صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اخلاق در جامعه پزشکی نسبی است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

اخلاق در جامعه پزشکی نسبی است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اخلاق در جامعه پزشکی نسبی است، گفت: آموزش اخلاق پزشکی رویکرد اصلی در فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی جدید خواهد بود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص الویت‌های فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: در مسئله اولویت‌های فرهنگی، ما یک نگاه سیاست گذاری و یک نگاه اجرایی به مسائل فرهنگی داریم. در نگاه سیاست گذاری ما از سال‌های قبل مبنای کار را  بر یک مطالعه علمی بر روی مسائل فرهنگی و مبتنی بر نوعی نیاز سنجی فرهنگی قرار دادیم و این روند را ادامه می‌دهیم.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم یک تعبیر علمی از فرهنگ داشته باشیم، فرهنگ درهم تنیدگی و پیچیدگی عناصر مختلفی است که در جامعه وجود دارد. یعنی اگر در جامعه علم، اخلاق، اقتصاد، مسائل اجتماعی، قانون، هنجار و ناهنجاری وجود دارد، درهم تنیدگی و ارتباطی با هم برقرار می‌کنند که نام آن را فرهنگ می‌گذاریم. بنابراین ما در مسئله سیاست‌گذاری نمی‌توانیم فرهنگ را بدون ملاحظه سایر نهادهای اجتماعی در نظر بگیریم.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نگاه سیاست گذاری باید یک نگاه علمی، اخلاقی، ارزشی و هنجاری به حوزه فرهنگی باشد اما زمانی که وارد مسئله اجرا می‌شویم و قصد مطرح کردن موضوع فرهنگ در محیط‌های سازمانی را داریم، موضوع به صورت جزئی‌تر و ریزتر مطرح می‌شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: برای سال جاری بخش زیادی از فعالیت‌های فرهنگی را  روی این موضوع که برنامه‌های فرهنگی خود را به دانشجویان واگذار کنیم متمرکز کرده‌ایم، یعنی می‌خواهیم به این روند شتاب بیشتری بدهیم. شاید دوسال است که فعالیت‌های حوزه فرهنگ دانشجویی مبتنی بر فعالیت‌هایی بوده است که بیشتر دانشجویان ارائه می‌دهند. ان‌شاءالله می‌خواهیم در سال جاری به این روند سرعت بخشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه‌های فرهنگی مسائل تبلیغی یا اصطلاحاً ژورنالیستی را معادل مسائل فرهنگی می‌گیرند و معمولاً فعالیت‌هایی را که در حیطه کار اجرایی است را به نام فرهنگ گزارش می‌دهند و بیان می‌کنند، در حالی که این‌ها گوشه‌ای از کار فرهنگی است نه تمام کار فرهنگی.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: ما در زمینه اولویت بندی فعالیت‌های اجرایی فرهنگی حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی، قصد داریم این نگرش را تغییر بدهیم، یعنی فعالیت‌ها را به سمتی ببریم که جنبه‌ی ژورنالیستی آن ضعیف شود یا اگر وجود دارد متوجه خود دانشجویان نباشد، آن جنبه‌ها را باید خود دانشجویان باشند که متکفل می‌شوند.

ابراهیمی افزود: نتیجه‌ی این اقدام این است که دانشگاه از یک فضای ثابت و سنتی که در مسائل فرهنگی است فاصله می‌گیرد، دوم اینکه هر تصمیمی که می‌گیرد، بدنه اصلی دانشگاه که دانشجویان هستند مداخله‌گر در مباحث فرهنگی می‌شوند. این دو نکته نکاتی است که ما به عنوان سیاست گذاری مطرح می‌کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشجویی این دانشگاه، عنوان کرد: اکنون چهار تشکل رسمی دانشجویی سازمان دانشجویان جهاد، انجمن اسلامی، جامعه اسلامی و بسیج دانشجویی در دانشگاه فعالیت می کنند؛ براساس آمار گرفته شده که طبق قانون عضو شورای فرهنگی ما نیز باید عضو این تشکل باشد به لحاظ تعداد و آماری که داریم بزرگترین تشکل انجمن اسلامی است که عضو شورای فرهنگی نیز است. جامعه اسلامی و انجمن اسلامی نسبتاً فعالیت خوبی دارند و گرایش دانشجویان به آن ها خوب است.

