صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / ‎توجه به صنعت چاپ از الزامات وضروریات موفقیت در صادرات غیرنفتی است
‎توجه به صنعت چاپ از الزامات وضروریات موفقیت در صادرات غیرنفتی است

‎در اولين نشست از چهارمین نكوداشت هفته علوم و فناوري چاپ در سازمان توسعه تجارت ایران عنوان شد

‎توجه به صنعت چاپ از الزامات وضروریات موفقیت در صادرات غیرنفتی است

در جریان افزایش قیمت دلار در هفته گذشته و امروز، فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که بالا رفتن تقاضا و در مقابل کاهش دلار و نبودن جنس در بازار عامل رشد قیمت بوده است.

به گزارش  کسب و کار نیوز ،‎‎نخستین نشست تخصصی چهارمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ با حضور دکترسلیمی قائم مقام معاون توسعه صادرات کالا سازمات توسعه تجارت ایران، مهندس محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، و جمعی از فعالان و پیشکسوتان حوزه چاپ در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
دکتر سلیمی در”نشست تخصصی صنعت چاپ در خدمت کالای ایران ساخت و صادرات غیرنفتی” با اشاره به اینکه توجه به صنعت چاپ از الزامات وضروریات موفقیت در صادرات غیرنفتی است خاطرنشان کرد: این سازمان با توجه به مشکلات و تحریم های موجود بیش از هر زمانی برای افزایش صادرات غیرنفتی تلاش می کند و در این زمینه از کمک و مساعدت همه تشکلهای علمی و اجرایی بویژه انجمن علمی فناوری چاپ ایران استفاده می کند.
‎معاون قائم مقام توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نیم قرن سابقه فعالیت این سازمان در کشور افزود: یکی از مشکلاتی که تاکنون برای صادرات کالا وجود داشته و نیازمند چاره جویی اساسی برای آن هستیم توجه به چاپ و توجه به بازار و سلیقه مشتریان در کشورهای مختلف دنیاست که تشکل هایی مثل انجمن علمی فناوری چاپ ایران می تواند در این زمینه به کمک محصولات صادراتی و صادرکنندگان بشتابد.
‎وی با اشاره به اینکه زلف صادرات به مشتری گره خورده یادآور شد: در حال حاضر ۲۸۰۰ صادرکننده حقیقی و خصوصی داریم که شاید ۵۰ صادرکننده موضوعاتی مثل بسته بندی را جدی می گیرند و در این زمینه نیازمند عزم جدی در توجه به مقوله چاپ و بسته بندی و تعامل با انجمن ها و تشکلهای علمی و دانشگاهی برای ورود به بازارهای جهانی هستم.این مقام مسئول صادرات غیرنفتی را یک ضرورت عنوان و خاطرنشان کرد: همکاری های علمی، مشاوره های آموزشی با نهادها و تشکل های علمی و دانشگاهی یکی از اولویت های سازمان است و معتقد هستیم بحث چاپ و بسته بندی ارزش افزوده ای ایجاد می کند که حیرت انگیز است و در این راستا خواهان حضور انجمن در تصمیم سازی های سازمان توسعه تجارت و شناسایی بازارهای جدید برای توسعه صادرات و توانمندسازی صادرکنندگان هستیم.
‎وی بر آموزش،تبلیغات و بازاریابی صادرکنندگان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر برندهایی داریم که برای کشورهای اروپایی و حتی آمریکا در شرایط تحریم محصولات خود را صادر می کنند و همه این ها با توجه به سلیقه مشتریان و توجه به مقوله مهم و اساسی چاپ و بسته بندی ممکن شده است.
‎آمادگی برای نقش آفرینی در زمینه صادرات غیرنفتی با تکیه بر صنعت چاپ
‎مهندس محمد بیطرفان با تاکید بر اینکه صنعت چاپ ایران ابعاد و زوایای بسیاری دارد اظهار داشت: مهمترین دستاورد صنعت چاپ و بسته بندی ایجاد ارزش افزوده در همه بخش های اقتصادی و موفقیت در بازارهای جهانی است.
‎وی در چهارمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ که در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد یادآور شد: صنعت چاپ ایران از تحولات جهانی عقب مانده است و ضرورت دارد با نگاه علمی و کارشناسی و همکاری و همدلی دست اندرکاران وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تشکل های این بخش مثل انجمن علمی فناوری چاپ ایران این عقب افتادگی ها را جبران نماید.
‎وی بر ضرورت همکاری وزارتخانه ها و دستگاه های متولی با این انجمن تاکید کرد و گفت: اصلاح ساختار نهاد های صنعت چاپ، اصلاح سرفصل های آموزشی و دانشگاهی همگام با تحولات جهانی، توجه به نیازهای اساسی این صنعت و توسعه نوآوری و کارآفرینی در این صنعت و … از نیازهای اساسی این صنعت محسوب می شود.
‎وی بر ایجاد کلینیک بسته بندی تاکیدکرد و گفت: آمادگی داریم برای آسیب شناسی صادرات محصولات و کالای ایرانی این کلینیک را با همکاری دستگاه ها و سازمان و … دایر کنیم.
‎حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و پیشکسوت عرصه مطبوعات در این نشست از کمبود امکانات در حوزه چاپ انتقاد کرد و خاطرنشان کرد:صنعت چاپ ایران نیروهای ورزیده بسیاری دارد ولی این صنعت به دلیل عدم توجه از سوی سازمان ها و نهادهای ذیربط با کمبود امکانات و زیرساخت ها مواجه است و در این زمینه همکاری دستگاه های علمی و اجرایی و تشکلهایی مثل انجمن علمی فناوری چاپ که پلی میان صنعت و دانشگاه است می تواند راهگشا باشد.
‎وی افزود: انتظار داریم در دولت دوازدهم حمایت های لازم از این صنعت راه را برای توسعه همه جانبه آن فراهم نماید.
 صنعت چاپ مادر همه صنایع و پیش برنده آن هاست

