شکست ترابردپذیری

1.5ميليون جابه‌جايي اپراتور موبايل طي دو سال ثبت شده است

شکست ترابردپذیری

ترابردپذيري شماره‌هاي موبايل با تاخيري حدود ۲۰ سال وارد ايران شد و امروز پس از گذشت دو سال از اجراي آن شاهد پيوستن حدود 1.5 ميليون مشترك به آن هستيم كه نشان‌دهنده شكست و فروپاشي طرح مورد نظر است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز،  ۸۰ کشور پیش از ما ترابردپذیری را اجرا و آن را آزمون و خطا کرده‌اند و در این راه به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند، اما در کشور ما به دلیل اینکه هدف مشخص است و زیرساخت و انگیزه لازم وجود ندارد، نمی‌توان به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کرد. این طرح هم مانند بسیاری از طرح‌های دیگر که در کشور اجرایی می‌شود محکوم به شکست است و دلایل زیادی برای این سرانجام وجود دارد.
به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری درباره آخرین آمار ترابردپذیری اظهار کرد: آخرین تعداد درخواستی‌های ترابردپذیری از ابتدا تا تاریخ ۳۱ مرداد، یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۳۰ مورد بوده است. البته ما نمی‌خواهیم اعلام کنیم تراز کدام اپراتور در ترابردپذیری برتر شده، چون ممکن است اپراتور از این موضوع استفاده ‌کند و بگوید که در ترابرد اول است، در صورتی که پارامترهای دیگری هم وجود دارد. وی ادامه داد: تنها تعداد تراز، ملاک نیست، موارد دیگری از جمله کیفیت، تعداد تخلفات، سرعت ترابرد و تجربه کاربری هم وجود دارد و بعضی از این پارامترها به نحوه ارائه سرویس برمی‌گردد. ممکن است یک اپراتور در یک مدت‌زمان، سرویس خاصی ارائه دهد که در آن زمان مشترک به اپراتور ترابرد کند و بعد بخواهد به اپراتور مبدأ خود برگردد؛ این دلیل نمی‌شود اپراتوری که از آن بازگشته، سرویس نامناسبی داشته یا اپراتوری که الان انتخاب کرده سرویسش مناسب است.
سید محمد امامی با اشاره به حداکثر تعداد تفاوت ترابرد ورودی و خروجی در اپراتورها بیان کرد: تراز ترابرد بین هر ۳ اپراتور عدد قابل توجهی نیست و کمتر از ۲۰ هزار تاست؛ یعنی تفاوت بهترین حالتی که اپراتوری مشترک بیشتری جذب کرده و بدترین حالتی که مشترک از دست داده، ۲۰ هزار بوده است. این تراز همیشه حفظ می‌شود و البته برای همراه اول که ۵۷ میلیون مشترک، ایرانسل که ۳۵ میلیون مشترک و رایتل که ۳ میلیون مشترک دارد، عدد قابل توجهی نیست. امامی با بیان اینکه وقتی بحث ارزیابی اپراتورها مطرح می‌شود، پارامترهای زیادی وجود دارد که سالانه بررسی و نتایج آن اعلام می‌شود، افزود: مشکلی که ما با فضای اپراتوری داریم، این است که در مواردی اپراتوری یک شاخص، مثلا تفاوت تراز مثبت را اعلام کند و بگوید در ترابرد اول شده، درصورتی که این مورد و بررسی تنها یک شاخص مورد تایید ما نیست، زیرا موضوعات دیگری هم در ترابرد مطرح است. ممکن است اپراتوری ترازش را مثبت حفظ کند، اما تخلف زیادی داشته باشد که یعنی از نظر ما در ترابرد موفق نبوده است.
ترابردپذیری شماره‌های موبایل با تاخیری حدود ۲۰ سال وارد ایران شد و امروز پس از گذشت دو سال از اجرای آن شاهد پیوستن حدود ۱٫۵ میلیون مشترک به آن هستیم که نشان‌دهنده شکست و فروپاشی طرح مورد نظر است. ۸۰ کشور پیش از ما ترابردپذیری را اجرا و آن را آزمون و خطا کرده‌اند و در این راه به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند، اما در کشور ما به دلیل اینکه هدف مشخص است و زیرساخت و انگیزه لازم وجود ندارد، نمی‌توان به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کرد. این طرح هم مانند بسیاری از طرح‌های دیگر که در کشور اجرایی می‌شود محکوم به شکست است و دلایل زیادی برای این سرانجام وجود دارد.
به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری درباره آخرین آمار ترابردپذیری اظهار کرد: آخرین تعداد درخواستی‌های ترابردپذیری از ابتدا تا تاریخ ۳۱ مرداد، یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۳۰ مورد بوده است. البته ما نمی‌خواهیم اعلام کنیم تراز کدام اپراتور در ترابردپذیری برتر شده، چون ممکن است اپراتور از این موضوع استفاده ‌کند و بگوید که در ترابرد اول است، در صورتی که پارامترهای دیگری هم وجود دارد. وی ادامه داد: تنها تعداد تراز، ملاک نیست، موارد دیگری از جمله کیفیت، تعداد تخلفات، سرعت ترابرد و تجربه کاربری هم وجود دارد و بعضی از این پارامترها به نحوه ارائه سرویس برمی‌گردد. ممکن است یک اپراتور در یک مدت‌زمان، سرویس خاصی ارائه دهد که در آن زمان مشترک به اپراتور ترابرد کند و بعد بخواهد به اپراتور مبدأ خود برگردد؛ این دلیل نمی‌شود اپراتوری که از آن بازگشته، سرویس نامناسبی داشته یا اپراتوری که الان انتخاب کرده سرویسش مناسب است.
سید محمد امامی با اشاره به حداکثر تعداد تفاوت ترابرد ورودی و خروجی در اپراتورها بیان کرد: تراز ترابرد بین هر ۳ اپراتور عدد قابل توجهی نیست و کمتر از ۲۰ هزار تاست؛ یعنی تفاوت بهترین حالتی که اپراتوری مشترک بیشتری جذب کرده و بدترین حالتی که مشترک از دست داده، ۲۰ هزار بوده است. این تراز همیشه حفظ می‌شود و البته برای همراه اول که ۵۷ میلیون مشترک، ایرانسل که ۳۵ میلیون مشترک و رایتل که ۳ میلیون مشترک دارد، عدد قابل توجهی نیست. امامی با بیان اینکه وقتی بحث ارزیابی اپراتورها مطرح می‌شود، پارامترهای زیادی وجود دارد که سالانه بررسی و نتایج آن اعلام می‌شود، افزود: مشکلی که ما با فضای اپراتوری داریم، این است که در مواردی اپراتوری یک شاخص، مثلا تفاوت تراز مثبت را اعلام کند و بگوید در ترابرد اول شده، درصورتی که این مورد و بررسی تنها یک شاخص مورد تایید ما نیست، زیرا موضوعات دیگری هم در ترابرد مطرح است. ممکن است اپراتوری ترازش را مثبت حفظ کند، اما تخلف زیادی داشته باشد که یعنی از نظر ما در ترابرد موفق نبوده است.

