صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / واکنش واشنگتن به گزارش دیدار سوری-آمریکایی در دمشق
واکنش واشنگتن به گزارش دیدار سوری-آمریکایی در دمشق

واکنش واشنگتن به گزارش دیدار سوری-آمریکایی در دمشق

دستگاه دیپلماسی آمریکا به گزارش‌های منتشر شده درخصوص دیدار یک هیأت آمریکایی با مقامات سوری در دمشق واکنش نشان داد.

هیدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این روزنامه الاخبار لبنان گزارشی منتشر کرده بود که بر اساس آن، یک هیأت عالی‌رتبه از مقام‌های آمریکایی در جریان سفر به سوریه دیداری با مقامات سوری در دمشق داشته است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش گفت که از چنین دیداری بی‌اطلاع است.

این سخنگو تصریح کرد: این گزارش بازتابی از واقعیتی نیست که ما مشخصا از آن مطلع باشیم. ما این گزارش را دیده‌ایم. این گزارش نشان‌دهنده چیزی نیست که دولت آمریکا در حال حاضر دنبال می‌کند.

در همین حال، پیش از این معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد که دستگاه دیپلماسی این کشور نیز اطلاعی از چنین مذاکره‌ای میان مقامات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و سوریه ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران اظهار کرد، جیم جفری، سفیر سابق آمریکا در عراق و دیوید سترفیلد، جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به تازگی دیداری با آناتولی آنتونوف، سفیر مسکو در واشنگتن داشته‌اند. ناوئرت در ادامه تصریح کرد: محوریت این دیدار بررسی تحولات سوریه و اتفاقاتی که ممکن است در ادلب به وقوع بپیوندد، بوده است.

روزنامه الاخبار لبنان پیش‌تر در گزارشی نوشت که یک هیأت آمریکایی متشکل از افسران سازمان اطلاعاتی این کشور در یکی از شب‌های هفته پایانی ماه ژوئن گذشته در منطقه “المزه” واقع در مرکز دمشق با علی مملوک، رئیس شورای امنیت ملی سوریه دیدار کرد. این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: در این دیدار دو طرف ابتدا درباره بحران سوریه، آخرین تحولات و پیامدهای آن بحث و گفت‌وگو کردند. طرف آمریکایی در این دیدار گفته که کشورش آماده است تا با نظارت ارتش روسیه و سوریه تمام نیروهای خود را در قبال سه شرط برای دولت دمشق از سوریه خارج کند. شرط اول آمریکا که به مشاور امنیت ملی سوریه اعلام شده، عقب نشینی کامل ایران از مناطق جنوبی سوریه است.

در همین حال، یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهوری سوریه صحت خبر سفر هیأت آمریکایی به دمشق در ماه ژوئن را تایید کرد.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که اشپیگل آنلاین گزارش داد، برخی مقامات دولتی آمریکا خبر روزنامه الاخبار لبنان را در این باره تایید کرده‌اند. بر اساس این گزارش، گفته می‌شود که روسیه و امارات برنامه‌ریزی این دیدار را به عهده داشتند و در این گفت‌وگو محمد دیب زیتون، رئیس اداره امنیت سیاسی سوریه و موفق اسد، معاون رئیس ستاد ارتش سوریه نیز حضور داشته‌اند.

دولت آمریکا در زمان باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ میلادی تحریم‌هایی را علیه محمد دیب زیتون و علی مملوک به اجرا گذاشت که هنوز ادامه دارند.

دوتن از اعضای سازمان‌های امنیتی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که گفت‌وگوها با اسد همچنان ادامه دارد. آنها گفته‌اند که محتوای این گفت‌وگوها از جمله درباره چگونگی مبارزه با جریان تروریستی داعش، سلاح‌های شیمیایی سوریه و سرنوشت خبرنگار آمریکایی بوده که از سال ۲۰۱۲ مفقود شده و احتمالا در سوریه زندانی است.

آمریکا همچنین از رژیم اسد می‌خواهد در منابع نفتی شرق سوریه سهیم شود و اطلاعاتی درباره تروریست‌هایی که هنوز در سوریه فعال هستند، به دست آورد.

دویچه وله گزارش داد، علی مملوک برقراری روابط عادی با آمریکا را پیش‌شرط لازم برای همکاری‌های دوکشور در امور امنیتی دانسته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.