‎غلامرضا شجاع نیز در نشست تخصصی صنعت چاپ در خدمت کالای ایران ساخت و صادرات غیرنفتی گفت:در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا صنعت چاپ بعد از صنایع اسلحه و کشاورزی در رتبه سوم قرار دارد ولی متاسفانه در کشور چاپ به چاپ نشریات و مکتوبات محدود شده است.
‎مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران با تاکید بر اینکه این صنعت با همه اهمیتش به شدت نیازمند حمایت مسئولان است افزود: صنعت چاپ مادر همه صنوف و صنایع است و صادرات، بازاریابی و توسعه اشتغال و کارآفرینی و… در این صنعت می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای کشورمان به همراه داشته باشد.
‎شجاع به چالش‌های این صنعت در ایران اشاره کرد و گفت: با وجود تفاهم نامه ای که بین وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شده است چاپ هنوز به بخش صنعت منتقل نشده است و هنوز گرفتاری این صنعت ادامه دارد.
‎رویداد استارت آپی علوم و فناوری چاپ برگزار می شود
‎دکتر کاووسی مدیر اجرایی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با اشاره به همکاری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: در راستای سند ملی برنامه راهبردی فناوری ساخت پیشرفته جمهوری اسلامی ایران و با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی برای توسعه کاربردهای ساخت پیشرفته در کشور، نشست آشنایی با «جایگاه علوم و فناوری های نوین و چاپ سه بعدی در صنعت چاپ» را در تاریخ ۱۳ شهریورماه جاری در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌نمایند.
‎وی افزود: این ستاد در نظر دارد، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی فواید و محصولات صنعت ساخت پیشرفت به تولیدکنندگان صنعت چاپ و همچنین فرهنگ‌سازی و آشنایی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی صنعت مذکور با مزایا و فرصت‌های اقتصادی ساخت پیشرفته را در این نشست به بحث و بررسی بگذارد.
‎کاووسی با معرفی ۱۲ عنوان فعالیت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علم و فناوری یاست جمهوری یادآور شد: برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری رویداد کارآفرینی، آموزش فعالان صنعت چاپ، توجه به چاپ سه بعدی و … از برنامه های این معاونت درراستای توجه به بخش فناورانه و کارآفرینانه صنعت چاپ با همکاری نهادها و تشکل ها از جمله انجمن علمی فناوری چاپ ایران است.
‎صنعت چاپ فرصت های بسیاری دارد
‎رضا رضایی پیشکسوت چاپ و به عنوان کسی که برای اولین بار روتوگرافی را در کشورمان بنیان نهاد نیز گفت: متاسفانه این صنعت خیلی دیر به عنوان صنعت لحاظ شد و همین امر یکی از دلایل عقب ماندگی آن در کشور است، از سوی دیگر این صنعت نیازمند حمایت است چرا که با توجه به تغییر نرخ دلار و مشکلات تحریم فعالان این صنعت با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.
‎رییس انجمن با تاکید بر ارتقاء سرمایه های انسانی در این صنعت اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی ماهر و دانشگاهی در این صنعت بسیار مهم است و باید تلاش کنیم توجه همه صنوف و صنایع به این صنعت جلب شود.
‎رضایی تولید، صادرات و بازاریابی را مدیون توجه به صنعت چاپ عنوان کرد و گفت: این صنعت می تواند حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد به شرط آنکه به جایگاه واقعی آن به عنوان یک صنعت حیاتی توجه کنیم.
‎نقشه راه صنعت چاپ باید تدوین و ترسیم شود
دکتر مریم عطائی فرد هیات علمی موسسه پژوهشی رنگ و پوشش نیز گفت:صنعت چاپ می تواند به یاری کشور بیاید ولی در این حوزه نیازمند دو حرکت مهم هستیم اولا باید نقشه راه صنعت چاپ تدوین و ترسیم شود و ثانیا صندوقی برای حمایت از بومی سازی این صنعت و حمایت از فعالان بخش صنعت چاپ با مشارکت و پیشقدمی سازمان توسعه تجارت ایران و انجمن تشکیل شود.
‎محمود طائل مدرس دوره های چاپ امنیتی و اوراق بهادار بانک مرکزی نیز در این نشست به ایجاد دانشگاه چاپ تاکید کرد.
‎دکتر بختیاری فرد از دانشگاه هنر و دکتر زنگی از دانشگاه تهران نیز در این نشست دیدگاه های خود را بیان کردند.
‎گفتنی است انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سالهای اخیر نقش فعالی را در نهادسازی، بومی سازی صنعت چاپ، توسعه اشتغال و کارآفرینی و ایجاد شرکت های دانش بنیان، توجه به پژوهش و فناوری و ارتباط بین دانشگاه و صنعت و توسعه تحصیلات تکمیلی و تعامل با نهادهای مسئول در امر چاپ و بسته بندی داشته است.

 

همچنین مطالعه کنید:

۱۱۰۰ دستگاه خودرو برقی ۵ روزه مجوز استاندارد گرفتند

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدحسین طاهری مدیرکل استاندارد استان تهران در جریان بازدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.