منفی در روند رشد فناوری هسته‌ای در کشور نداشته باشد که خوشبختانه این مورد در تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز مشاهده شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به برگشت‌پذیری به عنوان یکی دیگر از موضوعات اشاره و عنوان کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران چندین بار اظهار داشتند که جمهوری اسلامی ایران تنها طرفی است که کامل به برجام پایبند بود و موضوعی که حائز اهمیت است فرآیند برگشت پذیری است که از نظر فنی و زمانی برای کشور وجود داشته باشد که خوشبختانه این امکان هم وجود دارد.

فلاحت‌پیشه افزود: گزارش پنجم کمیسیون امنیت ملی، گزارشی پر از امید به فناوری‌های تازه و امید به نبوغ هسته‌ای است که به هیچ وجه تحت تاثیر نوسانات و نامردی‌های سیاسی طرف آمریکایی قرار نمی‌گیرد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نیز با اشاره به اینکه فرآیند برگشت‌پذیری هسته‌ای برای کشور وجود داشته و دارد، گفت: ما در چهارچوب برجام حرکت کردیم اما این حرکت در صنعت هسته‌ای کشور، نه پسرفت بوده است و نه توقف.

مجتبی ذوالنور افزود: از نظر فنی و زمانی با توجه به کیفیت و کمیت کارخانه‌های مونتاژ در مدت کوتاهی می‌توان ظرفیت غنی‌سازی را بالا برد.

بر اساس این گزارش، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به همراه تعدادی از اعضای این کمیسیون از جمله مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای، کریمی قدوسی، صفاری نطنزی و شوشتری، امروز (دوشنبه) ضمن بازدید از مجتمع‌های هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) و شهید احمدی روشن (نطنز) در جریان آخرین فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در این سایت‌ها قرار گرفتند.

هدف از این بازدید کسب اطمینان نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ایجاد زمینه برای تحقق ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو در کشور با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.