طرح در ابتدای راه یا در بهترین حالت در اواسط اجرا فراموش شد
مجیدرضا اخوان، کارشناس بازار موبایل
ترابردپذیری یا جابه‌جایی شماره‌های تلفن همراه مربوط به یک اپراتور با اپراتور دیگر در کشور حدود دو سال است که راه‌اندازی شده است. این فرصت بسیار خوبی برای اپراتورهای تلفن همراه بود تا بتوانند امکانات، زیرساخت‌ها و همچنین خدمات خود را محک بزنند و توانایی خود را براساس آمارهایی که ارائه می‌شود، افزایش دهند. اوایل اجرای این طرح بسیاری از مشترکان اپراتورها از آن استقبال و برای دریافت خدمات متنوع‌تر اقدام به جابه‌جایی شماره‌های خود کردند، اما با گذشت مدتی اشکالات این طرح آشکار و مشخص شد بدون برنامه‌ریزی طرح به مرحله اجرا رسیده است. احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام‌شده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیر به نظیر مانند درخواست ترابرد سیم‌کارت دائمی به اعتباری و بالعکس، فعال نبودن سیم‌کارت، فعال بودن کمتر از سه ماه سیم‌کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به‌موقع صورت‌‌‌‌حساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیم‌کارت‌های دائمی از دلایل رد درخواست ترابرد و مشکلات آن است که اگر بنا باشد این طرح با این اشکالات ادامه پیدا کند در مدت‌زمان کمی همین تعداد مشترکان هم از ادامه راه منصرف خواهند شد و فروپاشی طرح کلید می‌خورد. در ابتدای راه‌اندازی و ارائه این طرح می‌شد بر اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بیشتر تفکر و برنامه‌ریزی انجام داد، چراکه ترابردپذیری در تمام دنیا اجرایی شده و اپراتورهای موبایل توانسته‌اند با فضای رقابتی ایجادشده درآمدزایی خوبی از این طرح کسب کنند. در کشور ما هم اهداف در نظر گرفته می‌شود و برای درآمدزایی از طریق طرح‌های مختلف و خدمات متنوع برنامه‌ریزی می‌شود، اما در اجرای آن به دلیل نبود زیرساخت و مشکلات دیگر طرح در ابتدای راه یا در بهترین حالت در اواسط اجرا فراموش می‌شود و کسی برای رفع مشکلات برای رسیدن به اهداف نهایی انگیزه‌ای ندارد. درست مانند این طرح که در ابتدا سر و صدای زیادی برای اجرای آن به پا شد و در اواسط آن دیگر خبری جدی در این مورد منتشر نشده است. همچنین در اجرای این طرح ضعف بزرگ‌تری که وجود داشت عدم اطلاع‌رسانی مناسب بود. در ابتدای اجرای طرح خبرهایی در رابطه با آن منتشر کردند، اما برای ادامه راه که به تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتری نیاز بود انگیزه‌ای وجود نداشت.

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۱۷۷ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.