صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / چرا در تهران ۱۷۳ جواز صنعتی صادر شده است؟
چرا در تهران ۱۷۳ جواز صنعتی صادر شده است؟

چرا در تهران ۱۷۳ جواز صنعتی صادر شده است؟

هر چند میزان صدور جوازهای صادره تاسیس صنعتی در کلانشهرهای تهران و اصفهان در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با کاهشی ۱۳ و ۳۷ درصدی روبه‌رو شده است اما سوال اساسی این است که با توجه به وضعیت زیست‌محیطی این دو استان به چه دلیل طی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ در تهران ۱۷۳ و در اصفهان ۱۲۶ جواز تاسیس صنعتی صادر شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، هر چند میزان صدور جوازهای صادره تاسیس صنعتی در کلانشهرهای تهران و اصفهان در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با کاهشی ۱۳ و ۳۷ درصدی روبه‌رو شده است اما سوال اساسی این است که با توجه به وضعیت زیست‌محیطی این دو استان به چه دلیل طی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ در تهران ۱۷۳ و در اصفهان ۱۲۶ جواز تاسیس صنعتی صادر شده است.

 مجموع تعداد جوازهای تاسیس صنعتی صادره در سرزمین اصلی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی سه ماهه نخست سال جاری معادل ۴۵۸۶ مورد بوده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۶۲۷ مورد بوده است، رشد ۲۶.۴ درصدی در تعداد جوازهای تاسیس صنعتی صادره را نشان می‌دهد که این اتفاق موجب رشد ۲۲٫۸ درصدی در میزان سرمایه‌گذاری و رشد ۲۹٫۵ درصدی در میزان اشتغال زایی مربوط به واحدهای صنعتی مربوطه است.

بیشترین رشد میزان صدور جواز تاسیس صنعتی طی سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به استان‌های کرمانشاه، ‌ خراسان شمالی و خراسان جنوبی بوده است. استان کرمانشاه به ترتیب در تعداد جوازهای تاسیس صادره میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی رشدی ۲۰۰، ۲۸ و ۵۱ درصدی داشته است هر چند که به نظر می‌رسد این میزان رشد بی ارتباط با زلزله پیش آمده در این استان که واحدهای تولیدی و صنعتی نیز از آن بی نصیب نماندند نیست.

گفتنی است استان خراسان شمالی با رشدی ۱۷۲٫۲ درصدی در میزان جوازهای تاسیس صنعتی صادر شده همراه بوده که رشدی ۶۲٫۶ درصدی در میزان سرمایه‌گذاری و ۱۵۲٫۵ درصدی در میزان اشتغال را نیز نشان می‌دهد.

سومین استان اما استان خراسان جنوبی بوده که به ترتیب در میزان جوازهای تاسیس صنعتی صادره، سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی رشدی ۱۱۷.۴، ۲۹۰.۱ و ۲۷۵.۹ درصدی طی بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه می‌کند.

در عین حال استان‌های کرمان، اصفهان و تهران بیشترین افت در جوازهای تاسیس صادره صنعتی را طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.

کرمان با افتی ۴۲ درصدی در میزان جواز تاسیس صادره صنعتی همراه بوده و این اتفاق کاهش ۱.۲ و ۳۵ درصدی در میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی را در پی داشته است.

اصفهانی‌ها در مدت مذکور شاهد افت ۳۷.۶ درصدی در میزان جوازهای تاسیس صنعتی بودند که در پی این اتفاق شاهد کاهش ۳۹٫۷ و ۲۶.۲ درصدی در میزان سرمایه و اشتغال مربوطه هستیم.

استان تهران نیز سومین استانی است که بیشترین افت جوازهای تاسیس صنعتی صادره را به خود اختصاص داده تا با ۱۳٫۱ درصد کاهش جوازهای تاسیس صنعتی صادره همراه باشد و این اتفاق کاهش ۱۴.۵ و ۲۷.۹ درصدی در میزان سرمایه و اشتغال زایی را به وجود آورد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.