صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بازار ۲ میلیارد دلاری قاچاق تلفن همراه از بین رفت
بازار ۲ میلیارد دلاری قاچاق تلفن همراه از بین رفت

بازار ۲ میلیارد دلاری قاچاق تلفن همراه از بین رفت

طبق اعلام مسوولان، رجیستری، ارزش ریالی بازار قاچاق که بیش از ۲ میلیارد دلار در سال بود و در حوزه اقتصاد به‌صورت غیرشفاف بین مجموعه‌هایی دست به دست می‌شد را به صفر رسانده است.

 حدود ۹۵ درصد گوشی‌های کشور قبل از طرح رجیستری به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند و اکنون طبق اعلام مسوولان، رجیستری، ارزش ریالی بازار قاچاق که بیش از ۲ میلیارد دلار در سال بود و در حوزه اقتصاد به‌صورت غیرشفاف بین مجموعه‌هایی دست به دست می‌شد را به صفر رسانده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پوشش همه شهرها و ‌۵۸ هزار کیلومتر از راه‌های کشور با خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه گفت: در نخستین سال فعالیت دولت دوازدهم، ضمن رساندن بازار ۲ میلیارد دلاری قاچاق گوشی همراه به صفر، شاهد ارتقای ۲۰ رتبه‌ای ایران در شاخص‌های بین‌المللی دولت الکترونیک بودیم.

محمدجواد آذری جهرمی با تاکید بر اینکه سنگ‌اندازی در تمام مراحل انجام طرح رجیستری تلفن همراه وجود داشته و همچنان ادامه دارد، گفت: در هر مقطعی سنگ‌اندازی‌هایی انجام شد و حالا هم در اذهان عموم به تخریب طرح ادامه می‌دهند مثلا در مورد گرانی تلفن همراه می‌گویند چون طرح رجیستری انجام شده تلفن همراه گران شده در صورتی که قبلا تلفن با دلار ۳۸۰۰ وارد کشور می‌شد و الان با دلار گران‌تر وارد شده و این ربطی به ثبت تلفن همراه ندارد.

وی افزود: اتفاقا این پروژه یک جا خوب عمل کرد، عده‌ای ارز ۴۲۰۰ گرفتند که گوشی وارد بازار کنند ولی آن را با ارز ۱۰ هزار تومانی فروختند، ولی ما با سند و مدرک دقیق مچ آن‌ها را گرفتیم.

او با اشاره به گزارش سازمان تعزیرات برای جریمه ۴۳ میلیارد تومانی شرکت‌های متخلف وارد کننده گوشی همراه گفت: دولت الکترونیکی مشخص کرد که چه کسی ارز دولتی گرفته، به کجا داده و چگونه آن را هزینه کرده است و با این مکانیزم این همه پرونده تخلفات وجود دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به حضور میدانی در بازار موبایل برای بررسی بالا رفتن قیمت گوشی تلفن اظهار کرد: دو دلیل برای بالا رفتن قیمت وجود دارد، یک بخش به دلیل بالا رفتن قیمت ارز است که اجتناب‌ناپذیر است، بخش دیگر به دلیل کمبود گوشی در بازار است.

وی افزود: در بازار موبایل سه دسته مشکلات را بدست آوردیم؛ یک دلیل این است که واردکنندگانی که جنس را وارد می‌کردند با توجه به مشکلی که برایشان پیش آمده، فرایند واردات را درست انجام نمی‌دهند که قرار است وزارت صمت این فرایند را با دید بازتری اصلاح کند. بحث دوم این است که گوشی الان در گمرک موجود است اما کسانی که گوشی را آورده‌اند، طبق مقررات چون ارز غیرتخصیصی است، گمرک آن‌ها را ترخیص نمی‌کند که بانک مرکزی قرار است مشکل آن‌ها را حل کند. علت سوم توقیف ۱۲۰ هزار گوشی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای تعیین تکلیف آن‌ها با دادستان تهران مکاتبه کرده‌ام.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر این ۷۰۰ هزار گوشی آزاد شود، علت کمبود گوشی که باعث گرانی شده حل می‌شود اما واقعیت است که قیمت گوشی به حالت قبل برنمی‌گردد زیرا ارز گران شده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: ضریب استقرار دولت الکترونیکی که یک شاخص بین‌المللی به نام EGDR است، در طول برنامه ششم باید باید ۳۹ رتبه رشد داشته باشد که ما در سال اول برنامه به گواهی سازمان‌های بین‌المللی ۲۰ رتبه رشد کرده‌ایم که یک جلوه دولت الکترونیکی، طرح ثبت تلفن همراه بود که جلوی قاچاق را توانست بگیرد، قاچاقی که منابع بسیار زیادی را به همراه داشت.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه یکی از سوالات نمایندگان از رییس جمهوری در مورد قاچاق بود تصریح کرد: دستاورد دولت دوازدهم مبارزه با قاچاق در این حوزه بود. با استفاده از فناوری اطلاعات به جای کارگروه و ستادهایی که بعضا خود نیز آلوده می شدند می‌توان حوزه را مدیریت کرد.

محمدجواد آذری جهرمی گفت: مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتشان اعلام کردند که ما خوب بلد نیستیم دستاوردها را نشان بدهیم. خیلی از اتفاقات در حوزه دولت الکترونیک افتاده که لازم است برای مردم به صورت مصداقی گفته شود و در هر صورت باید کوره‌راه‌ها بسته و نظام اداری گندزدایی شود، به خصوص در شرایط فعلی کشور ضرورت اجرای این پروژه‌ها بیشتر از قبل است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: دستاورد مهمی که در یکسال اخیر و به خصوص در این ایام شاهدیم، اعتماد کردن نسل‌های اول و دوم انقلاب به نسل سوم بود و فکر می‌کنم با حضور در مجموعه دولت و در مقام وزارت، این تابو که جوانان نمی‌توانند مدیریت کنند، شکست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.