 ابراهیمی اظهار کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های ما بر روی کانون‌ها و انجمن‌های علمی متمرکز می‌شود. اکنون حدود ۲۵ کانون فرهنگی در دانشگاه وجود دارد که از این بین ۱۹ کانون فعال هستند.  

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی نیز در دانشگاه فعال هستند اما به قدمت کانون یا تشکل‌های ما نیستند، اضافه کرد: اکنون ما در حال سازماندهی انجمن‌های علمی هستیم، چند انجمن بزرگ علمی داریم اما چون انجمن‌های علمی فعالیت مشترکی بین حوزه معاونت آموزشی، دانشجویی و پژوهشی دارند، در آخرین نشست‌هایی که داشتیم این سه معاونت متکفل شدند که فعالیت‌های انجمن‌های علمی را مدیریت کنند. شورایی است که بر عنوان راهبردی انجمن‌های علمی نظارت می‌کند.  

فعالیت ۱۵ نشریه دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نشریات فعال در دانشگاه بیان کرد: تقریبا حدود ۱۵ نشریه در دانشگاه فعال هستند. اما این تعداد فعالیت کافی را ندارند.  

ابراهیمی در خصوص اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مسئله اخلاق پزشکی دو جنبه دارد؛ یک مسئله دانش اخلاق پزشکی است که گروه اخلاق پزشکی متکفل این موضوع است و خوشبختانه رشد خیلی خوبی را در چند سال اخیر در دانشگاه داشته است، این گروه اکنون به صورت یک گروه مجازی در دانشگاه در کنار سایر گروه‌های موجود درحال فعالیت است، در حالی که درس اخلاق پزشکی ما را صرفاً چند استاد برعهده داشتند اما اکنون به صورت یک گروه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: پژوهش‌ها در حوزه اخلاق پزشکی بسیار گسترده شده است، کمیته‌های اخلاق در دانشگاه فعال‌اند، اکنون در دانشگاه ما کمیته اخلاق در پژوهش‌های پزشکی حدود ۱۷ سال است که به‌صورت قوی فعال است و به صورت خیلی جدی این کمیته بر طرح‌های پزشکی نظارت می‌کند تا مسائل اخلاقی در آن رعایت شود، اینها مسائلی است که در چهارچوب تئوریک و سیاست گذاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است.  

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ما زمانی که زمینه‌های توسعه فعالیت‌های پزشکی را فراهم‌تر می‌کنیم، اخلاق نیز خود به خود جدی‌تر گرفته می‌شود. هر چقدر در حوزه پزشکی قانون قوی‌تری داشته باشیم اخلاق پزشکی قوی‌تری نیز خواهیم داشت.

ابراهیمی افزود: یکی از سیاست‌های حوزه فرهنگی همین مسئله اخلاق پزشکی است، یعنی باید اخلاق پزشکی را در حوزه های فعالیت دانشجویانمان قرار دهیم، خوشبختانه اکنون نیز در دانشگاه برخی از دانشجویان نیز بنا به علاقه خود و در حقیقت گرایشی که به لحاظ فکری خودشان به مسائل اخلاقی دارند به این سمت آمدند و حوزه فرهنگی نیز به شدت ازین فعالیت‌ها حمایت می‌کند.  

