صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / شهرکهای علم و فناوری محور توسعه و پیشرفت هستند
شهرکهای علم و فناوری محور توسعه و پیشرفت هستند

معاون علمی رییس جمهور:

شهرکهای علم و فناوری محور توسعه و پیشرفت هستند

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین آغاز به کار کنفرانس بین المللی پارک های علم و فناوری در اصفهان اظهار کرد: در پنج سال آینده برترین شرکت ها، استارتارپ هایی هستند که با استفاده از نسل جوان، دست به کارآفرینی می زنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اصفهان نیوز، وی تغییر نظام آموزشی را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: در جهان کنونی آموزش همچنان ادامه می یابد و شهرهای نوآور و فناور، آموزشی فراگیر خواهند شد.
وی گسترش پارک های و شهرک های علمی و فناوری را به عنوان تحولی در حوزه آموزش برآورد کرد و افزود : شهرکهای علمی و فناوری محور توسعه و پیشرفت به شمار می روند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش ویژه نیروی انسانی در حوزه علوم و فنون جدید، بیان داشت: ایران در این عرصه رتبه بسیار خوبی در جهان دارد و در چهار سال گذشته در راستای حمایت ها و سرمایه گذاری برای نیروی انسانی موفق عمل کرده است.

ستاری ادامه داد: امسال بیشترین صادرات محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی بوده است و این نشان دهنده وضعیت مطلوب تولید در حوزه صنعت پزشکی است.
به گفته وی، صادرات محصولات دانش بنیان پارسال به ۴۵۰میلیون دلار رسید و در این زمینه رشد قابل توجهی داشته ایم.

شش هزار و ۸۰۰ دانش آموخته شهرک علمی-تحقیقاتی اصفهان

رییس انجمن جهانی پارک های فناوری نیز در این همایش با بیان این که مدیران پارکهای علم و فناوری باید بدنبال نوآوری برای توسعه باشند، گفت: سیستم نوآوری بر مبنای دانش و ایجاد شبکه در کشورها و جوامع مختلف شکل می گیرد.
جوزف پیکه’ Josep Pique افزود : مدیران حوزه های علم و فناوری جوامع مختلف باید با گسترش تولید علم و دانش و ایجاد شبکه های گسترده بین فعالان این عرصه به دنبال نوآوری برای توسعه و پیشرفت باشند.
وی برگزاری این کنفرانس را فرصت بسیار خوبی برای شناسایی فعالان این بخش در دنیا و ایفاگران نقش های اصلی آن در کشورها دانست و اظهارداشت : باید به دنبال ایجاد شبکه های گسترده در جهان از طریق این گردهمایی ها باشیم.
رییس انجمن جهانی پارک های فناوری ادامه داد : در این کنفرانس باید برای اجرای طرح های مشترک و برنامه ریزی جهت توسعه از طریق گفتمان و افزایش هم افزایی و ارتباط اقدام کنیم.
پیکه بر افزایش کیفیت ارتباط بین پارک های علم و فناوری دنیا و عقد قراردادهای همکاری بیشتر در سال های آینده با هدف افزایش تولید دانش و گسترش شبکه ها تاکید کرد.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این آیین گفت: این شهرک حدود ۲۰ سال گذشته عضو انجمن جهانی پارک های علم و فناوری است.
مهدی ابطحی با بیان این که شهرک علمی اصفهان در ایجاد و گسترش پارک های علم و فناوری در ایران پیشرو است، افزود: ۵۰۰ شرکت دانش بنیان با اشتغال حدود شش هزار و ۸۰۰ دانش آموخته در این شهرک فعال هستند.
وی با بیان این که مراکز منطقه ای یونسکو می تواند به طور وسیعی در گسترش ارتباطات بین المللی برای توسعه پارک های علم و فناوری نقش ایفا کند، گفت: مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری (آیریس) توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در شهرک علمی اصفهان تاسیس شد و تلاش می کند تجربه های ایران در این حوزه را به کشورهای در حال توسعه منتقل کند.

پشتیبانی از ۵هزار شرکت دانش بنیان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش گفت: دانشگاههای کشور موظف هستند در زمینه تربیت نیروی انسانی با پارک های علم و فناوری همکاری و با حرکت به سمت دانشگاه های کارآفرین، در این عرصه نقش آفرین باشند.

منصور غلامی افزود: دانشگاهها باید از ظرفیت پارک های علم و فناوری برای تربیت نسل جدید دانشجویان استفاده کنند.
وی اضافه کرد: همکاری دانشگاهها با پارک های علم و فناوری و حضور مراکز رشد در کنار دانشگاههای بزرگ فرایندی را شکل می دهد که به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ‘ برنامه مشترک بین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، آینده خوبی را در افق خیلی نزدیک برای علم و فناوری در بستر اقتصاد کشور رقم خواهد زد، اظهارداشت: در این برنامه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه های ایجاد بازار برای فعالیت پایدار این شرکت ها و موسسات را فراهم می کند و دانشگاه نیز تربیت نیروهای مورد نیاز این شرکت ها برعهده خواهد داشت.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پنج هزار شرکت دانش بنیان را در مراکز رشد پشتیبانی می کنیم که از سرعت رشد خوبی برخوردارند و این از دستاوردهای کشور است.
غلامی افزود: ۴۲ هزار شغل در این شرکت ها و پارک ها ایجاد شده که جزء شغل های پایدار هستند و از دستاوردهای علم و فناوری کشور محسوب می شود.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: در ایران ۴۳ پارک علم و فناوری وجود دارد که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین آنها محسوب می شود.
وی افزود: سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری نشست معتبری است که با حضور نمایندگی ها و هیات های ارزشمند از کشورهای مختلف در حال برگزاری است تا بتوانیم تجارب خود را منتقل کنیم و تجربیات جدیدی را به دست آوریم.

نمایشگاه دستاورد‌های پارک‌های علم و فناوری کشور در اصفهان

نمایشگاهی از دستاورد‌های پارک‌های علم و فناوری کشور در حاشیه سی و پنجمین کنفرانس بین المللی پارک‌های علم و فناوری در هتل عباسی دایر شد.

در این نمایشگاه دستاوردهای و محصول های دانش بنیان این ۲۰شرکت دانش بنیان در قالب ۱۷ غرفه عرضه شده است.

ساخت دستگاه های آب شیرین کن و اسپارک پلاسما سنترینگ از جمله محصولات دانش بنیان عرضه شده در این نمایشگاه علمی است.

سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری روز دوشنبه با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مهمانسرای عباسی این شهر آغاز شد.
در این کنفرانس سه روزه، رئیس و دبیرکل انجمن پارک های علم و فناوری جهان، وزیر علوم افغانستان، سفرای بیش از ۳۰ کشور و کارشناسان پارک های علم و فناوری ۵۰ کشور جهان حضور دارند.
عنوان این کنفرانس’ به سوی شهرها و جوامع پایدار، پرورش و ترویج اکوسیستم‌ های نوآوری ‘ است که از مجموع ۱۵۸ مقاله رسیده به دبیرخانه از ۳۰ کشور جهان، ۵۳ مقاله کامل انتخاب و ۲۷ مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.