صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / تعلیف دام و صنایع چوبی حیات «انار شیطان» را تهدید می‌کند

تعلیف دام و صنایع چوبی حیات «انار شیطان» را تهدید می‌کند

یک عضو هیات علمی گروه پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه گونه گیاهی «انار شیطان» از جاذبه‌های گردشگری برخی مناطق کشور است، گفت: استفاده از این گونه در صنایع چوبی و تعلیف دام از جمله تهدیدات آن محسوب می‌شود.

انار شیطان

امید نوری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه گونه درختی «انار شیطان» یا «گل‌پرک» یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه چابهار و استان سیستان و بلوچستان است است، اظهار کرد: این گونه گیاهی در واقع بومی هندوستان و محل رویش آن مناطق گرمسیری و نیمه‌خشک است و حتی در طی سال بدون نیاز به آبیاری و فقط با رطوبت محیطی و آبی که حاصل از بارندگی‌های فصلی است می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. 

این عضو هیات علمی گروه پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه گیاه «انار شیطان» گیاه مهاجمی در کشور نیست، تصریح کرد: شب هنگام در مناطق کویری به‌ویژه در زمستان سرمای شدیدی حاکم می‌شود. این گیاه به چنین شرایطی مقاومت دارد همچنین این گونه در برخی از مناطق خشک و بیابانی کشور جزو تک گونه‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از تهدیدهای این درخت استفاده از این گونه در صنایع چوبی و منبت‌کاری است. استفاده از چوب این درخت در صنایع سبب قطع و تخریب گونه گیاهی «انار شیطان» شده است.

نوری با اشاره به اینکه گیاه «انار شیطان» یا «گل‌پرک» به دلیل ظاهر بسیار زیبا در سیستان و بلوچستان به جاذبه‌ گردشگری تبدیل شده است، گفت: از دیگر تهدیدات علیه «انار شیطان» می‌توان به تغذیه دام از برگ‌های آن اشاره کرد.

این عضو هیات علمی گروه پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی افزود: این گیاه با روش‌های مختلفی تکثیر می‌شود ولی تکثیر مصنوعی آن به راحتی انجام نمی‌شود چون «انار شیطان» نیازهای اکولوژیک خاصی از نظر رطوبت و نوع خاک دارد که خاص منطقه رویش خودش است. این مسئله سبب می‌شود که زادآوری و بقای این گیاه دچار مشکل شود.

نوری در پایان با بیان اینکه مسائل معیشتی و فرهنگی در حفاظت از «انار شیطان» یا «گل‌پرک» موثر است، تصریح کرد: برای افرادی که از این گیاه برای تعلیف دام و حتی صنایع چوبی استفاده می‌کنند باید راهکار جایگزینی پیدا کرد چراکه ممکن است این گونه گیاهی با ارزش از بین برود و به دلیل اینکه زادآوری آن آسان نیست نتوانیم آن را در محیط غیرطبیعی تکثیرکنیم و به محیط طبیعی انتقال دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.