ابراهیمی اظهار کرد: ما تمایل داریم که حوزه فرهنگی به این سمت برود که یک همایش یا بزرگداشت راجع به شخصیت‌های اخلاقی که از نظر پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی به نام بودند، برگزار کنیم، اگر امکانات فراهم شود دوست داریم در حوزه فرهنگی چنین تجلیلی را از شخصیت‌های پزشکی که به صورت نماد و سمبل اخلاقی بودند در سال جاری داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت کنونی اخلاق در جامعه پزشکی بیان کرد: این مسئله نسبی است، ما اکنون نمی‌توانیم بگوییم که اخلاق پزشکی مثلاً در حوزه دانشگاه‌های پزشکی و مراکز درمانی خوب است، اما زمانی که نسبت به سالهای قبل می‌سنجم رو به رشد است، نه اینکه اکنون به وضع مطلوبی رسیده باشد. علتش این است که شما زمانی که وارد یک محیط درمانی در دانشگاه‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی می‌شوید، در ابتدا با حجمی فراتر از ظرفیت استانداردی که آن مرکز باید بیمار قبول کند، روبه رو می‌شوید؛ مثلا در یک اتاق ۱۰ صندلی برای نشستن داریم و ناگهان ۲۰ نفر بیایند، خب قطعاً خود به خود تنشی برای نشستن ایجاد می‌شود، خود به خود ممکن است راجع به بعضی، مسائل اخلاقی رعایت نشود.  

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: شما در نظر بگیرید، در حقیقت ما در محیط‌های درمانی مان بالاتر از ظرفیت استانداردی که باید یک بیمارستان پذیرش بیمار داشته باشد بیمار را پذیرش می‌کنند. قطعاً سطح رسیدگی به این بیماران به لحاظ اخلاقی پایین می‌آید، استاد به آن اندازه نیست، رزیدنت به آن تعداد نیست، دانشجویان پایین‌تر یعنی در آن حدی که باید رسیدگی کنند نیستند، جامعه پرستاری با مشکل مواجه می‌شود، این مسئله به صورت طبیعی است.

ابراهیمی گفت: اکنون در دانشگاه علوم پزشکی این فضا رو به رشد رفته است و تنش ها در بیمارستان ها نسبت به دو سال پیش رو به کاهش است و این معلول یک نوع مدیریت درمانی است که اکنون به شکلی بهتر از گذشته صورت می‌گیرد. شاید یک جنبه آن نیز معلول مسئله طرح تحول سلامت باشد. طرح تحول سلامت علی رغم اشکالاتی که داشت، اما در اینکه بیمار محوری را ملاک قرار داد و توجه به شئون بیمار را مدنظر قرار داد، یک طرح بسیار موفق بود، ای کاش روی آن کار کنند تا بتوانند این جنبه‌اش را ارتقاء بیشتری بدهند.

وی درخصوص فعالیت‌های قرآنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: فعالیت‌های قرآنی یکی از میدان‌های خوب فعالیت فرهنگی و مذهبی حوزه فرهنگی است. ما نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری را در حوزه کاری این فعالیت‌ها در سطح اساتید، کارمندان و دانشجویان داشتیم. در تشکیلات جدیدی که در حوزه اداره‌های مدیریت فرهنگیمان ایجاد شد حوزه اداره قرآن و عترت به صورت یک اداره‌ی رسمی شروع به فعالیت و کار کرده  و به لحاظ شرکت کننده در این زمینه خوب ساپورت می‌شود.

توسعه‌ فرهنگ قرآنی در دانشگاه نیازمند محفل‌های کوچکتر و تربیت اساتید است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: ما باید در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیشتر از اینکه به سمت جشنواره و جلسات عمومی‌و کلی‌ برویم که فعالیت‌ها در این زمینه بسیار خوب است، باید به دنبال توسعه‌ فرهنگ قرآنی باشیم که نیازمند جلسات و محفل‌های کوچکتر قرآنی است و باید اساتیدی را برای این منظور تربیت کنیم و این فرهنگ را داشته باشیم که مثلاً دانشجویان ما در خوابگاه‌های خود و محیط کلاس خود، پنج یا شش دانشجو با استادی بنشینند و بحث قرآنی کنند، حرف قرآنی بزنند و سوال قرآنی کنند، شاید این مراتب تاثیرش بیشتر از این باشد که در یک جشنواره بزرگ قرآنی شرکت کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.